U ponedeljak, 9. oktobra u 20h u Gradskoj galeriji Kulturnog centra Grad, biće otvorena samostalna izložba umetnice Jane Stojaković pod nazivom “Vrt uživanja ili prokleta avlija”.
Vrt uživanja ili prokleta avlija jeste paradoksalna sadašnjost kroz likove distopijske budućnosti, a radovi na ovoj izložbi prikaz su agresivne, nasilne i nemilosrdne, možda već bliske sutrašnjice međuljudskih odnosa. Koliko god uznemirujući bili, istovremeno su proročki i upozoravajući. Usmeravaju pogled ka onome što se može dogoditi ukoliko nastavimo da zagađujemo planetu izazivajući ekološke katastrofe, uništavajući prirodne resurse i hitajući ka nejasnom, maglovitom cilju – stečenog, osvojenog, prigrabljenog, materijalnog. Horder king je upravo to, dok Deratizacija i Dezinsekcija otelovljuju sistemsko nasilje koje je integralni deo sistema, „nasilje za koje se čini da dolazi ‘niotkuda’, što Walter Benjamin u svojoj Kritici nasilja naziva čistim, božanskim nasiljem“ (Žižek, O nasilju, Naklada LJEVAK d.o.o. Zagreb, 2008. str. 15).
Naizgled fantastični, izmaštani likovi koje susrećemo u svim skorijim radovima Jane Stojaković, od kolaža i crteža, do uljanih slika, zapravo su metaforički prikaz najrealnije sadašnjosti, klasnog raslojavanja uslovljenog finansijskom razdvojenošću na siromašne i bogate, potčinjene i one kojima se drugi potčinjavaju. Delimično nastao tokom korone i u periodu nakon nje, posthumanistički serijal radova ove umetnice uzbunjuje, pozivajući na preispitivanje i samopregor. Triptih Eko-finansijska segregacija baziran je na narativu koji govori o vremenu nakon korone i klimatskih promena, pojava koje povezuje manipulacija zarad sticanja kapitala i moći. Da bi postala otpornija, ili kao izgovor za uspostavljanje novog društvenog poretka i trajnu genetsku promenu kojom će i fizički početi da se razlikuju, ljudska bića se ukrštaju sa životinjama: najbogatiji sa veprovima, stalež koji opslužuje bogate sa pacovima, dok su ljudi-bubašvabe najsiromašniji sloj.
Zagađena zemlja, predstavljena otpadom koji zauzima veliku površinu, oštro je suprotstavljena malim, ograđenim i dobro čuvanim preostalim plodnim delovima zemlje – kroz instalaciju zasađene pšenice okružene električnom ogradom i nadzornom kamerom. Jer, oni koji su suštinski odgovorni za stvaranje devastiranog i zagađenog sveta, beže od svega lošeg što su napravili, živeći u ograđenim zajednicama, hraneći se organskim proizvodima i provodeći odmore u rezervatima prirode (Žižek, O nasilju, Naklada LJEVAK d.o.o. Zagreb, 2008. str. 28). Audio momenat – frekvencija Zemlje, tzv. OM, na ovoj izložbi naglašava poslednju fazu hiperpotrošačkog društva – gde se nagomilani problemi zagađenja i istrošenih resursa ne rešavaju, već se fokus pomera na kupovinu proizvoda koji obećavaju dostizanje ultimativnog cilja zdravlja, mladosti i lepote. Ovim se taj začarani krug potrošnje samo nastavlja i hrani zadovoljavanjem novih, često izmišljenih, potreba.
Jana Stojaković trenutno završava doktorske studije na Fakultetu likovnih umetnosti, na Univerzitetu umetnosti u Beogradu. Master iz likovne umetnosti u klasi profesora Brajana Čaklija (Brian Chalkley) stekla je na Čelsi koledžu za umetnost i dizajn (Chelsea College of Art & Design), na Univerzitetu umetnosti u Londonu, 2009 godine. Diplomu postdiplomskih studija (Postgraduate Diploma in Fine Art) dobila je na istom koledžu 2008. Pre toga je diplomirala slikarstvo u klasi profesora Čedomira Vasića 2006. godine na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu. Iste godine završila je Ženske studije pri Fakultetu političkih nauka, Univerziteta u Beogradu. Članica je ULUS-a.
Izložba će biti otvorena do 21. oktobra svakodnevno od 16 do 21h u Gradskoj galeriji Kulturnog centra Grad (Braće Krsmanović 4, Beograd).