Zanaterija – prva virtuelna kraft robna kuća
„Želimo da Zanaterija bude mesto gde će svi mali proizvođači iz Srbije, koji ne mogu ili ne žele da uđu u velike distributivne lance, moći da razvijaju svoje brendove. Pošto će to biti virtuelna robna kuća, odnosno prodaja preko interneta, u obzir dolaze svi proizvodi koji mogu da se spakuju i pošalju brzom poštom. To znači da želimo da okupimo sve proizvođače odeće, obuće, hrane, pića, kozmetike, nakita, nameštaja, suvenira, posuđa, tekstila, dečjih igračaka…“, kažu Milica Stanković Šćepanović i Aleksandar Šćepanović, tvorci Zanaterija ideje.
Dodaju i da su to osnovne kategorije proizvoda, i da spisak nikako nije konačan.
„Prethodnih nedelja, od kada smo objavili poziv proizvođačima da nam se jave, stiglo je stotinak mejlova sa najrazličitijim proizvodima od kojih za neke nismo ni znali da se prave u Srbiji, a za neke nismo znali ni da postoje. Uz sve navedene kategorije, na Zanateriji ćemo imati i nezavisne male izdavače knjiga, stripova i muzičkih izdanja jer se njihov rad definitivno uklapa u našu DIY filozofiju.“
Pored Aleksandra i Milice u timu projekta je i Ivan Gaćeša. Njih troje su iz različitih struka – Aleksandar je studirao komunikacije, Ivan elektrotehniku, a Milica scenografiju. Ivan je jedan od pokretača širenja mreže Startit centara po Srbiji, i tvorac je i nekoliko uspešnih sajtova, portala i softverskih rešenja, Aleksandar je vodio hostel na Kopaoniku, i ketering firmu, a Milica je radila kao scenograf i pokrenula žensku kreativnu agenciju „Multipraktika“.
Ljubav prema zanatskim proizvodima
Za ideju o pokretanju Zanaterije, objašnjava Milica, zaslužna je njihova ljubav prema zanatskim proizvodima.
„Svi mi smo prvenstveno veliki fanovi kraft proizvoda. Nosimo garderobu domaćih dizajnera, kupujemo domaću kozmetiku, pijemo kraft piva, i na slave uvek kao poklon nosimo vina iz malih vinarija i ručno pravljene čokolade. Ipak, to nas nikada nije navelo na razmišljanje da postanemo nešto više od kupaca. Onda smo pre dve godine Aleksandar i ja posetili američku državu Vermont. Tamo je ideja o Zanateriji bljesnula, i od tada nas ne pušta, i svakim danom nam je sve uzbudljivija.“
Aleksandar kaže da su u Vermontu videli koliko može da bude lepo i podsticajno kada celokupno stanovništvo podržava lokalni mali biznis.
„U gradu Burlingtonu gotovo da nije bilo restorana iz velikih franšiznih lanaca niti generičkih tržnih centara. Tamo se jede, pije i kupuje lokalno. Onda smo posetili i veliku pravu „kraft robnu kuću‟ u kojoj su apsolutno svi proizvodi u svakom departmanu bili proizvodi malih lokalnih proizvođača. Gajbice sa voćem i povrćem na kojima pišu imena uzgajivača, kafa iz lokalnih pržionica, najraznovrsniji izbor hrane, kozmetike, sredstava za higijenu, garderobe… Sve je jako lepo dizajnirano i pažljivo upakovano. Pored svake istaknute cene stajalo je po nekoliko rečenica o proizvođaču. Bilo je potrebno nekoliko dana da naše oduševljenje splasne, i da hladne glave zaključimo da želimo da pokrenemo nešto slično u Srbiji. Čim smo sleteli u Beograd pozvali smo našeg druga Ivana Gaćešu, i on je pristao da zajedno sa nama radi na razvoju virtuelne kraft robne kuće.“
Vizuelni identitet
Otvaranje Zanaterije najavljeno je za početak leta, a ovih dana se dorađuje vizuelna komponenta sajta – rade se ilustracije za svaku kategoriju proizvoda. Posebno vode računa o detaljima – Ideja je da sajt bude „čist“ i pregledan. Logo sajta je već urađen, a Milica kaže da su želeli da on bude omaž svim nekadašnjim velikim robnim kućama koje je svaki jugoslovenski grad imao u centru, a čije su logoe ručno stvarali veliki majstori dizajna.
