Trans Dinarica: Biciklom po Balkanu
Prelepi i raznoliki predeli
Inicijator Trans Dinarica ideje je Jan Klavora, jedan od osnivača slovenačke agencije Visit Good place, koja se bavi održivim, zelenim turizmom. On kaže da je planinski biciklizam i njegov posao i njegova strast, aktivnost kojoj posvećuje najveći deo slobodnog vremena. U okviru svoje agencije počeo je 2013. godine da razvija organizovanu turu planinskog biciklizma po udaljenim i manje poznatim brdskim stazama, zajedno s jednim nemačkim partnerom. Potom je 2014. godine razvijena i predočena druga verzija ture, usledile su i treća i četvrta verzija 2016. godine.
„Trans Slovenia 01 je definitivno jedna od najatraktivnijih MB tura po udaljenim planinskim putevima. Biciklisti počinju biciklirati u predelima Karavanki (planinski venac koji povezuje Sloveniju s Austrijom), nastavljaju u Julijskim Alpama, dolini Soče, Goriškim Brdima (najbolji vinogradarski region u Sloveniji), zatim u Istri, i završavaju pored obale Jadranskog mora. Svaki dan se prolazi kroz novu regiju, i svaki dan se drastično razlikuje od dana ranije. Ne možete naći takvu raznolikost bilo gde u tako malom prostoru. Zbog te raznolikosti počeo sam razmišljati i o planinskim putevima koji će povezati sve zemlje naše bivše zajedničke države.“
Tri zemlje
Sagovornik City Magazine-a kaže da je ideju o razvitku rute namenjene planinskim biciklistima predstavio 2016. godine partnerima iz Bosne i Hrvatske na ITB turističkoj berzi u Berlinu. Otpočela je saradnja, i Trans Dinarica ideja je počela da se realizuje.
„Trenutno smo pokrili Sloveniju, Hrvatsku i Bosnu. U Sloveniji je za rutu Trans Dinarica zadužena naša agencija, u Hrvatskoj je to VMD Adventure Travel, a u Bosni Green Visions. U narednim godinama mi ćemo se pomerati na jug. Svaki naš partner ima svoju priču. Tjeri i Edo (iz agencija VMD i Green Visions) su, na primer, začetnici ideje za pešačku stazu Via Dinarica.“
Hrvatska agencija VMD Adventure Travel namenjena je ljubiteljima pravih avantura i organizuje pešačke i biciklističke planinske ture, obilaske u kojima se posmatraju ptice u raznim staništima, kao i ture kod kojih je fokus na istraživanju bogate lokalne kulture, umetnosti, arhitekture, tradicije, običaja. Razvili su i svoju verziju biciklističke ture u kojoj se vozi po stazama osam dalmatinskih ostrva, i zatim i u kopnenom delu, po stazama masiva Velebit. A Green Visions, agencija iz Sarajeva, postoji 18 godina i jedan je od tamošnjih pionira ekološkog turizma. Cilj im je da očuvaju divljinu BiH, i smatraju da su alternativni načini razvoja ključni za održivost tradicionalnog planinskog života Bosne i Hercegovine i eko-sistema koji ih održavaju.
Trans Dinarica je zajednički projekat sve tri agencije, a autori ture su sami prošli i istražili sve izazovne biciklističke staze. Tokom tura smeštaj je u hotelima ili privatnim domaćinstvima, u cenu su uključeni polupansion i usluge iskusnog MTB vodiča. Paket usluga ne uključuje biciklističku opremu ili rentiranje bicikla, transfere do i od aerodroma.
Uzbudljive trase
U turi Trans Slovenia 01 biciklisti tokom sedam dana prolaze i kroz Julijske Alpe i putevima duž morske obale. Na planinskom putu ima 50 uzbudljivih serpentina, od toga je 26 u dolini predivne smaragdnozelene reke Soče. S brda Stol pruža se širok pogled na more, a vrhunac ture je dvosatni spust s planine Matajur. Jan Klavora kaže da je za Trans Sloveniju 01 svake godine zainteresovano oko 1.000 biciklista.
