Broj prevara sa onlajn plaćanjem se drastično povećao pred „Crni petak“
Uoči „Black Friday“ perioda primećen je porast broja fišing napada koji imitiraju stranice za e-plaćanje. Ukupan broj finansijskih fišing napada prerušenih u sisteme e-plaćanja se više nego udvostručio od septembra (627.560) do oktobra 2021. (1.935.905), što ukazuje na povećanje od 208%, saopšteno je u izveštaju kompanije Kaspersky.
Sezona rasprodaja privlači pažnju kupaca i trgovaca, međutim, ona je omiljena i sajber kriminalcima koji ne oklevaju da finansijski iskoriste onlajn kupce kreiranjem lažnih stranica koje imitiraju najveće maloprodajne platforme i sisteme e-plaćanja.
Tokom prvih deset meseci 2021. godine, detektovano je više od 40 miliona fišing napada koji targetiraju platforme za e-trgovinu i e-kupovinu, kao i bankovne institucije. Mada su se prodavnice oporavile u 2021. godini nakon teških 18 meseci, a kupci su se vratili oflajn kupovini, istraživači kompanije Kaspersky nisu primetili tipične sezonske trendove fišinga povezane sa onlajn kupovinom, kao što su značajan porast broja fišing stranica sa ponudama koje su previše dobre da bi bile istinite ili porast prevara povezanih sa maloprodajom.
Ipak, postoji jedan značajan izuzetak. U 2021. godini, ukupan broj pokušaja finansijskog fišinga koji su targetirali sisteme za e-plaćanje se više nego udvostručio od septembra (627.560) do oktobtra (1.935.905) – što je povećanje od 208%.
Zaista, ove godine smo svedočili uvođenju novih sistema za plaćanje u raznim zemljama usled njihovih neuporedivih pogodnosti. Kako je njihovo usvajanje od strane potrošača naglo poraslo, prevaranti su počeli aktivno da iskorišćavaju takve sisteme kao mamac za širenje malicioznih aktivnosti.
Takođe, došlo je do porasta broja nepoželjne spam pošte koji su otkrili proizvodi kompanije Kaspersky. Tokom sezone rasprodaja, od 27. oktobra do 19. novembra, primećeno je aktivno širenje spam i-mejlova, uz 221.745 i-mejlova koji su sadržali reči „Black Friday“.
Istraživači kompanije Kaspersky su takođe analizirali koje popularne platforme su korišćene kao mamac za širenje fišing stranica. Rezultati su pokazali da je Amazon bio najpopularniji mamac koji je korišćen kada se pogleda ukupan broj pokušaja fišinga korišćenjem imena kompanije. U većem delu 2021. godine, drugi mamac po popularnosti je bio eBay, a slede ga Alibaba i Mercado Libre.
Da biste saznali više o Black Friday trikovima i prevarama, posetite Securelist.com.
Kako biste uživali u najboljim Black Friday ponudama ove godine, vodite računa da ispratite nekoliko bezbednosnih preporuka:
- Ne otvarajte priložene fajlove ili linkove u i-mejlovima koji su vam stigli od banaka, aplkacija za e-plaćanje, ili portala za kupovinu, naročito ukoliko pošiljalac na tome insistira. Bolje je da direktno odete na zvanični veb-sajt i ulogujete se na svoj nalog odatle.
- Proverite format URL-a ili spelovanje naziva kompanije, kao i recenzije i proverite podatke o registraciji domena pre nego što podelite bilo kakve informacije
- Budite obazrivi po pitanju ponuda koje se čine previše dobrim da bi bile istinite – uglavnom i jesu
Fotografije: Pexels