IKEA Art Event 2019: Hit the floor but make it art!
Od minimalnih ali visoko konceptualizovanih crno-belih rešenja Filipa Pagovskog, Noa Lajona i Virdžila Abloha, preko razigranih i ilustrativnih kompozicija umetničkog para Chiaozza i Misaki Kavai, koji pokrivaju kategorije za decu i odrasle, daha street art i tattoo estetike koju prenosi Supakitch, do smirenih i koloristički snažnih tepiha Krega Grina i Seulgi Li koji unose element zena, tropskih predela, kao i isceljujućeg dejstva boje, kolekcija zrači eklekticizmom. Podjednako dobri i kao tapiserije, ovi tepisi visokog kvaliteta i izdrživosti zahvaljujući tradicionalnim tehnikama izrade, variraju u sitnim detaljima i ti detalji ih upravo čine unikatnim ističući njihovu ručnu izradu. Zanatlije iz Egipta i Indije primenili su tradicionalne tehnike tkanja i čvorovanja radeći na inovativnim i netradicionalnim idejama, tako da ova kolekcija ima dodatu vrednost zaštite nasleđa, kroz njegovu primenu na sveže i inovativne ideje.
Kreg Grin je modni dizajner čije su muške kolekcije prepoznatljive po naglašenom utilitarizmu i skulptoralnosti, koje se crpe iz radničkih uniformi sa dosta praktičnih džepova. Ipak, za razliku od odeće, dom je ovom londonskom kreativcu pre svega mesto mira i opuštanja, pa on u svom postupku referira na oprobani metod Pola Gogena koji je svoj mir i kreativnu snagu pronašao na tropskom Tahitiju, gde se povukao i okružen potpuno novim ekosistemima uspeo da naslika vibrantne slike na kojima je istraživao smisao sopstvenog postojanja, a tako nešto može se postići samo u apsolutnom miru tropskih oaza. Grin svojim tepihom pokušava da delić ovakve kontemplativne atmosfere prenese i na životni prostor motivom papagaja, kao opšteg simbola tropskih predela i kišnih šuma. Papagaji okruženi vibrantnim zracima boja podudaraju se sa koloritom na Gogenovim slikama, ali i koloritom Grinove poslednje zimske kolekcije. Tepih je urađen tradicionalnom tehnikom tkanja od čiste vune na pamučnoj osnovi, tako da su bojena polja odvojena cik-cak linijama, što naglašava ručnu izradu i dekorativnost. U misiji rajskog mira Grinova kreacija može poslužiti i kao tapiserija, kako zbog dimenzija tako i zbog centralizovane kompozicije njegovog dizajna.
Životinje je kao glavni motiv svog stvaralaštva izabrala i japanska umetnica Misaki Kavai, pa su životinje čak i oblikovale tepih koji je dizajnirala a istovremeno se i našle na njemu. Kavai i IKEA su tako stvorili verovatno jedini tepih u obliku mačke, preciznije velike mačke koja može biti lav, ali i ne mora. Pored nje mirno leže još dve manje mace koje su bliže voljenim kućnim ljubimcima. Kavai svoje stvaralaštvo zasniva na kombinovanim tehnikama od slikarstva i papir mašea do rada sa tekstilom, što se na tepihu transponuje poigravanjem sa teksturama u različitim segmentima – griva velike mačke bogate je teksture kao i tela manjih mačaka koja su u kontrastu sa osnovom tepiha, a tom kontrastu doprinose i veoma živi tonovi plave, roze i žute naspram crne osnove. Pored veoma interesantnog načina prikaza srodstva velikih i domaćih mačaka, Kavai je ovim tepihom opravdala i svoje prezime jer reč kawai na japanskom znači sladak. Dakle jedna slatka interpretacija ljubavi prema različitim vrstama mačaka učiniće srećnim sve ponosne vlasnike maca, ali i najmlađe u svakom domu.
