Čemu služe crne tačkice oko ivice stakla vašeg automobila?
Bez obzira koliko mislite da znate stvari, uvek je samo jedna dobro postavljena objava na društvenim mrežama udaljena od toga da vas oduševi i pokaže kako je neka veština ili činjenica prošla pored vas.
Sada je na redu frita – što je naziv za jednu od onih malih tačaka oko ivice stakla vašeg automobila. Te poznate male tačkice su napravljene od pečene keramičke boje koja se ne može ukloniti i služe trima glavnim svrhama: strukturi, sigurnosti i estetici.
Dakle, pre svega, frit traka je od vitalnog značaja za jednostavno držanje vetrobranskog stakla pričvršćenog za vaš automobil. Iako se može činiti da nema mnogo potrebe za crnom farbom, to je zapravo višenamenska traka: ne samo da gruba keramička boja obezbeđuje bolju, čvršću površinu za zaptivač koji povezuje prozor sa okvirom vozila, ali takođe štiti od UV svetlosti koja bi ga inače razbila, piše IFLScience.
„Moderno vetrobransko staklo je čudo inženjerstva i usuđujemo se da kažemo da je to jedna od najpodcenjenijih komponenti vozila. Deo tog inženjeringa uključivao je način na koji je vetrobransko staklo povezano sa okvirom“, objašnjava post na blogu iz auto servisa DeDona Tint and Glass iz Severne Karoline.
„Dok unutrašnja strana frita omogućava lepku da se zalepi za staklo, spoljna strana frita deluje kao štit od UV zračenja kako bi zaštitila staklo, koje bi inače bilo oslabljeno stalnim izlaganjem direktnoj sunčevoj svetlosti“, dodali su.
Ali to nije jedina stvar, frite su takođe bezbednosna karakteristika: matrični niz tačaka (poznati obrazac sve manjih tačaka koje se rastvaraju u centru panela) takođe pomaže u smanjenju optičkog izobličenja. Ovaj efekat je zapravo najvidljiviji tokom proizvodnje vetrobranskog stakla, rekao je inženjer iz Pittsburgh Glass Works-a.
Da bi se staklo savijalo, prozorska stakla su izložena toploti od preko 700°C, a debela crna traka oko ivice bi apsorbovala tu toplotnu energiju mnogo brže od prozirnog stakla. Taj toplotni gradijent bi prouzrokovao neujednačene indekse prelamanja na vetrobranskom staklu – čineći da ravne linije izgledaju zakrivljene ili nagnute prema sredini stakla. Pošto je vožnja lakša kada možete pravilno da vidite, matrica je zgodno rešenje za sprečavanje ovog efekta: omogućavajući glatkiji prelazak iz crne u prozirnu, oni ravnomernije šire oblike po staklu.
Konačno, frite je tu da – pa, samo da izgleda lepo. Traka pokriva lepak koji pričvršćuje vetrobransko staklo na okvir; matrica pravi suptilniju promenu između frite trake i stakla; a, u modernijim automobilima koji mogu imati takozvani „treći vizir frit“, oni takođe mogu sprečiti da sunce proviri kroz vizir i zaslepi vas na putu, prenosi n1info.ba.