• Početna
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
Facebook Twitter Youtube Instagram
City Magazine

Unesi pojam i pritisni enter

  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
City Magazine
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
Prikaz albuma i filma: Bili Ajliš – dete naše kolektivnog splina

Prikaz albuma i filma: Bili Ajliš – dete naše kolektivnog splina

Zoran Janković
09.10.2021. 4 min Muzika

Nekada davno, kada je MTV zbilja mario za muziku, a dopunu toj osnovnoj svrsi i nakani iznalazio u smislenim i opravdanim ukrasima, Denis Liri, tada samo (gnevni) stendap komičar (a ubrzo i zapaženi i traženi filmski, a potom i televizijski glumac) imao je besne minijature nazvane I have a word for… (zapravo, uvek nekoliko reči, srdito izgovorenih za one vredne njegovog verbalizovanog prezira); u tom smislu, u slučaju sada već u dobroj meri posustale, prevaziđene i (samo)skrajnute Lane del Rej, ta mustra mogla bi da glasi – „I Have Two Words for Lana del Rey – Billie Eilish!“.

Naime, prosto govoreći, tek devetnaestogodišnja Bili je u ovih samo par godina i neusiljenih pokušaja uspela da dobaci do kote ka kojoj je tako silovito i pogibeljno stremila narečena Lana del Rej. Tamo gde LDR stigne tek do zašećerene i upitno upečatljive melanholije po kroju dopuštenog za ipak na prvom mestu pop-zvuk, Bili Ajliš uspeva da pred poklonike, i to raznorodnih generacija i polaznih muzičkih ukusa i preferenci, iznese nepatvorenu iskrenost, združenu sa skladnim joj splinom, i sve to u izobilju, a na ovom svom tek drugom po redu dugosvirajućem izdanju.

Prikaz albuma i filma: Bili Ajliš – dete naše kolektivnog splina
Foto: Interscope Records

Osim toga, Ajliš (naravno, potpomognuta bratom Finijasom) na novom albumu u značajnoj meri okreće leđa onome što su kritičari u slučaju prvenca označili i imenovali kao „košmarni pop“ (istini za volju, ima ga i ovde, u par mahova i nešto lakše zametljivijih tragova, ali vidno manje nego na prethodnom albumu – When We All Fall Asllep, Where Do We Go?).

Ukupno uzev, ovo je vrlo dobar album, kome zapravo možda manjka jedino jedna ili par izvanrednih pesama u svojstvu potpornih stubova, a i da upadljivo odskoči, ali uporedimo li čak samo jednu od bleđih pesama sa ovog albuma (setno-diskretno poletnu Halley’s Comet, o strahu od zaljubljivanja u nevreme) ili, pak, OverHeated, osetićemo da Ajliš superiorno poentira na planu zavodljivog splina znatno brže, lakše i elegantnije nego pominjano-prozivana Lana del Rej i brojni joj prateći, manje ili više uspeli i osobeni klonovi. Uz sve to, Happier Than Ever ima i prilično dosledno i artikulisano u delo sproveden idejni i narativni luk, pri čemu je mlađana Bili iskreno i za nas nadahnujuće zapitana nadolazećom zrelošću i budućnošću.

Jednostavno, kada u My Future šaputavo otpeva da je zaljubljena u svoju budućnost i da jedva čeka da se upozna sa njom, i starija i zrelija publika, i ona koja teoretski pripada uzrastu njenih roditelja oseti samopouzdanje sa kojim je (a uz primetnu samoironiju) Bili Ajliš spremna da se igra i sa konceptom varljive budućnosti, pri čemu su iskusniji slušaoci već neko vreme u, nazovimo to, otkaznom roku po pitanju zabluda o boljim i spokojnijim danima i izdanjima.

