„Majstori stripa 1: Berardi i Milaco Integral 1″: Nostalgična oda nekim drugim vremenima
Imena Đankarla Berardija i Iva Milaca odavno su poznata u rodnoj Italiji zbog neporecivog uticaja na strip, ali ovaj dvojac trebalo bi da prizove sećanja i domaćih stripofila.
Ovi majstori stripa pre svega stoje iza čuvenog vestern serijala „Ken Parker“, koji mami osmeh na lice brojnim ljubiteljima devete umetnosti.
Osim toga, radili su zajedno i na „Tarzanu“, „Diaboliku“, „Tvitiju i Silvesteru“, ali i na serijalima koje sada imamo prilike da ispratimo u okviru nove edicije izdavačke kuće Golconda.
„Majstori stripa 1“ donosi prvi integral koji obuhvata stripove „Bar kod Toma“, „Detektiv Marvin“ i „Đuli Baj i društvo“.
Prvi i treći podeljeni su u nekoliko kraćih epizoda, koje povezuje isto okruženje i postavka likove, ali koji nemaju jednu širu narativnu celinu.
„Bar kod Toma“ donosi priču o Tomiju Stilu, bivšem gangsteru koji sada igru ulogu starog, dobroćudnog barmena u Čikagu, a koji često ima susrete sa likovima iz prošlosti.
Kroz ovu celinu dobijamo brojne flešbekove koji pokazuju da Tom nije ni klasičan heroj, ali ni tipičan noar lik, jer ovo jeste omaž noaru, već čovek pomiren sa svojom sudbinom, kakva god da je.
Dok idu dani, provejava sneg ili pada kiša, njegova svakodnevica deluje skoro pa isto, prilično depresivno, tako da tu nema glamura, već samo aluzija na neminovni ulazak SAD u Drugi svetski rat.
„Detektiv Marvin“ je takođe crno-beli strip, koji u jednoj celovitoj, malo dužoj epizodi donosi naizgled tipičnu priču o nestanku mlade devojke iz ugla detektiva koji to istražuje.
Spletke, ucene i obrti su tu, kao i omaž zlatnom dobu Holivuda i mnogim herojima velikog platna, ali ponovo iz pozadine probija neizbežni rat i traume nastale u tom periodu.
U ova prva dva stripa često imamo situaciju da nema puno teksta i autori nam pokazuju staru dobru devizu da je manje ponekad više, odnosno da dobar scenario i crtež ne zahtevaju uvek logoreičnost.
Strip „Đuli Baj i drutšvo“ počinje sa nekoliko epizoda u boji, kako bi nam u punom sjaju dočarao atmosferu Italije tokom 60-iz godina prošlog veka.
Tu ima više teksta, više dinamike i ove avanture su modernije, a opet pravljene tako da evociraju uspomene na čuvene italijanske sineaste, kao što su Pazolini, De Sika i mnogi drugi.
U ediciji „Majstori stripa” biće još dela Berardija i Milaca
Ovde pratimo grupu prijatelja koji na umu imaju laku zaradu, ne nužno u skladu sa zakonom, istraživanje novih predela i šarmiranje što više devojaka, po mogućstvu, lakih.
Oni takođe nisu tipični heroji za koje navijamo, ali vuku nas da ispratimo njihove dogodovštine i donose jednu neporecivu iskrenost kroz potpuno otvorenost svojih namera.
Na ovih 160 strana vidimo blagu varijaciju u crtežu, pa on tako varira od savršeno detaljnog prikaza snega i čikaške zimske atmosfere koja se prosto sliva u maniru akvarela do ilustracije na granici minimalističke karikature.
Pozadinski detalji su svuda prisutni i veoma bitni, jer ne samo da prikazuju versatilnost autora, nego donose i dinamiku između popunjenih kadrova i onih nešto slobodnijih, kojima je omogućeno da dišu kako bi nam u fokus stavili neku ključnu rečenicu ili događaj.
Sveukupno, ovo izdanje odiše nostalgijom, ali ne i setom i čini da se radujemo i narednim integralima u kojima ćemo videti još neka čuvena dela dvojca Berardi i Milaco.
A do tada preporučujemo i da istražite serijal „Julija“, koji je takođe čedo Đankarla Berardija, ali na kome je sarađivao sa drugim crtačima.