Velike zvezde na otvaranju 24. Pančevačkog džez festivala
Na 24. izdanju Pančevačkog džez festivala, koje će se održati od 4. do 7. novembra 2021. u Dvorani Kulturnog centra Pančeva, publika će moći da pogleda 11 koncerata internacionalnih sastava muzičara iz Srbije, SAD, Italije, Grčke, Bugarske, Austrije, Hrvatske, Meksika, Japana, Australije, Nemačke i Švajcarske. Festival će u četvrtak 4. novembra otvoriti koncerti postave Blazin’ Quartet našeg bubnjara Srđana Ivanovića, i mladih nada američkog džeza – vibrafoniste Džoela Rosa i saksofonistkinje Lakesije Bendžamin.
Prve festivalske večeri, 4. novembra u 19 časova, nastupiće internacionalna postava Blazin’ Quartet, koju predvodi bubnjar Srđan Ivanović. Ovaj sastav je diskografski debitovao 2009. godine, a pažnju domaće javnosti prvi put je privukao nakon objave albuma Jalkan Bazz koji je producirao Rambo Amadeus. Frontmen Srđan Ivanović u međuvremenu se preselio iz Holandije u Francusku, a Blazin’ Quartet je promenio nekoliko inkarnacija, pre nego što će objaviti za sada poslednji album Sleeping Beauty. Ako bismo Jalkan Bazz posmatrali kao postavljanje snažnih temelja autorskog izraza, u kome je balkanski melos bio tretiran kroz odnos sa modernom džez ritmikom, elektronikom i gramofonima, ovo izdanje predstavlja Ivanovića kao majstora lirike i suptilnih emocija. Ivanović ovde predstavlja sebe kao diskretnog, ali samopouzdanog lidera iz senke, istovremeno predstavljajući grčkog trubača Andreasa Polizogopoulosa kao svojevrsnu sviračku zvezdu benda i muzičara koji bi mogao da ostavi značajan trag na evropskoj džez sceni.
U nastavku večeri, u 20:30 će nastupiti američka postava Joel Ross Good Vibes. Sa svojih 26 godina, Džoel Ros je već danas jedan od vodećih vibrafonista savremenog džeza. Kao dečak svirao je bubnjeve u crkvenom bendu, da bi koju godinu kasnije prešao na vibrafon, a uz ova dva instrumenta svira i klavir na kome često komponuje. Ova raznovrsnost Džoelu Rosu donosi širinu vidika i razumevanje uloge svakog od instrumenata u bendu, kao i želju da ih ravnopravno uključi u svoju aranžersku viziju. Do sada je snimio dva studijska albuma, i to oba za legendarnu izdavačku kuću Blue Note, koja je prepoznala generacijski talenat. Rosova muzika na ovim izdanjima je pre svega lirična, topla i humana, a njen emotivni učinak nadilazi veštinu aranžmana u duhu najboljih tendencija savremenog džez mejnstrima.
Koncertno veče prvog dana 24. Pančevačkog džez festivala zatvoriće u 22:10 američka saksofonistkinja Lakesija Bendžamin, koja će predstaviti svoj projekat i istoimeni album Pursuance – The Coltranes. Premda je diskografska karijera Lakesije Bendžamin započela još 2012. godine, vrlo je verovatno da će 2020. ostati upamćena kao prelomna u njenoj karijeri. Te godine je ova saksofonistkinja proglašena za muzičarku u usponu po izboru američke Asocijacije džez novinara, dok je u izboru kritičara magazina Downbeat izabrana za zvezdu u usponu na alt saksofonu. Bila je to i godina u kojoj je objavljen album Pursuance: The Coltranes, smelo izdanje sa pregršt slavnih gostiju na kome se Lakesija Bendžamin upustila u sopstvenu interpretaciju dela Džona i Elis Koltrejn. Talentovana saksofonistkinja, koja je prethodno gradila karijeru kombinujući džez izraz sa fank, soul i R’n’B tradicijom, uspešno je ovladala stilskim odlikama muzike Koltrejnovih, ali je u svom omažu našla i pravu meru između podražavanja i autorske reinterpretacije njihovih dela.
Fotografije za naslovni kolaž: Džoel Ros, foto: Lauren Desberg; Srđan Ivanović, foto: Samuel Berthet; Lakesija Bendžamin, foto: promo