Životinje kroz istoriju umetnosti I deo
Posmatrajući istoriju umetnosti, jasno je da su životinje važne u simboličkom i religijskom smislu. Zato se osvrćemo na neke primere iz prošlosti, kako bismo uočili značaj određenih predstavnika faune.
Pas
Kroz istoriju umetnosti pas nije uvek prikazan kao čovekov najbolji prijatelj. Njegove osobine su na platnu prezentovane u raznim oblicima, pa je tako pas bio motiv za opreznost, vernost, mudrost, bes, razvrat i pohlepu. Ticijan je u srednjovekovnoj interpretaciji Poslednje večere psa prikazao kao simbol izdaje, povezavši ga sa Judom. Tokom perioda renesanse pas je dobio pozitivnije konotacije, kao na primer na slici Jana van Ajka Portret Arnolfinijevih, gde predstavlja vernost.
Zec
Nije neko posebno otkrovenje reći da je zec obično simbolizovao plodnost i požudu. Kao takav, često se nalazio pored Venere na renesansnim slikama. Ili, na primer, na delu Portret dame sa zecom, umetnika Ridolfa Girlandaja. Ipak, kao kontrast, zec na Ticijanovoj slici Bogorodica se zecom pokazuje trijumf čednosti nad požudom.
Majmun
Iako su hrišćani u ranom srednjem veku majmuna prvobitno smatrali đavolom, vremenom su ovako teške konotacije popustile. Tako je on kasnije posmatran kao neka vrsta zamene za čoveka. Zato majmun koji je okružen jabukama na slici Simona de Vosa predstavlja čovekov pad. A majmun koji je u okovima svedoči o vezanosti za primarne nagone.
Hermelin
Bez obzira na to da li je bio prikazan u braon ili beloj varijanti, hermelin je predstavljao čistotu i pravdu. U skladu sa tim, on je veoma istaknut na slici Viliama Segara, gde je prikazan portret kraljice Elizabete I. Hermelin je posebno značajan i na slici Leonarda da Vinčija Dama sa hermelinom. Nju je naručio vojvoda od Milana, za svoju ljubavnicu Ceciliu Galerani.
Paun
Ova ptica prelepih boja postala je simbol besmrtnosti u hrišćanskoj umetnosti. Ona se oslanjala na staro verovanje da meso pauna ne može da istruli. Paun se može videti na dosta renesansnih slika, kao podsećanje na Hristovo uskrsnuće i, samim tim – na večni žovot. Kao primer, vidite dela Fra Anđelika i Fra Filipa Lipija. Pored toga, paunova tendencija da pokazuje svoj rep u istoriji umetnosti tumači se kao čin ponosa i taštine.
Papagaj
Zbog sposobnosti da imitira ljudski glas, papagaj se vezivao za elokventnost. To se ogleda u slici baroknog holandskog umetnika Hendrika Martensona Sorga, gde se papagaj nalazi pored protestantskog teologa. U religijskom kontekstu, ova ptica se javlja onda kada se prikazuje bezgrešno začeće. Tako na delu Lukasa Kranaha papagaj koji jede na stolu simbolizuje začeće kroz reč Božju.
Štiglic
Po legendi, manja ptica koja je bila štiglic ili crvendać spustila se na Hristovo rame dok je nosio krst i kljunom izvukla trn iz njegove krune. Kap Hristove krvi pala je na pticu, o čemu danas svedoči crveni trag na perju koje obe ptice imaju. Zato se one povezuju sa Isusovim stradanjem, pa Rafaelova slika Bogorodica sa štiglicem predstavlja predskazanje raspeća. Kod Fransiska Goje štiglic izvan kaveza na portretu mladog Manuela Zuniga govori o dečjoj nevinosti.
Naslovna slika: www.artsy.net