K-pop je najpoznatiji izvozni proizvod Južne Koreje, donosi im milijarde, ali krije i tamnu stranu
K-pop je postao jedan od glavnih izvoznih proizvoda Južne Koreje. I u Nemačkoj je sve više fanova koji su oduševljeni tom južnokorejskom pop muzikom. Šta ih toliko fascinira?
Južna Koreja je jedno od najbrže rastućih muzičkih tržišta na svetu. Razlog za to je sve veća popularnost južnokorejske pop muzike K-pop (Kej-pop), koja toj zemlji donosi više milijardi evra godišnje. Tome su svakako doprinele i društvene mreže i umreženost fanova.
K-pop nije zaobišao ni Nemačku. I u toj zemlji je sve više ljudi oduševljeno južnokorejskom pop muzikom.
Zabava i zajedništvo
„Jednostavno, K-pop je nešto što me čini radosnom“, kaže 21-godišnja Melisa Ndugva. Ona je jedna od osnivačica najvećeg nemačkog udruženja obožavalaca K-popa. Šta je u toj muzici toliko oduševljava? „Slušati muziku, vežbati koreografiju i onda zajedno sa drugima plesati, to je veoma zabavno“, objašnjava Ndugva.
Zajednički ples nije samo popularan među obožavaocima, to je i najvažnija stvar kod K-popa. Performans idola – kako zovu korejske pop zvezde – važan je isto kao i muzika. Ključ uspeha su melodije koje se lako pamte, sofisticirane koreografije i savršeno inscenirane zvezde.
K-pop-metropola Frankfurt
K-pop zvezde su uzor mnogim obožavaocima, pa i kada je u pitanju ideal lepote. U Nemačkoj su već nekoliko godina veoma traženi korejski proizvodi za lepotu i negu. U više nemačkih gradova, uključujući i Frankfurt, postoje saloni koji nude korejsku kozmetiku i negu kože. U Frankfurtu živi najveća korejska zajednica u Nemačkoj, a taj grad u međuvremenu je postao i nezvanična nemačka K-pop metropola.
U maju 2022. godine u Frankfurtu je održan „KPop.Flex“, prvi veliki evropski K-pop festival, na kojem se okupilo 70.000 ljudi. Na njemu su nastupili poznati izvođači kao što su „Monsta X“, „Mamamoo“ i „NCT Dream“. U organizaciji festivala učestvovala je i privatna radio-televizijska kuća iz Seula, „Seoul Broadcasting System“ (SBS), očigledno prepoznavši veliki potencijal nemačkog tržišta.
„K-pop zajednica u Nemačkoj je zapravo još mala u poređenju sa SAD, azijskim i nekim drugim evropskim zemljama, ali ove godine je primetna velika promena. Bilo je znatno više koncerata korejskih umetnika. I nikada u Evropi ranije nije održan festival kao što je bio u Frankfurtu“, kaže „Kocky B“, koja vodi K-pop plesnu grupu „Shapgang“. Ta dvanaestočlana grupa iz Frankfurta nastupa na takmičenjima na TikToku, gde predstavlja obrade, ali i svoje koreografije.
Traži se savršenstvo
„Kocky B.“ kaže da je u K-popu fasciniraju fokus na vizuelnom, na plesu, kao i šarena i zabavna inscenacija, što u zapadnoj muzičkoj industriji nije videla.
„Kada smo počinjali, malo je ljudi uopšte čulo za K-pop. U plesačakim krugovima tome su se uglavnom ismejavali. To se u međuvremenu promenilo, jer K-pop industrija plesačima donosi mnogo posla. Ljudi su sada prepoznali koliko je važno to tržište. K-pop izdavačke kuće angažuju brojne plesače sa Zapada, kako bi im osmislili koreografije.“
U K-pop koreografijama zvezde plešu besprekorno sinhronizovano, i to čak i grupe koje imaju i po 20 članova. Pritom je reč o sinhronizaciji, zajedništvu – i savršenstvu. To važi i za muziku, objašnjava Izabel Opic, glavna urednica nemačkog časopisa za pop kulturu „K*bang“. Muzika je producirana na najvišem nivou, a pesme često pišu i evropski autori. Izdavačke kuće u Koreji dovode velike timove i malo šta može da krene po zlu. Fanovi od početka znaju šta će dobiti“, kaće Opic.
Društveni mediji igraju centralnu ulogu
K-pop funkcioniše dobro i zato što nudi velike mogućnosti za interakciju, dodaje Opic. Obožavaoci gledaju sve muzičke spotove, svaki intervju i o svakom članu grupe su odlično informisani.
Uz to, mnogi idoli glume i u serijama ili filmovima, a i komunikacija preko društvenih mreža savršeno je regulisana. „Preko platformi kao što su Spotifaj ili Jutjub i društvenih mreža poput Tvitera, K-pop je postao dostupniji, a zajednica bolje umrežena“, kaže Opic. „Čak i ako nemate nikakve veze sa K-popom, Jutjub će vam predložiti neke od njegovih sadržaja. Danas u svakom razredu nemačke škole neko sluša K-pop, ističe Izabel Opic.
„BTS“ su najuspešniji K-pop bend – a trenutno pauziraju
K-pop-idoli uzori?
Taj uspeh ne bi trebalo da prikrije tamniju stranu K-popa. To je težak industrijski proizvod. Bendove sastavljaju kompanije zabavne industrije. Mladi se uzimaju pod ugovor i ciljano obučavaju, a programi su iscrpljujući i pomalo sumnjivi. Onaj ko se pokaže dobrim, dobija mesto u grupi.
Cena uspeha je visoka. Stalno se izveštava o veoma nepovoljnim ugovorima, koji idolima zabranjuju da javno imaju veze, o problemima sa ishranom, pa čak i o samoubistvima slavnih.
„U odnosu na ranije, zajednica je svesnija realnosti industrije“, kaže Melisa Ndugva. „Idoli su i dalje uzori, ali se više ne veličaju. U K-popu je skandalozno da idol izlazi sa bilo kim. Postoje zvezde koje su zbog toga izopštene i koje su morale da završe karijeru. Ali, i one su samo ljudi.“
Izvor: dw.com
Naslovna fotografija: David Becker / Getty images / Profimedia