Umetnički par Chiaozza na sličan način kombinuju naivnu estetiku i motive iz prirode, mada ne nužno životinje. Adam Freca i Teri Čiao doprinose kolekciji tepihom niskog flora koji nam otvara prozor u kreacije sa njihovim potpisom. Decentralizovana kompozicija ispunjena je motivima koji na prvi pogled zbunjuju jer ostaje nejasno da li su životinjski ili biljni. To je i cilj autora, inspirisanih bogatstvom oblika koralnih grebena upravo zbog njihove prirode da liče na floru i faunu istovremeno. Tepih je namenjen istraživanju, deci najmlađeg uzrasta da po njemu puze i prepoznaju oblike jarkih boja, ali i odraslima kojima je ovaj trend ilustracije primamljiv. Tepih najviše asocira na doživljaj koji duo prenosi u jednom intervjuu, tokom posete Tajvanu: šetnja plažom ispunjenom organizmima sa koralnog grebena koji su razbacani po pesku, što je u saradnji sa IKEA uspešno dočarano čvorovanjem u vuni.
Tepih u domenu životinjskih motiva dizajnirao je i Supakitch, francuski umetnik eklektivnog pristupa koji se izražava kroz murale, street art, ali i tetovaže, grafički i dizajn enterijera. On je poput Misaki Kavai tepih oblikovao prema izabranoj životinji – zmiji. Spiralno prikazana, ona je zapravo komponovana od floralnih motiva, ružinih cvetova i lišća u jedan eklektični rukopis svojstven autoru. Ovakvo rešenje neodoljivo podseća na stensil tetovaže koji je spreman za transfer, ali ne na kožu već na vaš pod ili zid. Tepih je idealan za sve ljubitelje reptila a ukoliko tražite značenje nove tetovaže vašeg doma, Supakitch poručuje da je zmija kao totemska životinja simbol isceljivanja, jer se menjanjem sopstvene kože iznova i iznova rađa.
Korejska umetnica Seulgi Li iza sebe ima bogato iskustvo u radu sa tekstilom. Pored umetnosti studirala je i antropologiju i kroz svoje stvaralaštvo uvek kombinuje ove dve sfere, a uživa i u starim zanatima i tradicionalnim tehnikama, poput Nubi kviltinga, karakterističnog za Južnu Koreju. Serija prekrivača pod nazivom U polazi od korejskih poslovica čiju sadržinu Li interpretira kroz svoj umetnički rukopis zasnovan na upotrebi čiste geometrije i snage koju boja ima na posmatrača. Tepih koji potpisuje za IKEA može se lako svrstati u ovu seriju izuzev tehnike izrade, ali je Li imala na umu upravo indijske zanatlije i htela da tkanje vunom ostane tradicionalno. Sa druge strane kompoziciju je gradila pošavši od dobro poznate poslovice „Kao riba u vodi…“ jer smatra da svako treba da se oseća tako u svom domu. Motiv ribe istovremeno je veoma uočljiv, ali i apstraktan s obzirom da je Li komponuje od dve kružnice i jednog trougla. Minimalistički motiv osnažen je izuzetno smirujućim nijansama ljubičaste i zelene, koje stvaraju komplementarni kontrast dok je crveno oko strateški postavljeni detalj. Nesumnjivo smirujuće dejstvo pažljivo odabranih tonova na tepihu ima za cilj da ideju poslovice realizuje u svakom domu.
Sasvim drugačiju kompoziciju donosi nam Noa Lajon, multidisciplinarni umetnik koji radi na relaciji Njujork – Gotland (Švedska), a njegovo stvaralaštvo upotpunjuje kolekcije muzeja MoMA, Tate Britain, Whitney Museum of American Art… Nestandardno rešenje tepiha, pored toga što prenosi crtež sa papira na vunu, ogleda se pre svega u njegovom kružnom obliku čije razbijanje diktira kompozicija crteža, sa rukama i nogama koji izviru iz osnove. Lišen boja i baziran na kontrastu crno-belo, Lajon na tepihu gomila ljudske figure i životinje i kompresuje ih u celinu koja svojom prepletenošću podseća na Bošov metod kompleksnog, nekada bizarnog prepletanja figura i motiva. Zbog svoje neobične osnove i haotične kompozicije tepih odaje utisak dinamike i rotacije, jer je autor sebi zadao cilj da prikaže vrtlog isprepletenih života ljudi na planeti koja se vrti po univerzumu. Prečnika 2 metra, ovaj tepih je najidealnija tapiserija u kolekciji, ali svojom mekoćom zapravo poziva da po njemu gazite.
