Psiholog Branka Tišma: “Kad dete promeni ponašanje, način oblačenja – to je momenat kada treba da se razgovara”
Školska psihološkinja Branka Tišma govorila je o tragičnom događaju koji se dogodio juče u osnovnoj školi “Vladislav Ribnikar”.
Nakon tragedije nastava je u popodnevnim smenama otkazana, ali danas su mnoge škole nastavile sa nastavom. Na postavljeno pitanje da li škole treba da rade, psihološkinja za N1 kaže da treba jer to jeste prirodno mesto za odrastanje.
Nastava će početi minutom ćutanja, a Tišma kaže da deca možda neće u potpunosti razumeti ovo, ali će umeti da osete kontekst toga.
„Što su mlađa manje razumeju, ali osećaju. Ono što je važno je da će se o tome razgovarati. U mlađim razredima to je ućiteljica koja je bliska sa učenicima i koristi rečnik koji deca mogu da dožive, ne moraju sve da shvate. Svi će danas imati lošu koncentraciju. Odraslima je teško, deci je među vršnjacima dobro, dobro je da se organizuje neke druge aktivnosti kako bi podelili tugu, strah i brigu i ovo je vreme kada deca treba da se uče o empatiji. Treba da razgovaramo o emocijama. Malo pričamo s decom o tome šta nije očekivanje šta bi trebalo da urade, a o tim nekim procesima i vrednostima malo.“
Nedostatak empatije kao okidač?
Branka Tišma kaže da je dete bilo jako usamljeno i da je bilo ko ovih dana razgovarao s njim možda je postojala mogućnost da se ovako nešto ne dogodi.
„Ovo je posledica svega onoga što se nama dešava, plašim se da ćemo svojim učestvovanjem i pretpostavkama samo doprineti senzacionalističkom pogledu na stvari a ne rešavanju problema. Osećanja treba da delimo sa decom s kojima živimo i radimo, ne treba odlagati stvari. Odlaganje susretanja nije dobra stvar. Jako je važno da pričamo s decom da provodimo vreme s njima, da razgovaramo o osećanjima“, zaključila je školski psiholog.
Kako prepoznati da sa detetom nešto nije u redu?
Psihološkinja kaže da je to čim dete promeni ponašanje, način oblačenja – to je momenat kada treba da se razgovara s detetom.
„Bitno je da se dete prati i da se na svaku promenu razgovara, ako dete neće da razgovara onda ćutim s njim i čekamo momenat. I ta tišina je važna, tada se odvija proces kontakta. Poštovanje je nešto što mora da postoji u odnosu s decom. Nemamo vrednosti koje će nam graditi savest. I mi držimo po ceo dan telefon u rukama i nas to sprečava da učestvujemo u životu s detetom. Ovo je samo puklo tamo gde je najosetljivije. Vi sada prepoznajete socijalno siromaštvo, nemamo vrednosti koja je danas vrednost“, pita Branka Tišma.
Ona zaključuje da mnogo mogu da pomognu vanškolske aktivnosti.
Izvor: N1