Nimalo iznenađujuće, Ajliš se na ovom albumu bavi i izazovima slave koje je već okusila, ako nije i stupila u čeoni sudar sa neumitnim gubitkom privatnosti i prava na istu; to je najupadljivije u I Didn’t Change My Number, NDA i Not my Responsibility (već poznata posetiocima njenih koncerata nakon uspeha prvog albuma, a sada prevedena u „vode“, gle čuda, besprekorno stilski izvedenog, lenjo prošaputanog spoken word izraza). S druge strane, Lost Cause i u uši i umove slušalaca dovodi asocijaciju na zvuk devedesetih u kojem se svako malo nalazilo mesta i za ukrase na tragu hip-hop bitova i sličnih zahvata.

U suprotnom uglu su pozicionirane, slobodno to možemo nazvati tako, najnežnije i najpipavije pesme sa ovog izdanja – temeljno svedena, a naglašeno lahorasta i melodična Your Power u tom pakovanju zauzdano setnog neo-folka pripoveda o transgeneracijskim vezama, te Getting Older, koja i otvara album, uz malo podsmeha vlastitoj poziciji baš mlade junakinje koja treba da saopšti nešto mudro i proživljeno na temu prolaska vremena i sa njime povezanog staranja potcrtava pomenutu nežnost, a koja naprosto kulminira u prefinjenoj i eteričnoj Everybody Dies (sa pitalicom na temu zašto bi iko poželeo da ostane na Zemlji ako ćemo ionako svi umreti, jer zasad boljeg i dostupnog rešenja i ishoda nema), kao i u istinski zanosnoj Billie Bossa Nova, gde se već isticana iskrenost i ubedljivost ispoljavaju u samo nekoliko tonova.

Ovde se svrstava i Male Fantasy (ispevana iz vizure devojke koja se gledanjem pornića teši zbog slomljenog srca usled raskida, što svakako jeste svež i hrabar otklon u odnosu na ono što se iz ovih ili onih ponuda i dalje označava terminom tinejdžerskog popa). A razuman dug prvom albumu zatičemo u pomalo rutiniranim ali svakako funkcionalnim Therefore I Am i Oxytocin, pri čemu naglašeno hitična drugopomenuta svakako tek čeka svoje sigurno brojne remix razrade, budući da se čini i da je spravljena sa tom sudbinom na umu.

Dok povoljan utisak dopunjuju naslovna pesma i Goldwing, za kraj dovoljno je već osvedočenima i tog statusa i stanja potpuno svesnih posvećenika skrenuti pažnju da se nedavno pojavio izrazito prikladan, odmeren i sveukupno uspeo koncertni dokumentarac naslovljen Happier Than Ever – A Love Letter To Los Angeles.

Reditelji Robert Rodrigez i Patrik Ozborn su jednostavno krenuli mustrom samog albuma, te je i njihov izbor i rad određen tim zahvatom diskretno estetizovanog ogoljavanja do same suštine – Bili Ajliš (uz kratke animirane, vezivne segmente) tu pratimo kako izvodi pesme sa ovog albuma bez ičega suvišnog, a u pratnji brata, benda, filharmonijskog orkestra i u jednom trenutku dečijeg hora, čiji je nekada, očito ne tako davno i sama bila delo.

Bez imalo praznog hoda i sa snažnim i postojanim fokusom na same pesme, ovaj svedeni ali uglađeni  rokumentarac bez ikakvog preterivanja i bučnih poteza (i uz samo par odevnih kombinacija!) prati nit albuma, lišavajući sliku i ugođaj svega iole efemernog. Naprosto, splin je splin i kada valja brzo ulazi i pod kožu i u uši i obližnji im mozak. A Bili Ajliš je nanovo dokazala da tu sva čar nije u gotovo pa zatvorenim očima, tamnim i upadljivim obrvama i pritajenoj tinejdžerskoj teskobi. Ovde ima i golemog dara, podosta dobre muzike, svežih ideja i hrabre iskrenosti da se bude ono što se u datom trenutku, pa još pod svetlima reflektora mora ili jedino može biti.