Uzbudljiva MB tura u Hrvatskoj, Trans Croatia, traje osam dana, i takođe zahteva dobru formu. U njoj se prelazi 316 km, prosečna nadmorska visina mountain bike puteva na ovoj ruti je 7.330 metara. Prolaze se mnoge zanimljive trase, deo puta vodi kroz Nacionalni park Rišnja odakle strma staza vijuga do Jadranske obale. Izazovna vožnja se potom nastavlja stazama Velebita, predivnog masiva s kog se širi pogled na Jadransko more. Vozi se uz krečnjačke stene i po makadamskim putevima, na kraju ture prolazi se pored reke Zrmanja i jezera Vransko, a konačno odredište je Biograd na moru.
Treća tura Trans Dinarica projekta – Trans Bosnia, počinje vožnjom pored Bildinjskog jezera, izolovanog planinskog jezera između planinskih lanaca Čvrsnica i Vran, i nastavlja po izolovanim seoskim putevima. Poseban izazov ture su nizbrdice u strmim kanjonima razuđenih kraških područja, a najviši vrh do kog se biciklisti uspinju je Pločno. Pravac ture je ka istoku, a jedan od njenih najlepših delova je poseta Mostaru i obilazak tamošnjeg Starog mosta.
U svim Trans Dinarica turama obezbeđuju se GPS uređaji i detaljne elektronske mape (koje se ne mogu naći na internetu). Označeni su važni prolazi i raskrsnice, i bitne tačke na biciklističkim putevima.
Netaknuta priroda i lokalne znamenitosti
Zemlje Balkana koje obuhvata jedinstvena tura odlikuje raznolika i prelepa priroda. Lepota je u sagledavanju raznolikih pejzaža, a posebna draž su i doživljaj mira i spokoja netaknute prirode, i upoznavanje s lokalnim stanovništvom i načinom života u određenim krajevima.
„U poređenju s priznatim (MTB) biciklističkim destinacijama na vrhunskim rutama, na našoj često ne možete sresti nikoga, nema žive duše. Osim toga, postoje neke zaista prepoznatljive prirodne i kulturne znamenitosti koje se obilaze, a tu su i autentični ljudi koje razvijeni turizam nije iskvario“, kaže Jan Klavora.
U Sloveniji se prolazi kroz Nacionalni park Triglav, obilaze se Škocjanske pećine, u Hrvatskoj se obilaze Nacionalni parkovi Risnjak i Sjeverni Velebit, u Bosni Park prirode Blidinje, planina Bjelašnica.
Vožnja duga 3.000 km
U planu je osmišljavanje, predočavanje i realizacija biciklističkih tura kroz Srbiju, Crnu Goru, Makedoniju i Albaniju. Jan Klavora kaže da se nada da će se to dogoditi uskoro, ali da ne zna tačno kad.
„Lično mi se sviđa Crna Gora koja je veoma zainteresovana za sledeći projekat. Videćemo kad će on biti realizovan – to zavisi od tamošnjih partnera, finansijskih sredstava koje ćemo imati na raspolaganju, vremena i drugih faktora.“
Jan kaže i da planiraju u bliskoj budućnosti da osmisle i realizuju ture koje bi obuhvatile sve zemlje, odnosno tri najbolje dnevne etape u svakoj zemlji.
Dodaje i da je sedam dana planinskog biciklizma u svakoj zemlji Balkana, na prelepom, ali fizički zahtevnom obilasku – više nego dovoljno. Tako da će razvoj projekta Trans Dinarica ići u tom smeru. Ako poželite da u jednom cugu, vozeći bajs po neistraženim, uzbudljivim i nestvarno lepim predelima, pređete čitav Balkan zadržavajući se u svakoj zemlji sedam dana, ta tura bi trajala 49 dana. U proseku se dnevno vozi 60 km, a to je ukupno oko 3.000 kilometara.