Magazin za urbani životni stil
Ovaj sajt koristi kolačiće za personalizaciju sadržaja i oglasa. Detaljnije
Prikaz serije „Godine i godine“

Neke stvari, neke istine jednostavno su očigledne – kako u našim civilnim životima, tako i njima svakako bliskoj popularnoj kulturi. U pop-kulturi je mustra posve jasna – sve je povezano ili skoro da je sve povezano, a i ono što još nije, može biti prikazano kao da zbilja jeste. Ako ne faktografijom, a ono makar u domenu asocijacija, nadahnuća i preteča. U tom smislu, pre zalaženja u analizu onoga što nudi nova britanska serijska uspešnica, „Godine i godine“ („Years and Years“), jedno posve lako pitanje (uz očekivano brz i nedvosmisleno potvrdan odgovor na njega) – Volite li Dejvida Mičela, da budemo precizni, pisca Dejvida Mičela?

Piše: Zoran Janković

Dejvid Mičel, možda i najznačajnije i najosobenije literarno pero u Britaniji danas, nije učestvovao u radu na ovoj seriji, scenario nije njegovog uma i njegovih ruku delo, ali, naprosto, ova izvanredna nova britanska serija čitavim tokom svojih šest sati trajanja odiše onim što upućeni znaju i čemu se često otvoreno dive u prozi narečenog Dejvida Mičela. Mičel je, između ostalog, poznat po tom finom balansu i elegantnom i brižljivom spoju intimističkih priča o burnim duševnim previranjima na mikro- i duboko ličnom planu i prikazu sveta koji se menja i katkad i pred samim našim očima transcendira u nešto što zbunjuje, plaši ali i pritajeno očarava. E, upravo tako izgleda i udarni koren i ključni adut serije Years and Years; pred nama je tu porodična hronika kojoj je dato ili suđeno da se zahukta i oneobiči upravo u trenutku kada se britanski (ali ne samo britanski) svet lagano ali i drastično i nepovratno menja i evoluira u nešto što teško može da sluti na neki magloviti boljitak i novopronađeni smisao na te mitske duže staze.

Kreator i scenarista ove vrsno-slasne nove serije, Rasel T. Dejvis, nije bežao od derivativnosti. U tom smislu, Years and Years se da predstaviti kao zbir recentnijih britanskih porodičnih hronika iz ostrvskog (televizijskog) miljea i onoga što prepoznajemo kao zdravorazumski i delotvoran uticaj isprva britanske serije Crno ogledalo (Black Mirror). Iz Crnog ogledala su preuzete ta nonšalancija i njoj suprostavljena tehnofobija pred prevratničkim tehničkim i tehnološkim novotarijama (koje, kao takve, sasvim prirodno, utiču i u značajnoj meri oblikuju društvo u kojima se javljaju i zbivaju), dok je iz prvopomenute baštine uzeta ukorenjenost u univerzalnim temama i vera u sugestivnost osnovnih emocija, strahova, nesigurnosti i sveopšte emotivnosti, nužne za svaku priču i približno tog kova.

Tako mnogoljudna i evidentno bliska porodica umerenih ekcentrika i pod teretom rađanja i narastanja sve rigidnijeg i isključivijeg društva ipak mora da se ponajpre nosi sa onim što bismo mogli nazvati gorkoslatkom banalnošću svakodnevice – novim ljubavima, lažima, prećutkivanim istinima koje žuljaju i bole, izdajama, nesigurnostima, novim pokušajima, starim neurozama, međugeneracijskim trenjem, zavišću, odanošću, nezalečenim boljkama iz prošlosti i novoprodošlim ranama… A sve to pod teškom senkom sveta koji srlja u novu turu epizoda i nuklearnih sukoba i ponovnog ključanja pogubnih ideja o zakonski proskribovanim nepravičnostima i nejednakostima kao, kanda, najefektnijim vidom borbe za povratak nacionalnih i drugih dostojanstava i odbrane ionako krajnje diskutabilno potrošenog sistema.

Foto: HBO

Foto: HBO

Upravo na tom varu treba tražiti ključ za odgonetanje ove silovite i hitre popularnosti pomenute serije, praćene i ushićenjem kritičara, čak i onih zahtevnijih i ciničnijih. To što sve čini da se ova ipak prvenstveno porodična drama, doduše, sročena u maniru ponajboljeg od britanskog nasleđa na tu temu, uz sijaset izrazito umešno inkorporiranih ukrasa i kosina, nametne kao dostojna zamena za Černobilj, zahvaljujući kome su se brojni gledaoci nanovo zaljubili u priče sa naglašenim emoticionalnim aspektom i, reklo bi se, iskrenim zanimanjima autora za specifičnosti i dominantne tajne i putanje ljudke duše i psihe. Na sve to, Years and Years se odlično drži i po pitanju distribucije queer likova i neusiljenosti sa kojom su LGBQ motivi organski utkani u priču, darujući joj i dodatnu upečatljivost i još neke dimenzije i implikacije zarad kojih se može iščitavati i analizirati na još par načina. To ne bi trebalo da čudi imajući u vidu scenarističku biografiju Rasela T. Dejvisa, u kojoj su i uspesi što svakako jesu pređašnje mu serije Banana, Tofu, Cucumber i A Very British Scandal…. A čudesno je sa kojom lakoćom (za šta je definitivno zasalužan i vrhunski glumački ansambl na čelu sa maestralnom veterankom En Rid u ulozi visprene, prpošne i prilično progresivne i liberalne bake i prabake) igra žanrovski tako polivalentnu priču.

