Izložba „Novi talas u Beogradu – Paket aranžman (1981-2021)“ na Kalemegdanu
Izložbu Novi talas u Beogradu – Paket aranžman (1981-2021) realizuje JP „Beogradska tvrđava” na platou ispred Umetničkog paviljona „Cvijeta Zuzorić”. Autori izložbe su muzički kritičari Zorica Kojić i Dragan Ambrozić. Dizajn izložbe potpisuje Dobrila Stevanić. Autori fotografija koje su pre tačno 40 godina vizuelno definisale beogradski novi talas i kultni album Paket aranžman su Goranka Matić, Goran Vejvoda, Branko Gavrić i Brajan Branislav Rašić. Izložba se otvara u okviru manifestacije Dani Beograda (16-19. april)
Retka je prilika u životu da pravite izložbu o nečemu što vas fascinira još otkad ste mali bili. Četrdeset godina kasnije, decenijama nakon što je novi talas/novi val protutnjao ondašnjom SFRJ, imati čast da postavite izložbu posvećenu slavljenju jedne izuzetne generacije tog doba, i to na Kalemegdanu – čini se kao ostvarenje svih snova. Još kad su vam u rukama legendarne fotografije Goranke Matić, Gorana Vejvode, Brajana Branislava Rašića i autora fenomenalnog dizajna za kultni album Paket aranžman – Branka Gavrića… pitate se – stvarno, ima li nečeg boljeg! JP „Beogradska tvrđava“ odlučila je zato da svim sugrađanima i prijateljima ove velike epohe širom otvori svoja vrata za Dane Beograda i to s dobrim razlogom – reč je o prepoznavanju zaista važne umetničke zaostavštine ovog grada i čitavog regiona.
Davne 1981. bila sam mlađa tinejdžerka, još uvek u osnovnoj školi, devojčica takoreći, ali koja, međutim, već kupuje Džuboks i polako stvara svoju sopstvenu kolekciju ploča. Prethodne 1980. tri događaja obeležila su zauvek moje mlado biće. Pardon, četiri. Bili su to, redom – smrt doživotnog jugoslovenskog predsednika Josipa Broza Tita u maju, neverovatna pojava pijaniste Ive Pogorelića na Šopenovom konkursu u Varšavi u oktobru i, nažalost, zaprepašćujuće tragično stradanje Džona Lenona u decembru. No, sve vreme, mimo ove tri činjenice, kroz Džuboks, te pojedine radio i TV programe, poput prave lavine valjao se ka meni i svima nama jedan potpuno ushićujući, do tada nepoznati fenomen – novi talas. Novi talas?! Šta li je to?
Moj budući suprug, Dragan Ambrozić, tog časa služi vojni rok u Puli. Tek osamnaestogodišnjak, on moli svog mlađeg brata Dejana da mu u Beogradu kupi album za koji veruje da ga jednostavno mora imati februara 1981. – famozni Paket aranžman. Najdalje od Beograda koliko je moguće, Dragan u tom trenutku nosi mornaričku uniformu, čitajući kao i ja jedini jugoslovenski muzički magazin, Džuboks, kog u to doba uveliko hvata novotalasna groznica, ali i bitan omladinski list, zagrebački Polet, što pomno prati novotalasnu scenu na potezu Ljubljana-Zagreb-Beograd, maltene na familijarnoj bazi, i očigledno poznajući aktere lično. Izdaleka je sve to izgledalo kao revolucija, gotovo nešto nepojmljivo. I mada je skoro sve pesme s Paket aranžana već upoznao preko Radio Beograda i Radio Zagreba (ključni Studio B nije se čuo van Beograda), ova ploča kao takva ostaće u njegovom slučaju nedoslušana sve do prvih dana septembra iste 1981. godine, kad se konačno vraća kući. U Beograd dolazi noseći pod miškom prvi album Šarla akrobate, kog je nabavio još u Puli, čim je izašao iz kruga kasarne. Pošto konačno stiže u svoj rodni grad i stavlja oba albuma na gramofon, postaje sasvim siguran da se revolucija i te kako desila u njegovom odsustvu.
Ali, taj Paket aranžman! Kao retko šta u muzici na našem jeziku, sa svojim pesmama koje nisu nalikovale ničemu što smo ikad ranije čuli, doneo je istinski soundtrack moguće velike promene u svaki jugoslovenski grad. Bio je divalj i ranjiv istovremeno, pun kerozina: tinejdžeri nisu više hodali ulicom – skakali su uvis na tajanstvenom pogonu nekog novog, tek naslućenog doba, grabeći slobodu od svih stega. Roditelji više nisu mogli da znaju gde su oni, kulise su se strmoglavljivale dole, istina je izlazila na videlo. A zajedno s njom, najlepše, najneobičnije, ma šta, najnedokučivije devojke zauvek, išle su preko tog zgarišta jučerašnjice, odevene isto kao dečaci, jednako moćne. Stvari su prvi put u toj generaciji, našoj generaciji, bivale ugledane jednim novim vidom: novotalasnim očima, i čulima uopšte. I taj pogled u budućnost bio je nepokolebljiv i nepotkupljiv, do te mere da ga ne može ugušiti ni današnja nostalgija, niti eventualno razočaranje onim što nam se desilo u međuvremenu. Sve to videćemo na fotografijama koje čine izložbu Novi talas u Beogradu – Paket aranžman (1981-2021).
Četiri decenije kasnije, polovinom aprila, za Dane Beograda, svetlost dana i doslovno će na Kalemegdanu obasjati ove stare/nove fotografije iz po svemu najsuperiornije muzičke epohe u gradu. Tri benda koja su stvarala novotalasnu ili kako god novu-sve povest – Električni orgazam, Idoli i Šarlo akrobata – ukazaće se pred nama na slikama poznatim ili sasvim nepoznatim, koje su njihovi vršnjaci, saborci, ravnopravne umetničke zvezde u svom fahu, beležile kroz svoj foto-objektiv, kao kaleidoskop ideja što su vrvele u vazduhu na prelasku iz 1970-ih u 1980-e godine. Branko, Goranka, Gorane, Brajane – toliko smo vam zahvalni. Jedna neprocenjiva kulturna tekovina Beograda, jedan nezaobilazan i nedostižan album u izdanju ondašnjeg zagrebačkog Jugotona (danas kuće Croatia Records, koja ga upravo ponovo objavljuje luksuzno prepakovanog na vinilu), jedna velika vizija producenta Enca Lesića i urednika Siniše Škarice, jedan autentičan zvuk Gileta, Vlade, Milana, Koje, Vda, Marine, Ljube, Čavketa, Zdenka, Srđana, Joveca, Krleta, Bože… Šta reći osim: Dobro došli na izložbu, sjajno je da budemo zajedno tamo, makar i na distanci!
Naslovna slika: Omot albuma Paket aranžman, autor dizajna: Branko Gavrić