Ko je bio Karl Lagerfeld?
Piše: Isidora Spasić
Gospodin Lagerfeld rođen je kao Karl Otto Lagerfeldt 10. septembra 1933. godine u Hamburgu. Iz svog prezimena izbacio je slovo t kako bi zvučao komercijalnije, a oduvek se sumnjalo koliko godina zapravo ima, jer je često lagao na tu temu. Tečno je govorio nemački, francuski, italijanski i engleski jezik. A svima je bio prepoznatljiv po svom dobro skrojenom odelu, rukavicama, nakitu, tamnim naočarama za sunce i sedoj kosi zavezanoj u rep.
Karl nije bio samo modni dazajner, već fotograf, kostimograf, ilustrator, autor knjiga i vlasnik knjižare. Modom je počeo da se bavi 1955. kada je na konkursu International Wool Secretariat osvojio nagradu za najbolji kaput, dok je za najbolju haljinu dobio njegov kolega i prijatelj Iv Sen Loran. Svoju prvu kolekciju Lagerfeld je prikazao u julu 1958. godine, koristeći ime Roland Karl. Od sedamdesetih godina radio je i kao kostimograf za pozorišne predstave i 16 filmskih ostvarenja. Modnu kuću Chanel, koju je osnovala čuvena Koko Šanel, preuzeo je 1983. godine. Pored svog rada za Chanel i Fendi, Karl je još dizajnirao za Balmain i Chloé.
Godine 1993, na milanskoj nedelji mode, Karl je uzburkao javnost kada su za reviju Fendi pistom hodale striptizete i Moana Poci, glumica filmova za odrasle. Ana Vintur je zbog toga demonstrativno napustila ovu reviju. Lagerfeld je napravio simpatičan gest 2008. godine, jer je kreirao plišanog medu po svom izgledu. Dizajnirao je odeću za muzičke turneje slavnih pevačica Madone i Kajli Minog. Sarađivao je i sa popularnim brendovima za mlade, kao što su H&M i Diesel.
Kao fotograf izdao je knjigu Visionaire 23: The Emperor’s New Clothes, u kojoj su razgolišeno pozirale poznate ličnosti i modeli. Fotografisao je za magazine kao što su Harper’s Bazaar i Vogue, kao i reklamne kampanje za svoje brendove: Fendi, Chanel i Karl Lagerfeld.
Lagerfeld nije bio ljubitelj prepodnevnih sastanaka, zapravo nikada nije napuštao kuću do posle ručka. Imao je razne nekretnine širom sveta, a živeo je i radio u dve kuće istovremeno. Jedna je bila predviđena za spavanje i skiciranje, a druga za zabave i sastanke. U kući u kojoj je spavao nije postojala kuhinja, jer su mu hranu isporučivali kao u hotelu. Koristio je specijalnu posteljinu, a dušeci su morali da se menjaju na svakih šest meseci.
Voleo je skupa kola, pa je vozio Maybach Landaulet i Rolls-Royce Phantom Drophead Coupe, koji su koštali oba po oko miliona dolara. Imao je i zavidnu biblioteku kakvu bi svako samo poželeo, u kojoj su sve knjige stajale raspoređene vodoravno, kako Karl ne bi morao da krivi glavu čitajući naslove.
Da bi zaštitio soju kožu, Lagerfeld se nije izlagao suncu, a rukavice je nosio i kako se ne bi videlo da mu ruke stare. Nije pušio ni pio, a sve svoje kozmetičke proizvode držao je u jednom mini frižideru, u svom kupatilu.
Zahvaljujući jednoj dijeti, Karl je izgubio 42 kilograma za 13 meseci! Tim povodom je u saradnji sa doktorom Žan-Klod Hodretom napisao knjigu The Karl Lagerfeld Diet, i tako postao guru za mršavljenje. Interesantno je da Karl nije pio kafu, čaj, pa skoro ni vodu, jer je konzumirao bezbroj konzervi dijetalne kole svakodnevno.
Karl Lagerfeld je bio u dugoj emotivnoj vezi sa izvesnim Žakom de Bašerom, sve do njegove smrti 1989. godine. Inače, Lagerfeld je toliko obožavao svoju belu persijsku mačku Šupet, da je jednom prilikom izjavio kako bi se oženio njome da je tako nešto legalno. Karl je čak uposlio dve sluškinje koje su sve vreme brinule o Šupet. A ova maca postala je i prava internet senzacija, jer ima svoj Instagram profil koji prate njeni mnogobrojni obožavaoci. Lagerfeld je naveo da će nakon njegove smrti jedan od naslednika na 150 miliona funti svakako biti i maca Šupet.
Iako su ga manekenke i saradnici obožavali jer je bio duhovit, jednostavan i ljubazan, nisu svi bili tužni kada je Karl preminuo. Kontraverze vezane za njegove navodne mizogine stavove, odnos prema punijim damama i upotrebi krzna u modnoj industriji godinama su iritirale mnoge.
Bez obzira na to, ne može se poreći da je Lagerfeld bio inovativan, originalan, vispren, brz i oštar na jeziku. On je bio kreativna sila i pravi dokaz da su godine samo brojka. Bio je perfekcionista koji je vodio računa o svakom detalju, pa i o sopstvenoj smrti. Zato je svojim saradnicima ostavio precizno uputstvo šta treba da urade nakon što premine. Tako su u izlozima njegovih radnji osvanuli buketi belih ruža sa oproštajnom porukom. Sahrane neće biti, već će njegov pepeo biti rasut daleko od očiju javnosti. Jednom prilikom Karl je lepo rekao: „Živim u scenografiji sa spuštenim zavesama i bez publike. Ali koga je briga?”