Jugoslovenski Titanik: Misterija nestanka nekad najvećeg broda na svetu kom je kumovala Jovanka Broz
Nestanak tada najvećeg broda na svetu, izgrađenog u pulskom brodogradilištu, nikada nije do kraja objašnjen.
Kada je 1972. godine u pulskom brodogradilištu porinut megatanker dugačak 314 metara, širok 50 metara i visok 26 metara, to je bio događaj koji su preneli svi jugoslovenski mediji.
A zašto i ne bi, kada je tom događaju prisustvovao čitav jugoslovenski državni, politički i vojni vrh, na čelu sa predsednikom Josipom Brozom Titom.
Kuma tada najvećeg broda na svetu bila je Titova supruga Jovanka Broz.
„Dajem ti ime Berge Istra sa željom da ga nosiš na ponos svojih graditelja“, rekla je ona u trenutku porinuća. Berge Istra je bio prvi od jedanaest kombinovanih mega tankera za prevoz goriva i ruda, koji su izgrađeni u brodogradilištu Uljanik u Puli početkom 1970-ih. Bila je ponos jugoslovenske brodogradnje i grada u kome je podignuta. Zato je šok bio utoliko veći kada je tri godine kasnije nestala na Pacifiku, piše N1 Slovenia.
Potragu su započeli tek deset dana nakon nestanka
Brod je plovio pod liberijskom zastavom, a vlasnik mu je bila norveška kompanija Bergesen, koja je i naručila brod i koja je i danas jedna od najvećih brodarskih kompanija u svetu.
Krajem decembra, Berge Istra je bila na putu od brazilskog grada Tubarao ka Japanu, natovarena sa 188.000 tona gvozdene rude. Na brodu su bila 32 člana posade, od kojih su dvoje bili Jugosloveni, bračni par Egidio i Karmen Ševrlica.
Poslednji kontakt sa brodom ostvaren je 30. decembra 1975. godine, kada se brod nalazio u blizini filipinskog ostrva Mindanao. Posle nedelju dana, 7. januara, brod je proglašen nestalim, a samo dva dana kasnije pokrenuta je velika potraga, ali bez rezultata. 16. januara 1976. operacija je otkazana, članovi posade su proglašeni nestalima.
Britanska osiguravajuća kompanija Lojd je 19. januara proglasila brod nestalim i isplatila vlasniku najveću odštetu ikada plaćenu za nestali brod u to vreme, piše BBC na srpskom. Njujork tajms je tada objavio da je nestanak Berge Istre koštao osiguravajuću kompaniju 27 miliona dolara u to vreme, što bi u današnjoj vrednosti iznosilo nešto više od 148 miliona dolara.
Samo dva dana kasnije, japanski ribari izvukli su iz mora čamac za spašavanje u kojem su bili Imeldo Bareto Leon, tada 41, i Epifanio Lopez (39). Bili su pomorci na Berge Istri i, kako se ispostavilo, jedini preživeli. Na konferenciji za novinare održanoj nakon puštanja iz bolnice, dvojica Španaca izjavili su da su farbali pramac broda kada ga je potresla serija eksplozija i potonuo u roku od nekoliko sekundi. Leon je za dlaku izbegao da bude uvučen u vrtlog broda koji tone i uspeo je da se popne na čamac za spasavanje koji se odvojio od broda i povuče onesvešćenog Lopeza na brod. Proveli su 20 dana na moru sa oskudnim količinama vode i hrane, koja je isplivala na površinu nakon što je brod potonuo.
Vlasnik nikada nije otkrio detalje
Šta je bio stvarni uzrok potonuća broda ni danas nije sasvim jasno. Vlasnik, kompanija Bergesen, nikada nije objavila podatke. Stoga o tome kruži nekoliko teorija. Najčešća je da su eksplozije izazvali ostaci nafte u tovarnom prostoru koji je bio napunjen gvozdenom rudom, piše hrvatska Vikipedija.
Jedan od scenarista dokumentarnog filma o Berge Istri, koji je snimljen 2020. godine u produkciji Hrvatske nacionalne televizije, novinar Zoran Angeleski rekao je srpskoj redakciji Bi-Bi-Sija da je razlog potonuća Berge Istre pohlepa i pogrešno rukovanje brodom. „Stalno su popravljali i nadograđivali brod, čak i tokom plovidbe su zavarivali, a rukovanje sistemom za neutralizaciju gasa bilo je neprofesionalno“, rekao je Angeleski. Nakon što je nafta ispumpana iz broda za utovar gvozdene rude, u prostorijama su ostali gasovi, što svaki rad na brodu, a posebno zavarivanje, čini izuzetno rizičnim.
Misteriozno je potonuo i „brod blizanac” Berge Istra
Misterija potonuća Berge Istre još se više produbila kada je pre samo četiri godine pod sličnim misterioznim okolnostima potonuo i Berge Vanga, „blizanac Berge Istre“, koji je takođe bio u vlasništvu kompanije Bergesen.
Tada je život izgubilo 40 ljudi. Nakon nestanka ova dva broda, kombinovani tankeri se više nisu gradili, a nafta više nikada nije transportovana sa gvozdenom rudom, piše hrvatska Vikipedija.
Sujeverniji su nestanak Berge Istre pripisali činjenici da je u trenutku nestanka plovila u oblasti Pacifika, koju neki zovu i Đavolje more. Za ovo područje se kaže da je pacifička verzija mnogo ozloglašenijeg Bermudskog trougla, u kojem brodovi i avioni navodno nestaju bez objašnjenja.