Evo zašto nije poželjno da vas šef smatra lojalnim radnikom
Lojalnost je zasigurno vrlina, no ona na poslu može biti i slabost. Iako menadžeri više cene zaposlene koje smatraju lojalnima, nova studija pokazuje da oni češće iskorišćavaju upravo lojalne radnike, dajući im više zadataka nego drugima ili zahtevajući od njih neplaćeni rad.
Ti menadžeri nemaju nužno loše namere, naglašavaju istraživači. Neki nisu svesni što rade i ne shvataju etičke posledice svojih odluka, piše Science Alert, a prenosi N1.hr.
To sve, naravno, nije velika uteha za predane zaposlene koji ostaju natovareni s previše posla – njihova lojalnost ima cenu.
“Kompanije žele lojalne radnike, a gomila istraživanja pokazuju da lojalni radnici vrlo pozitivno utiču na kompanije”, kaže glavni autor studije, Metju Stenli, postdoktorand u poslovnoj školi američkog Univerziteta Djuk.
“Ipak, čini se da menadžeri često upravo njih najviše iskorišćavaju”, dodaje on.
Stenli i njegove kolege studiju su sproveli na oko 1.400 menadžera. Menadžerima su ponuđeni razni scenariji koji su se fokusirali na izmišljenog 29-godišnjeg radnika po imenu Džon.
Džon radi za firmu koja pokušava srezati troškove, rečeno je menadžerima. Za tu svrhu, istraživači su od menadžera tražili da ocene koliko su spremni Džonu zadati dodatne zadatke i neplaćeni prekovremeni rad.
Menadžeri su redovno Džonu zadavali dodatne zadatke u scenarijima u kojima je on imao reputaciju lojalnog radnika, bez obzira na druge detalje.
Nakon što su pročitali Džonova pisma preporuke u kojima se naglašavala njegova lojalnost, menadžeri su spremnije Džonu zadavali dodatne obeveze za koje on nije plaćen. Druga pisma, u kojima se naglašavala Džonova iskrenost ili poštenje, nisu proizvela isti efekt, što znači da je upravo lojalnost razlog zašto su menadžeri radije Džonu zadavali dodatni posao.
Džonovo prihvatanje dodatnog posla samo je pojačavalo spremnost menadžera da ga nastave tako tretirati, otkrila je studija. Kada su pročitali da je on spreman da preuzme dodatne dužnosti i radi prekovremeno, ocenili su ga više lojalnim nego u scenarijima u kojima Džon nije prihvatao dodatni posao.
“To je zatvoreni krug”, kaže Stenli i dodaje: “Lojalni radnici se ističu i zbog toga ih iskorišćavaju. A kada jednom pristanu na nešto takvo, pojačaće im se reputacija lojalnih radnika i dobijaće sve više i više posla u budućnosti.”
Neki slučajevi iskorišćavanja očigledniji su od drugih, kažu istraživači, i dodatni posao nije uvek iskorišćavanje – ako menadžeri zaposlene zamole da ga obave, umesto da to zahtevaju.
Ipak, ako se uzme u obzir dinamika autoriteta između zaposlenih i menadžera koji kontrolišu resurse koji su zaposlenima vrlo bitni, poput plate, prethodna istraživanja pokazuju da radnici često osećaju kao da ne mogu bez posledica odbiti preuzimanje dodatnih, neplaćenih dužnosti.
Menadžeri pak sve ovo vide kao potpuno normalno, kaže studija: Prirodno im je da dodatne poslove dodeljuju lojalnim zaposlenicima.
Sve ovo nije toliko zlonamerno kao što možda zvuči, naglašavaju istraživači. Iako za otvoreno maltretiranje nema izgovora, navike menadžera da iskorišćavaju lojalne radnike barem delmično je rezultat “etičkog slepila” ili nedostatka svesti o tome koliko je njihovo ponašanje nepošteno.
“Većina ljudi želi biti dobra”, kaže Stenli. “Ipak, prestupi se događaju iznenađujuće često u svakodnevnom životu. To je uvelike zbog etičkog slepila, gde jednostavno ne vidimo koliko su naši postupci u nesrazmeri s vrednostima ili principima koje tvrdimo da zagovaramo.”
Ako je to istina, jedan način kojim bi se moglo smanjiti ovakvo iskorišćavanje radnika je podizanje svesti o ovom fenomenu među menadžerima, predlažu istraživači. To bi im pomoglo bolje shvate svoje ponašanje.
Istraživači takođe upozoravaju da lojalnost nije nužno negativna osobina, a radnici ne bi smeli uvek da izbegavaju dodatni rad.
“Ne želim sugerisati da je zaključak ovog rada to da ne bi trebalo da budete lojalni nikome jer je to put u katastrofu”, kaže Stenli i dodaje: “Svi cenimo ljude koji su lojalni. Razmišljamo o njima pozitivno. Oni su često nagrađivani. Nije sve samo negativno.”
Izvor: N1 Hrvatska