Beton kao slikarsko platno
Likovna umetnost i van galerija… U prolazu, oko nas i pod nama… a može i mi u njoj… Ovu ideju realizuje prvi 3d street umetnik kod nas Milivoj Kostić. Koristeći ulice kao veliko slikarsko platno, Kole u interakciji sa prolaznicima stvara anamorfne slike koje kada se gledaju sa određene tačke odaju trodimenzionalni utisak. Naslikani objekti tako izgledaju potpuno realistično, a dodatno ih oživljava svako ko svojim prisustvom postane deo te umetnosti.
Milivoj Kostić, inače akademski slikar, za ovaj vid likovnog izraza zainteresovao se gledajući radove na internetu. To je u njemu probudilo profesionalnu znatiželju, pa se i sam okušao na asfaltu krajem 2011. godine kada je kod studentskih domova u Novom Sadu naslikao jednu kutiju sa vodom. Naredne godine na Beton festu u Sarajevu povezao se sa svetskim sklikarima iz te branše i tako ubrzo postao deo 3d street art međunarodne scene.
Svojim delima – slikama realnih objekata u kombinaciji sa prizorima čudesnih svetova, a posebno strip junacima po kojima je prepoznatljiv, Kole šalje antiratne poruke i propagira pozitivna rešenja.
„Svi ti elementi pomešani zajedno daju neku vrstu satire, priču ispod priče. Ne volim da je sve na prvu loptu, već da ima slojeve. Važan mi je likovni jezik – odnos linija i boja. Moglo bi se reći i da pravim alhemiju tradicionalnog slikarstva i modernih rešenja”, kaže Milivoj.
Takve slike mogu da se rade kredama i da traju do prve kiše, a ukoliko je plan da budu tu godinama, mogu se raditi akril bojama za beton.
„Najviše radim sa temperama za beton, koje su ekološke i ne sadrže otrove. I kad su dugotrajni radovi, treba uzeti u obzir da zavise od direktnog uticaja – koliko će se paziti, da li prolaze automobili preko njih itd. Nemam problem sa tim što će trajati samo određeno vreme. Posebno jer putem fotografije i društvenih mreža dobijaju novi život. Uostalom, ništa nije večno! I drugi vidovi umetnosti (koncerti, predstave) imaju svoje trajanje. To što znate da će slika biti tu neko određeno vreme može biti i pokretač da dođete da je vidite, a u izvesnom smislu je i bogatstvo što će na tom mestu ubrzo doći neka nova”, razmišlja Kole.
3d street art maštovitim umetnicima nudi razne mogućnosti, te može biti u službi originalnih arhitektonskih rešenja. Uski zidovi mogu dati efekat kao da su pred nama, tavanica se može crtežom „otvoriti” itd… Ipak, zbog komplikovane zakonske regulative nije lako dobiti sve potrebne dozvole za crtanje u javnom prostoru. Kole pojašnjava da nijedna 3D slika nije ilegalno izvedena, a da se u proseku rade po tri dana, što je svojevrsni performans…
„Slikanje je javno, što znači da se umetnik potpuno otkriva publici za razliku od stvaranja u ateljeu i studiju. Delo, dakle, nastaje takoreći u sinergiji sa publikom. Bitan je taj proces stvaranja kroz koji se promoviše umetnost. Meni lično takav umetnički postupak donosi mnogo radosti i puno je anegdota oko svakog dela”, kaže ovaj umetnik.
Milivoj je dugi niz godina jedini predstavnik Srbije na evropskim street art festivalima. Tamo se sreće sa kolegama koji za razliku od njega iza sebe imaju snažnu podršku države, pa nekad i on, kako kaže u šali, glumi da ima zaleđinu i ponaša se kao deo nekog velikog projekta promovišući svoj grad i pozivajući ljude da ga posete. Ipak, od supruge Katarine kaže ima bezrezervnu pomoć – od ideje do realizacije.
Milivoj Kostić ima status slobodnog umetnika (dobijenog od strane ULUS-a), a može se reći da je kao stvaralac veoma svestran. Izlagao je kako samostalno, tako i grupno u zemlji i inostranstvu. Dobitnik je više nagrada i priznanja za slikarstvo, crtež, video, haiku, strip i ilustraciju. Suosnivač je umetničkih grupa (Crni kreč i Vigled), a radio je i kao nastavnik, novinar i psihosocijalni savetnik. Kao zaposlen u Kazneno-popravnom zavodu Valjevo osuđenicima je otvarao umetničke vidike i posebno je srećan što neki od njih danas samostalno izlažu.
Umetnost je dakle i njegova ljubav i misija, te kako kaže, na ulici ljude poziva u galerije, a u galerijama im kaže: „Vidimo se na ulici”.