Zbog čega je Rols-Rojs i dalje simbol automobilskog luksuza?
Ovo je priča o britanskom automobilskom gigantu, koji je po istraživanju iz 1987, bio uz Koka-Kolu najprepoznatljiviji svetski brend. Rols-Rojs, luksuz za koji se ne pita koliko košta.
Nekadašnji Rols-Rojs bio je britanski luksuzni automobil, a kasnije i kompanija za proizvodnju aeromotora osnovana 1904. u Mančesteru. Partnerstvo Čarlsa Rolsa i Henrija Rojsa brzo je razvilo reputaciju vrhunskog inženjeringa. Prvi svetski rat odveo ih je u proizvodnju mlaznih motora početkom 1940, piše N1.
Kasnije su se menjali vlasnici, korporacije, pa je nakon Rols-Rojsa Limited (1971), on ostao nacionalizovan do 1987. godine kada ga je, nakon što je preimenovala vlasnika, britanska vlada prodala. Od 2003. je tehnički podružnica holding kompanije Rols-Rojs Holdings.
Iako je brend Rols-Rojs u upotrebi od 1904. godine, kompanija Rols-Rojs Motor Cars BMW AG, koja danas upravlja kompanijom, nema direktnu vezu sa vozilima proizvedenim pre 2003. Limuzina Rols-Rojs Fantom (Phantom), njihovo je prvo vozilo nakon 2003.
Šta Rols-Rojsove čini toliko skupim?
Rols-Rojs proizvodi neke od najluksuznijih i najskupljih automobila na svetu. Poznati po proizvodnji ručno rađenih automobila koji obećavaju besprekornu vožnju, ovi četvorotočkaši nisu jeftini (spremite se za još eufemizama).
Uz praktično neograničene opcione dodatke, nadogradnje i prilagođavanja, prava cena ostaje u magli (Rols-Rojs i ne voli da se izjašnjava o bazičnim cenama svojih vozila).
Cene za osnovne modele „RR“ kreću se od 314 do 450.000 dolara. Gore spomenuti Fantom postao je najprepoznatljivije čedo nove-stare kompanije, ali tu su sada i Cullinan, Ghost, Wraith, Dawn.
Preko 44.000 boja, šare u boji crvenog setera
Šta je to toliko skupo što Rols Rojs radi po meri kao u nekoj krojačkoj radnji, sigurno se pitate?
Jedna od glavnih stavki je boja. Paleta „RR“ ima spektar boja kao solidan računar, 44.000 boja je na raspolaganju, a to je tek prvi korak za kupca, koji ukoliko je neodlučan i godinu dana može da mu bude malo za finalni izbor. Ali to nije sve, gigant iz Zapadnog Saseksa nudi i opciju da napravite repliku svojih usana, ili objekata iz vašeg stana, nevezano za teksturu.
Jedan kupac je bio posebno kreativan pa mu je ispunjena želja da spoljašnjost automobila bude šara kućnog ljubimca, crvenog setera. Identično repliciranje rađeno je kroz DNK, dakle ne postoji improvizacija kada je (ogroman) novac u pitanju.
Na taj način, vaša unikatnost može postati i franšiza, s obzirom da svaka nova boja ili dezen dobija ime (po kupcu), pa ukoliko sledeći kupac ostane bez ideja inspiraciju može pronaći u prethodniku, naravno uz njegovu saglasnost.
Surface Finish Centre je mesto gde se odvija magija. Zbog čega takvo ime? Iz prostog razloga zato što je za „RR“ uvreda da se kaže da se automobil prosto farba. Reći ćete nadmenost i pretencioznost. Daleko od toga, boje koje nanosi Rols imaju minimum sedam slojeva, od prajmera, osnovnih boja, boja, specijalnih lakova, u minimalno dva sloja.
Dijamanti i 45 kilograma farbe
Maksimalni broj slojeva koji je upotrebljen prilikom premazivanja stao je na brojci od 23, i za taj poduhvat je upotrebljeno oko 45 kilograma boja.
U prilog beskrajnim varijacijama, kupci mogu da pomešaju i određene materijale sa bojama kako bi kreirali dodatne efekte. Jedan je otišao baš daleko (ponovo eufemizam), ako uzmemo u obzir da je u boju skucao preko hiljadu dijamanata. Ne znam zbog čega na pamet prvo pada Saudijska Arabija.
Neko je želeo dodatnu iskru i sjaj o svom trošku, pa je Rols-Rojs dijamante smrvio i inkorporirao u završnu ruku. Da, ovo su zaista neke od nepravdi i besmislenosti kapitalizma.
