Izložba „Sosa” Ivana Hadži Zdravkovića u galeriji „Book&Art”
Izložba Sosa – umetnička fotografija Ivana Hadži Zdravkovića svečano je otvorena 25. novembra u galeriji Book&Art u ulici Vuka Karadžića 4 u Beogradu.
Svoj svet fotografije Sosa započinje, gradi i usavršava u rodnom gradu Nišu, gde direktno utiče na razvoj kulturne scene sve do prerane smrti 2013. godine. Iz bogate zaostavštine umetnika ovom prilikom prezentuju se dela koja predstavljaju fragmente nekoliko samostalnih izložbi.
U potrazi za sopstvenom duhovnošću i istražujući lokalitete na kojima su svetske religije nastale i trajale, Sosa se više puta uputio u obilazak svetih mesta. Jedna od poseta Svetoj Gori iznedrila je niz fotografija koje su objedinjene u izložbu pod imenom Krovovi Hilandara. Utvrđeni kompleks koji nije dostupan većini populacije, Sosa nam otkriva pravim umetničkim vinjetama. Iz „nebeske” perspektive umetnik nam pruža priliku da osmotrimo manastirsku arhitektonsku celinu koja je nastajala tokom perioda od osam stotina godina i da upoznamo neke od njenih skrivenih delova. Sosa iz pritaje, kao kroz ključaonicu, prikazuje kutke koji unose mir i spokoj u naše živote, i približava nam život stanovnika manastira. Fotografije su nastale pre velikog požara 2004. godine, pa stoga pored umetničke poseduju i dokumentarnu vrednost.
Oštro oko Sosine kamere stvorilo je brojne fotografije koje za temu imaju prizore iz prirode, netaknute ili one sa tragovima ljudske intervencije. Njegova makro fotografija otkriva prava mala čuda u prirodi, koja su na prvi pogled neprepoznatljiva oku posmatrača. Njihova lepota leži ne samo u estetskim kvalitetima, već i u činjenici da nas uvode u igru odgonetanja. Ukoliko se prepustimo mašti, iznova otkrivamo nove oblike, linije ili boje, samo pretpostavljajući šta je umetnik zaista želeo da nam prenese.
Aktovima koji su nastali u studiju u ranom periodu stvaralaštva, Sosa je nekoliko decenija kasnije udahnuo novi život i trajanje. Tehnikom preklapanja nastala su prava „slikarska” dela na kojima je umetnik vešto uklopio elemente makro fotografija sa crno-belim aktovima. Na taj način izdužene siluete modela dobile su ruho i postale šumske ili vodene vile koje obitavaju u nepoznatim predelima izrazitog kolorita. Nesvesne svetlosti objektiva primaju nas u svoj intimni svet i sa nama nemo dele lični trenutak.
Istoričar umetnosti Ljudmila Đukić
Ivan Hadži Zdravković Sosa
(1952-2013, Niš)
Fakultet Dramskih umetnosti u Beogradu, Odsek za filmsku i TV kameru upisao je 1971. godine. Za predmet Fotografija, kod profesora Branibora Debeljkovića, izradio je više stotina umetničkih fotografija. Diplomirao je 1978. godine kod profesora Nikole Majdaka.
Bravio se fotografijom, filmom, televizijom, grafičkim dizajnom, dizajnom svetla, grafikom, scenografijom, pisanjem scenarija, novinarstvom i edukacijom.
U zvanje docenta za predmet Fotografija izabran je 2007. godine. Na Fakultetu umetnosti Priština sa sedištem u Zvečanu radio je od 2009. godine do smrti.
Učestvovao je na više od sto kolektivnih izložbi, a samostalno je izlagao više od trideset puta.
Nagrađivan je u svim oblastima svog umetničkog rada u zemlji i inostranstvu.
Nakon Ivanove smrti, njegova ćerka, Ivana Ehrensvärd preuzima brigu o njegovoj umetničkoj zaostavštini i sa timom udruženja Opus Šauca organizuje posthumno izložbe Ivanovih fotografija. Tim, pored Ivane Ehrensvärd, čine kustos Ljudmila Đukić i dizajner izložbe Jelena Macanović.