Od Denija Bojla do lažnog Toma Kruza: Tri videa pokazuju moć dostupne tehnologije
Pre dvadesetak godina Deni Bojl je imao velike zamisli i mali budžet. Njegov film 28 Days Later predstavljao je zahtevnu priču o zombijima, koja je žudela za apokaliptičnim prikazima Londona. Prema onome što je pisalo u scenariju, delove grada sa hiljadama stanovnika trebalo je pretvoriti u pustaru. I to ne bilo koje delove, već neke od najpoznatijih a, samim tim, i najposećenijih lokacija.
Filmovi u koje je uloženo mnogo novca mogu to da ostvare bez velikih problema. Posle uspostavljanja dogovora sa gradskim zvaničnicima, čuvene ulice se nakratko zatvaraju. Ali, ako bi svaki film imao privilegiju da preusmerava saobraćaj u Londonu, putovanje gradom bi postalo nemoguće. Kako je Bojl na raspolaganju imao samo osam miliona dolara, što je zanemarljiv novac za produkciju apokaliptičnog spektakla, morao je da osmisli drugo rešenje. Uprkos tome što je i tada bio poznati reditelj, opredelio se za tehnologiju koja nije bila popularna kod filmadžija zavidnog statusa – snimao je poluprofesionalnim kamerama Canon XL-1.
Mala veličina i pristupačnost ovih kamera, koje su se proizvodile od 1997. do 2001, omogućile su Bojlu da ih oko sebe ima u daleko većem broju od uobičajenog. Ključne lokacije u Londonu zato nisu u potpunosti zatvarane. Saobraćaj je planski zaustavljan, što je izazivalo kratkotrajne periode tokom kojih su ulice delovale kao da u njima nema žive duše. Ti vremenski prozori pustoši merili su se minutima, ali je Bojl, gotovo gerilski, uspevao da snimi sve što mu je trebalo.
28 Days Later ostvario je veliki uspeh na blagajnama, obasut je hvalospevima kritičara i doživeo je nastavak. Ali postao je važan i zbog toga što je pokazao da budžet ne mora da bude okosnica svega. Savremena tehnologija, čije sve bolje performanse dolaze u sve manjim pakovanjima, briše granice između profesionalnog kvaliteta i onog koji može da se postigne kod kuće. Sledeća tri videa pokazuju gde su te granice danas.
Snowbrawl
Kamere na mobilnim telefonima toliko su razvijene da zadovoljavaju standarde filmske produkcije. Mnogi poznati reditelji smatraju ih prikladnim za ostvarivanje bar nekih zamisli koje imaju, pa su tako Zek Snajder (Justice League), Majkl Gondri (Eternal Sunshine of the Spotless Mind) i Čan-Vuk Park (Oldboy) snimili kratke filmove ajfonom.
Akcionu scenu Snowbrawl trebalo bi ipak posmatrati prvenstveno kao reklamu, iako je, kada je premijerno prikazana 2019, predstavljana kao kratki igrani film. Reditelj Dejvid Lič (Deadpool 2) njom je uspeo da pokaže svu snagu Ajfona 11 – u samo minut i po vremena smestio je snežni okršaj brata i sestre na kom bi mogli da mu pozavide mnogi skupi akcioni filmovi.
Dipfejk Toma Kruza
Korisnike društvene mreže TikTok nedavno su oduševili kratki snimci Toma Kruza. Jedini problem? To nije bio Tom Kruz.
Dipfejk tehnologija, zasnovana na algoritmima veštačke inteligencije, omogućava da se svačije lice iskoristi u toliko uverljivom videu da gledalac teško može da primeti razliku između kompjuterske manipulacije i stvarne osobe. Mnogi u tome vide opasnost i mogućnost za zloupotrebu, ali ne i Kris Ume, stručnjak za specijalne efekte koji je oživeo Kruza. „Ne možete to da uradite samo tako što pritisnete dugme“, rekao je za The Verge. „Dipfejk je u situaciji u kojoj je Fotošop bio pre 20 godina. Ljudi tada nisu znali šta je montirana fotografija, ali sada su svesni lažnjaka.“
Rad na svakom od Umeovih klipova trajao je više nedelja, a u pomoć mu je pritekao i Majls Fišer, jedan od najpoznatijih Kruzovih imitatora. Rezultati su gotovo besprekorni, a od dipfejk tehnologije se očekuje da u budućnosti postane lakša za upotrebu.
Right Up Our Alley
Sa samo 87 sekundi, koliko traje video Right Up Our Alley, dvadesetpetogodišnji direktor fotografije iz Minesote Džej Kristensen oduševio je Holivud. Privlačna moć njegovog snimka krije se u tome što u njemu nema montaže. U jednom kontinuiranom kadru dron ulazi u kuglanu sa ulice i kruži kroz njen prostor bez prestanka.
Video je dostupan za gledanje oko mesec dana i postao je viralan. Pohvalili su ga reditelj Li Ankrič (Coco), glumac Elajdža Vud (The Lord of the Rings) i stručnjak za specijalne efekte Tod Vaziri (Star Wars). „Želim da ovi ljudi pođu sa nama u London kasnije ove godine, kada budemo snimali film Guardians of the Galaxy Vol. 3“, napisao je na Tviteru reditelj Džejms Gan.
Bez obzira na to što nije dobio zvaničan poziv iz Holivuda, Kristensen je ponosan na svoj rad. „Sve se svodi na priču koju bi kadar trebalo da ispriča“, rekao je za Hollywood Reporter. Pomoću videa Right Up Our Alley promovisano je ponovno otvaranje kuglane, oko koje su organizovani protesti posle smrti Džordža Flojda. Planiranje kadra završeno je za dan, snimak je uspeo iz desetog pokušaja, a u postprodukciji je urađen samo dizajn zvuka.
Izvori: indiewire.com, theverge.com, hollywoodreporter.com
Naslovna fotografija – Majls Fišer pretvoren je pomoću dipfejk tehnologije u glumca Toma Kruza (foto matrakhabar.com)