Završna farba delo je jednog čoveka. Mark Kort je „coachliner“, odnosno jedino ovlašćeno lice za crtanje pruge koja ide čitavom dužinom vozila. Iako živimo u dobu gde je tehnologija zašla u sve pore, Mark crta jednu od vizuelno najvidljivijih stavki – slobodnom rukom, samo on.
Četke koje koristi za farbu napravljene su od dlaka veverice. Pošto je većina četki veštačka, konstatovano je da ostavljaju neželjene tragove, pa je prirodna dlaka bila izbor koji smanjuje mogućnost ostavljanja bilo kakvih tragova. Iz višeg u još viši standard.
Ukoliko neko želi da oboji glavnu šaru na kolima, važi pravilo, Rols-Rojs dolazi kod vas, ne vi kod njega. Pa je tako i Mark, ukoliko je neki šeik u Dubaiju odlučio da želi da se ponovi bojom, tamo prvim avionom.
Bogatstvo za devet decibela manje, i instrument tabla kao umetnička galerija
Postoji nekoliko franšiznih „klasika“ u spoljašnosti „RR“. Panteon ručno rađena prednja roštilj maska, samousmeravajući točkovi koji omogućavaju da se logo nikada ne rotira, i ukras „Spirit of Ecstasy“. U stvari, BMW je 2003. godine platio 65 miliona dolara za prava na ime i ovaj simbol.
Ali u unutrašnjosti vozila cene tek kreću da luduju. Da biste imali osećaj potpune zvučne izolacije „RR“ dodaje u konstrukciju oko 140 kilograma akustične insulacije. A gde je vreme za inženjering i planiranje?
„Kontinental“ je dizajnirao posebne gume, punjene penom koje redukuju buku na putu za devet decibela. Rezultati su bili toliko dobri, da je kompanija morala da izvadi deo izolacije kako ne bi došlo do akustično senzorske deprivacije. Koliko je smanjenje za devet decibela tačno koštalo, bolje da ne znamo.
Instrument tabla Fantoma lako se pretvara u umetničku galeriju, pošto kupci imaju tu privilegiju da u izradu ovog dela vozila uključe umetnike i dizajnere iz čitavog sveta, koji su kreirali gotovo nestvarne instalacije, poput zlatnog 3D panela sa DNK profilom vlasnika vozila.
Deo iznad glave na zadnjim sedištima zove se „Starlight Headliner“, a ime je u potpunosti zaslužio, pošto putem optičkih vlakana oponaša nebo, čak i ono zvezdano. Šesnaest sati se utroši za kreiranje jednog ovakvog plezira, u kojem je svaka od rupa (njih 1.340) ručno perforirana.
Naravno i ovde je deo kreativnosti ostavljen na tacni mašte kupaca, pa je jedan takav sproveo svoju viziju u delo – da mu iznad glave budu zvezde padalice, dok je drugi napravio sazvežđe zvezda po datumu svog rođenja.
Nije mnogo drugačije ni sa materijalima za unutrašnjost. Sve biraju kupci, ali jedno je sigurno, svaki štep je nauka u malom (različiti uglovi, trodimenzionalnost, hologramski efekti).
Model Fantom Rose u sebi ima preko milion šavova. Za celokupan vez mapiranje traje satima, kako bi prilikom stapanja sa kožom svaki deo tkanja bio na svom mestu. Ne postoji tolerancija, ni za milimetar. Sve što deluje relativno jednostavno na slici, prilikom šivenja je potpuno druga matematika, na kojoj bi pozavideo i dizajner Dris Van Nuten.
Od 2019. godine – bum u prodaji
Pitate se da li se ovi automobili kupuju? Na ovu skupoću. Odgovor je da od 2019. traje bum u prodaji „RR“, i da je te 2019. prodaja povećana za 25% (5.152 automobila ukupno).
Prosečna starost kupaca pala je sa 50 na 40 godina. Recimo model repera Drejka „Beshukan“, specijalna edicija Fantoma, napustila je fabriku sa cenom od oko 700.000 dolara, da bi na kraju uz dodatke ona bila milion okruglo.
Najskuplji Rols-Rojs svih vremena je „Sweptail“. Četvorogodišnji rad, rezultirao je cenom ovog unikatnog vozila od 13 miliona dolara.
Dok se drugi proizvođači luksuznih vozila koncentrišu na brzinu, poboljšanje manevra, težinu, vozila Rols-Rojsa skupocena su iz jednog jedinog razloga – luksuza. A danas se za isti ne pita koliko košta, samo daj.
Izvor: N1
Naslovna fotografija: Ihor Lypnytskyi