Kolekcija tepiha sadrži još jedan crno-beli model minimalnijih motiva Filipa Pagovskog, grafičkog dizajnera i ilustratora iz Poljske, sa prebivalištem u Njujorku. Pagovski stvara vitalne ilustracije naglašenog linearizma, koje odaju utisak vitalnosti i jasno prenose ideju. Njegov minimalizam crpi se i iz teškog perioda odrastanja u Poljskoj, karakterističnog po oskudici, stanju koje Pagovski u ranim fazama prihvata kao svoju inspiraciju i okreće u sopstvenu korist. Crni tepih sa motivom bele mrežaste strukture zapravo interpretira samu ideju o tepihu i njegovoj proizvodnji. Prikaz mreže zapravo je prikaz osnove od niti na razboju preko koje se tepih gradi tkanjem. Ovo poigravanje sa samim procesom nastanka zapravo odražava strukturalističke ideje autora i visoku konceptualizaciju gde struktura treba da bude sama sebi dovoljna kao motiv i dekorativni aspekt tepiha. Beli prikaz niti razboja dodatno je naglašen svojom teksturom koja izranja iz crne osnove, pa se ideja može tumačiti i kao izvrtanje tepiha na sopstveno naličje – dakle strukturalističko analiziranje ideje. Idealan za minimaliste, ali i sve ljuditelje brenda Comme des Garçons koji znaju da baš Pagovski stoji iza ikonične ilustracije srca sa očima, koja je tokom godina postao trademark ovog brenda.
Osmi tepih Art Event kolekcije dizajnirao je Virdžil Abloh, jedno od najuticajnijih lica savremene mode, umetnički direktor muškog departmana brenda Louis Vuitton, poznat i po svojoj sopstvenoj liniji odeće Off White. Tepih koji je dizajnirao za IKEA odražava Off White filozofiju u punoj snazi i prevodi je u enterijer. Ironični pristup aproprijacije i intervencije Abloh demonstrira persijskim tepihom, koji je tradicionalan, ali mu oduzima boju i prevodi ga u grayscale tonalitet. Preko ove, sada ideje o tradicionalnom tepihu ispisuje upozorenje KEEP OFF upotrebljavajući znake navoda kao ironični postupak koji je postao zaštitni znak brenda Off White. Ovakva intervencija nad tradicijom obraća se generaciji ljudi čiji su roditelji imali zaštitnički stav prema nameštaju i ideju o dnevnoj sobi gde je sve pod konac i gde se komfor žrtvuje zarad očuvanja nameštaja. Ukoliko vam zvuči poznato, ovo je definitivno tepih za vas! Podjednako dobro se uklapa uz minimalne i maksimalne enterijere – minimalni ga ističu kao statement komad, dok u maksimalnim, klasičnim enterijerima postaje šaljivi element koji opušta formalnost i unosi dozu ironije. Savakako, ovaj tepih iznenadiće goste u vašem domu tako da je namenjen i onima kojima je takav efekat važan.
IKEA Art Event kolekcija usmerena je pre svega na poboljšanje svakodnevnog života, unošenjem primenjene umetnosti u životni prostor. Samim tim rad savremenih i relevatnih umetnika postaje dostupan širem krugu ljudi, ali bez smanjenja kvaliteta izrade i kvaliteta materijala. Zbog toga je već pet godina zaredom IKEA Art Event jedan uspešan koncept demokratizacije umetnosti, a ovoga puta umetnost se prizemila na pod koji postaje fokus doma uz svaki od tepiha iz kolekcije.