• Početna
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
Facebook Twitter Youtube Instagram
City Magazine

Unesi pojam i pritisni enter

  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
City Magazine
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
Omiljeno u svakoj kući u bivšoj Jugi, a neki ga i danas koriste: „Jedna od tri stvari koje ne prodaješ ako nije voda do grla“
Saarajevo 80s Museum, foto: Danas.rs

Omiljeno u svakoj kući u bivšoj Jugi, a neki ga i danas koriste: „Jedna od tri stvari koje ne prodaješ ako nije voda do grla“

CityMagazine
22.11.2025. 3 min Magazin

Svaka, ali svaka kuća ga je imala. One bolje stojeće u svakoj sobi, one obično jedno u upotrebi, a drugo za goste. Nosilo se kao poklon za svadbu, useljenje, babe ga čuvale u ormanu unucima za miraz.

O čemu pišemo?

O njegovom veličanstvu moćnog imena “Ambasador ćebetu”.

Odakle potiče naziv „Ambasador ćebe“?

Iako ne postoji jedan zvanični dokument koji objašnjava kako je tačno nastao naziv „Ambasador ćebe“, dostupni izvori i istorijski podaci ukazuju na vrlo logičan razvoj ovog kultnog brenda.

Prema arhivama o vukovarskom Vuteksu, naziv „Ambasador“ pojavio se krajem šezdesetih godina, kada je fabrika počela da proizvodi ćebad po licenci nemačke kompanije Bayer. Upravo ova saradnja donela je Vuteksu tehnologiju i kvalitet koji su ubrzo postali prepoznatljivi u celoj Jugoslaviji, ali i van nje.

Modeli pod imenom „Ambasador“ izdvojili su se kao najkvalitetniji proizvodi — teški, gusti, izuzetno topli i trajni, pa su vrlo brzo dobili status luksuza.

Naziv „Ambasador“ je zato imao simbolično značenje: predstavljao je prestiž, vrhunski kvalitet i proizvod na koji je fabrika bila posebno ponosna.

U narodu je taj naziv postao sinonim za najbolje ćebe koje si mogao da kupiš — toliko dobro da je ušlo u izreku: „Tri stvari se ne prodaju ako nije voda do grla: zemlja, dukati i ambasador ćebe.“

Tokom sedamdesetih i osamdesetih, „Ambasador“ ćebad postala su standard u domovima širom Jugoslavije, ali i čest izbor hotela, vojske i institucija. Zahvaljujući mešavini vune i kvalitetnih sintetičkih vlakana, ova ćebad su ostala postojana i posle decenija korišćenja.

Zato se danas „Ambasador“ ne spominje samo kao model ćebeta, već kao simbol vremena kada je tekstil trajao generacijama — i kada se najbolji proizvodi, sasvim opravdano, zvali ambasadorskim.

Čak i danas30 ili 40 godina nakon proizvodnje, njihova ćebad greju krevete širom regiona, piše Jutarnji.hr.

da vas vidim koliko vam ima ovu deku? 🙂 deka mog djetinjstva, koju je cak i moja mama koristila kao dijete 🙂
byu/_itsmoriarty incroatia

„Koliko vas još ima ovu deku? Deka mog detinjstva, koju je čak i moja mama koristila kao dete“, glasi naziv objave koja je probudila uspomene kod mnogih nostalgičara.

„Imamo je i danas… izuzetno kvalitetna i topla deka… kupljena krajem 1980-ih“, piše jedan korisnik. Drugi dodaje: „Imam dve. Jedna u ormaru, jedna mi je na krevetu. Doma ih ima bar pet.“

Tri stvari koje ne prodaješ ako nije voda do grla

Najveći kompliment stigao je gotovo u obliku poslovice:

„Tri stvari ne prodaješ ako nije voda do grla: zemlju, dukate i ambasador deku.“

„Tople su, a opet prozračne, nema znojenja pod njima kao ispod ovih plastika što se danas prodaju“, piše jedan korisnik, zaključujući da ne zna gde bi danas uopšte mogao da kupi nešto slično – niti po kojoj ceni.

da vas vidim koliko vam ima ovu deku? 🙂 deka mog djetinjstva, koju je cak i moja mama koristila kao dijete 🙂
byu/_itsmoriarty incroatia

Kad industrija greje domove

Rasprava o dekama ubrzo je prerastala u diskusiju o vremenu u kojem su nastajale. Jedan korisnik se prisetio uslova u Vuteksu, citirajući staru tvorničku novinu:

„Prosečna primanja veća od 2000 dinara, regres, besplatan prevoz do Jadrana, topli obrok za 3,20, krediti za stan, lekari u krugu fabrike… Kad ideš u penziju – do osam plata otpremnine.“

Drugi su podsećali da je takav sistem bio teško održiv, dok treći idealistički zaključuju da država treba ulagati u dostojanstvo građana – i da takav model nije samo nostalgija, već i zahtev za normalnošću.

