Interakcija 2022 – objavljen program prvog izdanja Festivala kratkog dokumentarnog filma
Pored Kampa i Radionice, Nezavisni filmski centar Filmart će ove godine organizovati i prvo izdanje Interakcija: festivala kratkog dokumentarnog filma (I: FKDF), koje će biće održano od 17. do 24. avgusta 2022. godine i predstaviće požeškoj publici 23 vrhunska kratka dokumentarna filma u okviru takmičarskog i dva prateća programa – U fokusu: Poljska i Interscreen.
Interakcija: festival kratkog dokumentarnog filma nastoji da postane mesto susreta publike, autora i učesnika ostalih programa Interakcije, mesto prikazivanja kratkih kreativnih dokumentaraca i dugih razgovora o njima. Svečano otvaranje Festivala zakazano je za 17. avgust 2022. u 20 časova, u Bioskopu SKC Požega, kada će publici biti predstavljen specijalno priređen program u saradnji sa Krakovskom filmskom fondacijom (Krakow Film Foundation) pod nazivom U fokusu – Poljska. Narednih pet večeri publika će imati priliku da uživa u filmovima u okviru dva programa – takmičarskog i Interscreen programa, a na svečanom zatvaranju 23. avgusta će biti proglašeni pobednici Festivala i dodeljene nagrade, a takođe i prikazani filmovi snimljeni tokom ovogodišnjeg Kampa Interakcija. Dan kasnije isti program imaće priliku da pogleda i beogradska publika u Dvorani Kulturnog centra Beograda (24. avgusta).
Filmove je izabrao Dejan Petrović, umetnički direktor i selektor Interakcija Festivala, koji je ovim povodom istakao:
„Godinama stvarajući, ali i prikazujući kratke dokumentarce u okviru Kampa Interakcija, uočili smo zainteresovanost publike za kratku formu, ali i osetili strast autora da nam se obrate poetikom minimalizma, da sažeto i jezgrovito prenesu svoj odnos prema svetu koji delimo. Pokretanjem Festivala Interakcija želimo da autorima koji se bave kratkim dokumentarcima omogućimo da uspostave komunikaciju sa publikom, da pokažemo svu snagu kratke forme, koja svojom eksperimentalnošću i inovativnošću značajno doprinosi pomeranju granica dokumentarnog filma“.
U okviru takmičarskog programa Festivala biće prikazano 15 jedinstvenih, kratkih dokumentaraca čiji su autori izabrani i pozvani da svoje filmove prikažu publici prvog izdanja Interakcija Festivala. Stilski i tematski potpuno različiti, ovi dokumentarci su u protekle tri godine zapaženi od strane publike i žirija na najznačajnijim festivalima širom sveta.
Publika Festivala u Požegi će moći da pogleda filmove dobitnika Evropske filmske nagrade – Sve mačke su sive u mraku (Lasse Linder / Švajcarska) koji je proglašen za najbolji evropski kratki film 2020. godine i Moj teča Tudor (Olga Lucovnicova / Belgija, Mađarska, Portugalija) koji je dobitnik nagrade za najbolji film prošle godine, kada je i osvojio Zlatnog medveda na Berlinskom festivalu. U konkurenciji za nagrade Interakcija Festivala naći će se i Bakin seksualni život (Urška Djukić, Émilie Pigeard / Slovenija, Francuska), S ljubavlju, tata (Diana Cam Van Nguyen/ Češka Republika, Slovačka) i Hotel Bejvju (Daniel Cook / Škotska, Velika Britanija) – dokumentarci koji su kandidati za ovogodišnju Evropsku filmsku nagradu.
U takmičarskom program Festivala biće prikazan i film Igra ( Roman Hodel / Švajcarska) koji je publika mogla da pogleda prošle godine, između ostalog i na Međunarodnom filmskom festivalu u Veneciji, ali i Agrilogistika (G erard Ortín Castellví / Španija, Velika Britanija) koji se našao u trci za Zlatnog medveda u Berlinu ove godine.
Većina filmova izabranih za ovogodišnju Interakciju prikazani su, između ostalog i na Hot Docs-u, najvećem festivalu dokumentarnog filma u Severnoj Americi. Pored nekih već pomenutih filmova u programu Hot Docs-a prethodnih godina prikazani su i Lepa reka (Guillaume Fournier, Samuel Matteau, Yannick Nolin / Kanada, SAD), Naja (Sebastian Mulder/Holandija), Pričaj mi još (Martyna Peszko/Poljska), A sad se spušta veče (Maja Novaković / Srbija, Bosna i Hercegovina) – dokumentarci koje će moći da pogleda i požeška publika tokom Festivala.
Ljubitelji kratkih dokumentaraca moći će da pogledaju i film Duhovi Morije (Florian Elabdi, Michael Graversen / Danska), koji je prikazan na vodećem festivalu kratkog filma u svetu Clermont – Ferrand, zatim dokumentarac Imamo jedno srce (Katarzyna Warzecha/ Poljska), koji je bio izabran od strane selektora prestižnog Visions du Réel-u, Ožiljci (Alex Anna/ Kanada) koji je prikazan na Međunarodnom filmskom festivalu u Torontu (TIFF), kao i dokumentarac Medved na putu (Jack Weisman, Gabriela Osio Vanden / Kanada), koji je imao međunarodnu premijeru na IDFA u Amsterdamu, jednom od najvećih festivala dokumentarnog filma u svetu.
U fokusu: Poljska je prateći program Festivala koji se realizuje u saradnji sa Krakovskom filmskom fondacijom, jednom od najznačajnijih filmskih institucija u Poljskoj koja organizuje čuveni Krakovski filmski festival, ali i bavi promocijom poljskog filma u svetu. Poljski dokumentarni film, koji ima dugu tradiciju, biće predstavljen kroz tri kratka dokumentarna filma. Tokom Svečanog otvaranja Interakcija Festivala, 17. avgusta biće prikazani: prošlogodišnji pobednik Krakovskog filmskog festivala Malo parče raja (Andrzej Cichocki / Poljska), zatim Jaki (Marcin Polar / Poljska) i U krug (Monika Kotecka, Karolina Poryzała / Poljska), dokumentarci koji su, između ostalog prikazani i na čuvenom Sundance Film Festival-u.
U okviru Interscreen programa biće prikazano pet izabranih kratkih dokumentaraca ovogodišnjih učesnika Kampa i Radionice. Kolegama i publici Festivala predstaviće se autori filmova: Gde je moja crvena kravata (Ananthakrishnan Baburajendran Pillai / Mađarska, Italija, Indija), Nedođija (Violena Ampudia /Kuba), Obeleženi (Jovan Dopuđ / Srbija), Volim (Anja Koprivšek / Hrvatska) koji je imao premijeru na Međunarodnom festivalu dokumentarnog filma Docslisboa i Mahalina škola – porodica uživo (Akshay Ingle/Indija), koji je prikazan na IDFA prošle godine.
Od izabranih filmova za takmičarski program, tročlani međunarodni žiri će izabrati dobitnika Nagrade za najbolji film Festivala, a na osnovu glasova publike biće dodeljena i Nagrada publike. Nagrada za najbolji film se dodeljuje reditelju filma, a obezbeđuje je Sirogojno Company, dok je statua autorsko rešenje vajara Marka Crnobrnje.
Umetnica Katarina Radović je autorka fotografije korišćene za vizuelni identitet ovogodišnje Interakcije, koji potpisuje Uroš Pavlović – Studio 2754.
Naslovna fotografija: Milica Đorđević, arhiva Filmart-a