Poziv proizvođačima
Od samog početka realizacije ideje tim je u kontaktu sa desetak različitih proizvođača, koje su i ranije lično poznavali, i sa kojima su razgovarali o kupcima, obimu i kanalima prodaje, onlajn prisustvu, i iskustvima sa slanjem proizvoda, problemima sa kojima se susreću. Planiraju da kontaktiraju i druge proizvođače koje znaju, i one koje su im ljudi preporučili, i da ih pozovu da im se pridruže.
Aleksandar i Milica kažu i da ih raduje to što se određen broj različitih proizvođača već i sam javio. Ističu i da je poziv aktuelan, i otvoren – mogu da im se jave i oni zainteresovani da plasiraju svoje proizvode, i svi koji misle da mogu da pomognu, ili imaju neke ideje za saradnju. Adresa je – zajedno@zanateria.com.
Zelena ideja
Projekat Zanaterija je na prošlogodišnjem projektu Trag fondacije za inovativni ekološki originalni projekat dobio nagradu Zelena ideja. Milica objašnjava da njihov projekat ima veliki zeleni potencijal, te da može da pomogne u plasmanu proizvoda malih eko-frendli preduzeća, kao i svim socijalnim preduzetnicima koji nešto proizvode.
Aleksandar dodaje da im je nagrada višestruko značajna – prepoznala je potencijal projekta, i dala im vetar u leđa.
„Nagrada nam je značajna i zbog toga što smo se potpisivanjem ugovora sa Trag fondacijom obavezali da ideju isteramo do kraja, tako da smo morali da prebacimo fokus sa svih naših aktivnosti na Zanateriju. Finansijski deo nagrade nam je olakšao rad na sajtu, plaćanje programera i dizajnera, a delom nagrade ćemo finansirati i putovanja po Srbiji kako bismo upoznali sve proizvođače koji će sarađivati sa nama.“
Planovi
Aleksandar navodi i da im je želja da u budućnosti prošire onlajn prodaju, eventualno i da otvore prave zanatske radnje.
„Ono što je sigurno jeste da ćemo jako brzo proširiti prodaju izvan granica Srbije, i omogućiti izvoz svim zainteresovanim malim proizvođačima. U zavisnosti od toga koliko nam večite političke tenzije, i gomila štetne birokratije budu dozvolile, pokušaćemo da se proširimo i na tržište regiona. Možda su u budućnosti moguća i partnerstva sa maloprodajnima lancima i otvaranje pravih kraft prodavnica, ili Zanateria odeljaka u radnjama.“
Milica kaže i da sada Zanaterija nudi saradnju i podršku samo zanatlijama iz proizvodnih delatnosti, ali i da su razgovarali o tome kako mogu da pomognu i onim zanatlijama koji se bave uslugama, te da je i to možda jedan od pravaca njihovog budućeg delovanja.
„Sada nam je svakako sva pažnja usmerena na to za zakotrljamo ovu našu kraft robnu kuću, a o svim daljim koracima ćemo obaveštavati ljude.“
Radionice za proizvođače
U planu je i rad na edukaciji – pružanje pomoći malim proizvođačima kako bi bolje poslovali i uspešno plasirali svoje proizvode.
„Svesni smo toga da velikom broju proizvođača nedostaju znanja o brendiranju, dizajnu, marketingu, prodaji i komunikaciji, i to je nešto na čemu želimo da radimo. Želimo da sklapamo partnerstva sa nevladinim i vladinim organizacijama, udruženjima zanatlija i pojedincima koji mogu da pomognu, kako bismo širom Srbije držali edukativne radionice koje bi osnažile male proizvođače, jer samo uz jake zanatlije i Zanaterija može biti jaka.“