U vreme jednokratnih materijala i tankih poliesterskih pokrivača, Vuteksova teška deka simbol je doba kada se proizvodilo za generacije, a ne sezonski.

Plava linija nostalgije: Šoljice koje je imala svaka ex Yu kuhinja, danas su vintidž blago

Ćebe koje se prenosi s kolena na koleno

Vuteks je bio najpoznatiji po svojim pokrivačima koje su postale sinonim topline i trajnosti.

Pravljene su od mešavine vune i kvalitetnih sintetičkih vlakana, često s dodatkom akrila. Bile su guste, teške, izuzetno tople, ali i prozračne – pod njima se nije znojilo.

Ćebad su se masovno koristile u domaćinstvima, vojsci, hotelima i javnim ustanovama, a izvožene su i na inostrana tržišta, što potvrđuju primerci s etiketama na ruskom jeziku. Mnoge porodice i danas koriste primerke stare 30 do 40 godina koji izgledaju gotovo netaknuto.

U vremenu kada dominiraju lagane poliesterske deke, Vuteksice se smatraju simbolom kvaliteta kakav se više ne proizvodi. Na oglasnicima se danas prodaju uglavnom polovne, često u odličnom stanju, i beleže sve veću potražnju među ljubiteljima vintage tekstila.

Oznake:

ćebejugoslavija

Podeli

Zaprati Autor

CityMagazine

Ostali članci

kuhinja
Prethodni

Stalno koristite u kuhinji, a krije milion bakterija, evo kako da se zaštitite

veš
Sledeći

Zašto nikada ne bi trebalo da perete veš na 40 stepeni

Sledeći
veš
23.11.2025.

Zašto nikada ne bi trebalo da perete veš na 40 stepeni

Prethodni
22.11.2025.

Stalno koristite u kuhinji, a krije milion bakterija, evo kako da se zaštitite

kuhinja

Trenutno nema komentara! Budite prvi

    Ostavite odgovor Odustani od odgovora

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Najnovije

    Kalum Tarner
    Da li je Kalum Tarner naš sledeći Džejms Bond? Evo šta znamo
    CityMagazine
    žikina dinastija
    Gledao sam novi nastavak filma “Žikina dinastija” i rešio da rangiram svih 11 naslova iz ovog serijala
    CityMagazine
    hbo max decembar
    Decembar na HBO Max-u: Od prazničnih specijala do horora
    CityMagazine
    mayales
    Mayales pred prvi nastup u Beogradu: Igra i eksperimentisanje, koncert u Karmakomi kao presek karijere
    CityMagazine
    hajduk u beogradu
    100.000 gledalaca filma „Hajduk u Beogradu” za manje od 20 dana prikazivanja u bioskopima
    CityMagazine

    PopKultura

    • Pozorište
    • Muzika
    • Knjige/Stripovi
    • Intervjui
    • Fotografija
    • Film/TV
    • Art

    Moda i lepota

    • Trend
    • Moda
    • Lepota
    • Dom i dizajn

    Scena

    • Zabava
    • Poznati
    • Flešbek
    • Društvene Mreže
    • Aktuelno

    Gastro

    • Restorani
    • Recepti
    • Kafići
    • Gourmet
    • Lifestyle
    • Zdravlje
    • Sex
    • Putovanja
    • Automobili

    Vodič

    • Tribine
    • Stand-up
    • Sport
    • Sajmovi
    • Predstave
    • Pozorište
    • Konferencije
    • Koncerti
    • Književne večeri
    • Izložbe
    • Humanitarni događaj
    • Festivali
    • Clubbing
    • Bioskop
    • Kontakti
    • Uslovi korišćenja
    • Pravila privatnosti
    • Kolačići

    Pratite City

    Youtube Facebook Twitter Instagram

    Prijavi se na newsletter

    Prijavite se na naš njuzleter i obezbedite sebi nedeljnu dozu gradskih dešavanja i zanimljivosti.

    Uspešno ste se prijavili na City Magazine njuzleter, hvala.

    ✖