Stiv Džobs je još 1995. upozoravao: Govorio je o tome 30 godina pre nego što je problem postao očigledan
Reči Stiva Džobsa pre 30 godina danas zvuče kao da su pisane za nemačku autoindustriju.
Tačno pre tri decenije, osnivač Appla u intervjuu je ukazao na problem koji stručnjaci sada prepoznaju i u Mercedesu, BMW-u i drugim nemačkim proizvođačima.
Džobs je tada rekao da velika preduzeća često pokušavaju da ponove svoj uspeh tako što institucionalizuju proces – ali zamenjuju proces sa rezultatom.
Po njegovim rečima, to je recept za stagnaciju – i danas se ova misao pokazuje kao iznenađujuće aktuelna.
Automobilski konsultant Filip Raš, koji je među ostalim radio za Mercedes-Benz, upozorava da je nemačka autoindustrija zarobljena u sopstvenim procedurama.
„U kompanijama je nastala kultura u kojoj je proces sam sebi svrha. Fokus je na perfekciji postojećih procedura, a ne na kreiranju revolucionarnih proizvoda. Sada nam to lomi kičmu“, kaže Raš.
Ovaj pristup funkcioniše u stabilnim okolnostima, ali kod radikalnih promena – prelazak na električna vozila, razvoj autonomne vožnje, novi američki carinski propisi – rigidni procesi postaju fatalni. Dok se nemački proizvođači gube u birokratiji i sastancima, konkurencija razvija inovativne proizvode.
Raš naglašava da mnogi sastanci sa 20 učesnika često ne donose nikakve odluke, jer se sve mora eskalirati po hijerarhiji.
Većina zaposlenih se bavi prikupljanjem i prosleđivanjem informacija, dok mali deo zapravo stvara vrednost.
Rezultat je spora reakcija u vreme kada je brzina ključna konkurentska prednost.
Nemačka autoindustrija sada stoji pred izazovom: da se oslobodi „procesne paralize“ i ponovo stavi razvoj inovativnih proizvoda u prvi plan ako želi da ostane lider u svetu koji se brzo menja.

Problem nije karakteristične samo za nemačku auto industriju. Uvek su uspešne kompanije imale odeljenja za istraživanje novih pristupa i novih tehnologija.