Uručena Nagrada Jovan Ćirilov – za korak dalje na 19. Beogradskom festivalu igre
Nagrada Jovan Ćirilov – za korak dalje 18. Beogradskog festivala igre uručena je koreografima Gabrijeli Karizo i Franku Šartijeu, osnivačima čuvene belgijske trupe Peeping Tom. Najvažnije festivalsko priznanje predato je nakon izvođenja predstave ove trupe u Operi Madlenianum, a u okviru 19. izdanja manifestacije.
Izvođenjem predstave Diptih: Vrata koja nedostaju i Napuštena soba u Operi Madlenianum u aprilu 2021. godine, igrači trupe Peeping Tom oduševili su i publiku i festivalski žiri, a sada je, nakon izvođenja njihovog komada Dete na istom mestu, nagrada uručena Franku Šartijeu.
„Karizo i Šartje ne kreiraju samo vrhunski teatar igre, već stvaraju jedinstveno, neponovljivo pozorišno iskustvo. U filmskom maniru, njihovi komadi nude blještav, ekstravagantan doživljaj, istovremeno dodirujući najdublje strahove i pretvarajući putovanje u halucinaciju. Ono što čini njihov rukopis posve posebnim, jesu čudesne slike koje se ređaju u živoj, virtuoznoj montaži, uz precizan osećaj za scensko vreme i visok nivo estetskog savršenstva. Sa matematičkom egzaktnošću, oni artikulišu fizički intenzitet i povezanost, odnosno opravdanost svih detalja i likova koji se pojavljuju pred očima gledaoca, uvodeći ga u svoj magični svet. U snažnoj sinergiji, Karizova i Šartije su izgradili jednu od najautentičnijih umetničkih trupa današnjice, čije se predstave iščekuju i percipiraju kao redak umetnički događaj”, navedeno je u obrazloženju koje je pročitala Marija Janković, članica žirija.
Šartije se biranim rečima zahvalio na priznanju, a direktorka Beogradskog festivala igre Aja Jung podsetila je da su prethodni laureati Nagrade Jovan Ćirilov – za korak dalje naznačajniji koreografi današnjice Jirži Kilijan, Šaron Ejal, Dimitris Papajoanu, Mari Šuinar i Jakopo Godani i istakla je da joj je drago što publika ove godine na istom mestu može da vidi novi komad čuvenog belgijskog tandema. Takođe, Aja Jung se osvrnula da je u predstavi naslovnu ulogu tumačila Anuk, mlada i talentovana beogradska balerina, koja se nametnula kao pravi izbor za predaju vrednog priznanja i skulpture.
Gabrijela Karizo, koreografkinja poreklom iz Argentine, i Frank Šartije, rođen u Francuskoj, osnovali su Peeping Tom iz jedne ad hoc grupe koja se okupila oko produkcije Alena Platela i ta trupa je za dvadeset godina izrasla u kompaniju međunarodnog renomea. Širok spektar njihovih interesovanja, zajedno sa osobenošću igrača, nošen je originalnim, multidisciplinarnim koreografskim jezikom.
Komad Dete, završni deo porodične trilogije nakon predstava Otac (2014) i Majka (2016), proučava svet iz ugla deteta i najnoviji je rad Karizove i Šartijea, koji se zbog veoma specifičnog koncepta nagrade, našao na programu 19. Beogradskog festivala igre. Komad Otac takođe je izveden na Beogradskom festivalu igre, kao i komadi Ulica Vanderbranden, Za izdavanje i Diptih ali za razliku od ostalih komada, Dete nosi sasvim drugačiju estetiku i pristup, pa je Šartije nakon izvođenja poželeo da razgovara sa publikom o važnim temama poput psihoza kod dece, nasilja nad decom i genetskim predispozicijama u vezi sa nasiljem.
Naslovna fotografija: Daniele Levis Pelusi on Unsplash