Godišnjica SNP-a uz dve dramske i jednu opersku premijeru
Mesec u kojem je Srpsko narodno pozorište obeležilo 161 godinu postojanja, doneo je dva nova dramska naslova: Berlinski zid sa podnaslovom Kad se mi mrtvi zaigramo živih i Lutka sa kreveta br. 21 kao i jedan operski: Vladimir i Kosara.
Predstava Berlinski zid – Kad se mi mrtvi zaigramo živih priča je o tragediji dve porodice, srpske i albanske, identitetu i podelama. Publici nudi nove slojeve istraživanja ljudske sposobnosti za nasilje i praštanje, ali i nov način artikulisanja motiva porodice.
„Pričamo priču o podelama unutar porodica koje urušavaju pojedinačne sudbine bez obzira na istoriju. Rat na Kosovu i Metohiji je bio katalizator tog tragičnog procesa, ali on bi se dogodio i bez ovog rata. Govorimo o složenim odnosima koji dovode do kraha pojedinaca, porodica, sa istorijom i bez nje“, kaže pisac i reditelj drame Željko Hubač.
U predstavi glumci igraju dva lika: Milan Kovačević tumači uloge Skendera i Velimira, Peđa Marjanović igra Faruka i Raška, Dušan Vukašinović – Petrita i Vasilija, Marija Medenica glumi Ditu i Mariju, Marko Savić – Envera i Dimitrija, dok Nina Rukavina tumači lik Ane.
Savremena domaća drama Lutka sa kreveta br. 21 u režiji Slobodana Brankovića hrabro otvara teme o kojima se čak i danas stidljivo govori. Drama Đorđa Lebovića postala je gotovo arhetipski model tragedije nedokazivog zločina i, što je važnije, otvorila je poseban problem tragedije žena u logoru. Predstava donosi priču o Vilmi, bivšoj logorašici Kuće lutaka, njenom životu, izborima i dilemi da li progovoriti o zločinu.
U Predstavi Lutka sa kreveta br. 21 koju Srpsko narodno pozorište radi u koprodukciji sa Kulturnim centrom Pančeva, BEO Artom i Savezom dramskih umetnika Vojvodine, igraju Jasmina Večanski Kujundžić, Branislav Jerković, Jugoslav Krajnov i Marko Marković.
I opera SNP-a postavila je domaću priču – Vladimir i Kosara, jedno od najstarijih predanja i ljubavnih priča na Balkanu, stariju od Romea i Julije, stariju od Tristana i Izolde. Ponos, dostojanstvo, ljubav, izdaja i pokajanje elementi su koji se sele kroz epohe te su Vladimir i Kosara pod nekim drugim imenima među nama i nakon više od deset vekova.
Ovo je ne samo prvo nego i jedinstveno izvođenje opere čiji je autor, kompozitor i pisac libreta Stevan Divjaković, Novosađanin koji je jedan deo karijere bio i upravnik Srpskog narodnog pozorišta.
U SNP-u podsećaju da su domaća operska dela kuriozitet, da zahtevaju veliki angažman svih učesnika i saradnika, te da su kao takva veliki rizik i eksperiment. Dodatni kuriozitet je mladi reditelj Aleksandar Nikolić.
„Ova opera je zamišljena kao velika istorijska freska, ali je istovremeno i san. U snolikim scenama upotrebljavamo velike lutke, a svaki od likova ima svoj parnjak u nekoj zveri – Kosara je srebrna srna, Vladimir srebrni jelen, car Samuilo veliki medved, a Vladislav crni vuk”, poručuje reditelj Aleksandar Nikolić ističući da ovo delo vodi što dalje od realizma.
Koreografiju je uradio Aleksandar Ilić, a diriguje gost iz Bugarske Dian Čobanov.
Naslovna fotografija: Predstava Berlinski zid, foto: Srđan Doroški