Foto: HBO

Foto: HBO

Sam kraj ovog prvog serijala, ciljano skliznuvši u naglašeniji flert sa naučnofantastičnim žanrom, otvorio je nove mogućnosti za nove sezone i preoblikovanja i preusmeravanja onoga što je ne samo na nivou priče i načina naracije, već i na polju stilizacije, promišljene i učinkovite estetizacije i sveukupnog dizajna, pokazano u dosadašnjih šest epizoda ovog vrhunskog i odvažnog televizijskog rada. Nov serijal, odnosno, nova sezona možda će uspeti i da razreši ono što je ostalo kao nesavladiva prepreka a u srži je puko pojavne dimenzije ove prve sezone – kako na uverljiv način na licima junaka i antijunaka i u širem fizikusu prikazati protok godina i godina. Ali i ovu upravo iznetu zamerku shvatite kao dokaz da mračna a bliska budućnost i krajnji neuslovi automatski ne brišu potrebu ni za cepidlačenjem, kao tek jednim od naših brojnih idejnih, emotivnih, duševnih i karakternih hlebova nasušnih. Jer, šta zna distopija šta je ljudska priroda u srži svoje biti, zar ne?

Najčitanije

Nesvakidašnja scena na Slovenskoj plaži u Budvi: “Ne prilazite”

Kraj slovenske plaže u Budvi pliva mladunče delfina. Sasvim samo, i izgubljeno pliva veoma blizu obale. Turisti i znatiželjnici prilaze…

Ovo su znaci da pijete previše alkohola

Čaša uz ručak, čaša posle večere, povremeno opuštanje sa prijateljima. Nije problem ako povremeno uživate u alkoholu, ali kada zaista…

Ovako bi danas izgledale poznate ličnosti da nisu prerano izgubile život

Mnogo je poznatih ličnosti koje su neočekivano preminule, mnogo pre nego što su dostigle duboku starost. Ne možemo a da…

Zašto je Sandra Ou bila na sahrani kraljice Elizabete?

Među poznatim licima iz celog sveta na sahrani kraljice Elizabete II bila je i glumica Sandra Ou. Najpoznatija po ulogama…

Detalj koji na glavi nosi partnerka Ane Brnabić će danas nositi sve žene na sahrani kraljice, osim jedne

Sahrana kraljice Elizabete II će se održati danas u Vestminsterkoj opatiji, a predsednica Vlade Srbije Ana Brnabić juče je stigla…

“Kakvo nepoštovanje”: Makronovi došli u patikama da odaju počast kraljici i doživeli linč na mrežama

Brižit Makron je u nedelju uslikana u Londonu u poseti kraljičinom kovčegu i za razliku od drugih članova kraljevske porodice…

Najnovije - Kultura

Pripadnici generacije Z više vole da gledaju serije o stvarnim problemima nego o bogatim ljudima, pokazalo istraživanje

U moru novih serija teško je pretpostaviti ko šta najviše voli da gleda, a naročito jedna čitava generacija, ali jedno…

Višestruko nagrađivana predstava „Ko je ubio Dženis Džoplin?“ u Srpskom narodnom pozorištu

U ponedeljak, 3. oktobra, u 19:30 na sceni ,,Pera Dobrinović” Srpskog narodnog pozorišta biće izvedeno nagrađivano dramsko delo Tijane Grumić…

Otkriveno kada stiže peta sezona serije „Krunaˮ

Peta sezona serije „Krunaˮ stiže 9. novembra, objavljeno je na zvaničnoj stranici serije. Veruje se da će ovo ujedno biti…

60 godina Džejmsa Bonda na velikom platnu

Voleli ga ili mrzeli, čini se da je Džejms Bond neuništiv i da će ova franšiza još dugo vremena biti…

Tolerance project na Weekend Media Festivalu powered by Direct Media

Jedna od trenutno najvećih i najuticajnijih izložbi na svetu pod nazivom “Tolerenacija” otvorena je na Weekend Media Festivalu u Rovinju.…

Isuse! Našli smo staru fotku sa snimanja filma kog svi volimo, a opis joj je genijalan

Film “Štefica Cvek: U raljama života” Rajka Grlića je jedan od omiljenih i najoriginalnijih filmova jugoslovenske kinematografije, koji nema možda…