Naslovna fotografija: Shutterstock

Oznake:

Bili Ajlišnovi albumpop muzika

Podeli

Zaprati Autor

Zoran Janković

Diplomirani profesor engleskog jezika i književnosti i uporni i ničim izazvani popularizator popularne kulture. Urednik je portala Filmskog centra Srbije. Prikaze iz tekstove iz oblasti muzike, filma i književnosti objavljivao ili objavljuje u narednim medijima: Popboks, Huper, Yellow Cab, Pressing, Hi Files, Status, Optimist, Mediantrop, Etnoumlje, Pazi, snima se, Bookvar, NIN, Espreso Kultura, Film New Europe, Vreme... Čitavog života se spremao za to. Sada čeka da kucne pravi čas pa da napiše i veliki roman za žene.

Ostali članci

Recenzija filma „Pucnji u Marseju“: Kraljeubistvo kao vesnik Drugog svetskog rata
Prethodni

Recenzija filma „Pucnji u Marseju“: Kraljeubistvo kao vesnik Drugog svetskog rata

Vampirska priča sa Evom Ras stiže u bioskope 21. oktobra
Sledeći

Vampirska priča sa Evom Ras stiže u bioskope 21. oktobra

Sledeći
Vampirska priča sa Evom Ras stiže u bioskope 21. oktobra
10.10.2021.

Vampirska priča sa Evom Ras stiže u bioskope 21. oktobra

Prethodni
08.10.2021.

Recenzija filma „Pucnji u Marseju“: Kraljeubistvo kao vesnik Drugog svetskog rata

Recenzija filma „Pucnji u Marseju“: Kraljeubistvo kao vesnik Drugog svetskog rata

Trenutno nema komentara! Budite prvi

    Ostavite odgovor Odustani od odgovora

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Najnovije

    marčelo
    „Puzzle Shock“ 20 godina kasnije: Kako je nastao album koji je stvorio Marčelov prepoznatljiv glas
    CityMagazine
    žikina dinastija
    Pre Nikole Koje i Borisa Milivojevića, on je bio Miša iz serijala Žikina dinastija: Pogledajte kako danas izgleda
    CityMagazine
    eva braun
    Kako je nastajala pop muzika u inat užasnom vremenu: 30 godina kultnog albuma grupe Eva Braun
    CityMagazine
    Kalum Tarner
    Da li je Kalum Tarner naš sledeći Džejms Bond? Evo šta znamo
    CityMagazine
    žikina dinastija
    Gledao sam novi nastavak filma “Žikina dinastija” i rešio da rangiram svih 11 naslova iz ovog serijala
    CityMagazine

    PopKultura

    • Pozorište
    • Muzika
    • Knjige/Stripovi
    • Intervjui
    • Fotografija
    • Film/TV
    • Art

    Moda i lepota

    • Trend
    • Moda
    • Lepota
    • Dom i dizajn

    Scena

    • Zabava
    • Poznati
    • Flešbek
    • Društvene Mreže
    • Aktuelno

    Gastro

    • Restorani
    • Recepti
    • Kafići
    • Gourmet
    • Lifestyle
    • Zdravlje
    • Sex
    • Putovanja
    • Automobili

    Vodič

    • Tribine
    • Stand-up
    • Sport
    • Sajmovi
    • Predstave
    • Pozorište
    • Konferencije
    • Koncerti
    • Književne večeri
    • Izložbe
    • Humanitarni događaj
    • Festivali
    • Clubbing
    • Bioskop
    • Kontakti
    • Uslovi korišćenja
    • Pravila privatnosti
    • Kolačići

    Pratite City

    Youtube Facebook Twitter Instagram

    Prijavi se na newsletter

    Prijavite se na naš njuzleter i obezbedite sebi nedeljnu dozu gradskih dešavanja i zanimljivosti.

    Uspešno ste se prijavili na City Magazine njuzleter, hvala.

    ✖