• Početna
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
Facebook Twitter Youtube Instagram
City Magazine

Unesi pojam i pritisni enter

  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
City Magazine
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
Kako su se ideali ženske lepote menjali kroz istoriju: Poenta je da smo sve savršene
Boccacio 70, 1960er, 1960s, Boccaccio '70, Episodenfilm, Film, Schießstand, segments, shooting stand, Boccacio 70, 1960er, 1960s, Boccaccio '70, Episodenfilm, Film, Schießstand, segments, shooting stand, Sophia Loren (Zoe) at the shooting stand. Segment: La riffa (Der Hauptgewinn). Directed by Vittorio de Sica. 1962,Image: 378744324, License: Rights-managed, Restrictions: Nur redaktionelle Nutzung im Zusammenhang mit dem Film. Editorial usage only and only related to the movie. Im Falle anderer Verwendungen, kontaktieren Sie uns bitte. For other uses, please contact us., Model Release: no, Pictured: Frederico Fellini, Credit line: IFA Film / United Archives / Profimedia

Kako su se ideali ženske lepote menjali kroz istoriju: Poenta je da smo sve savršene

Marija Arsić Milosavljević
17.09.2022. 6 min Lepota

U današnje vreme, više nego ikada robujemo teroru mladolikog i lepog izgleda, ali ključno pitanje je šta je ono što osobu čini lepom. Iako možda verujemo da standardi lepote kojima danas težimo imaju istorijsko uporište, istina je da to baš nije tako… Ideali „savršene“ lepote drastično su se menjali kroz istoriju, iako je silueta ženskog tela, kao što znamo, manje-više ostala ista. U nastavku pogledajte kako je tekla ta transformacija – od Antičke Grčke do današnjih dana.

Antička Grčka

Drevne antičke statue pokazuju nam kako su umetnici tog vremena doživljavali idealnu žensku lepotu – široki bokovi, bujne grudi i ne baš ravan stomak. Ipak, Grci su u definisanju „savršene lepote” otišli korak dalje, tako da su izveli i tačnu matematičku formulu lepog lica.

Tako je Pitagora došao do zaključka da žensko lice, „da bi bilo lepo”, treba da bude dve trećine široko koliko i dugo, a obe strane lica treba da budu savršeno simetrične.

Kako su se ideali ženske lepote menjali kroz istoriju: Poenta je da smo sve savršene
Foto: Eric Vandeville / akg-images / akg-images / Profimedia

Rana renesansa

Umetnici renesanse želeli su da se odmaknu od skromnosti i strogih verskih principa srednjeg veka. Tako su od 1300-1500 počeli da slikaju gole grudi koje su simbolizovale mešavinu plodnosti i senzualnosti.

Idealizovane žene umetnika poput Rafaela bile su uglavnom sa oblinama, blede puti, ali blago rumenih obraza i okruglog lica. Ono što je interesantno je da je Rafael priznao da većina njegovih slika nije zasnovana na stvarnim modelima, već samo na njegovim željama kako bi lepa žena trebalo da izgledala. Ipak, sa renesansom je počela tranzicija – od jednostavnog posmatranja žene samo kao simbola plodnosti, do simbola požude i lepote.

Kako su se ideali ženske lepote menjali kroz istoriju: Poenta je da smo sve savršene
Foto: IanDagnall Computing / Alamy / Alamy / Profimedia

Viktorijanska era

Prema navodima Bi-Bi-Sija, u vreme kada je kraljica Viktorija stupila na dužnost, 1837. godine, dame su se formirale „u kući, pošto je društvo u celini smatralo da su domaćinstvo i majčinstvo dovoljno emocionalno ispunjenje za žene“. U skladu sa tim, nijedan deo tela nije bio posebno naglašen niti izložen, ali su zato čuvene krinoline postajale sve šire i šire, zahtevajući sve više podsuknji i žipona kako bi lepo stajale.

Šminka tog vremena je takođe bila jako opasna, pa su tako olovo, amonijak i živa bili uobičajeni sastojci. Iako su Viktorijanci delimično bili upoznati sa efektima ovih otrova, žene su bile spremne da se truju kako bi izgledale lepše.

Kako su se ideali ženske lepote menjali kroz istoriju: Poenta je da smo sve savršene
Foto: Old Paper Studios / Alamy / Alamy / Profimedia

1920-e

Do kraja 1910-ih, mnoge žene su bile zaposlene tokom Prvog svetskog rata, a nakon njega, naravno, nisu  htele da se odreknu svoje nezavisnosti. Godine 1920. žene su dobile pravo glasa, pa samim tim i novu dozu samopouzdanja i slobode, zbog čega više nisu želele da nose natapiranu kosu i neudobne korsete! Pošto su, u izvesnoj meri, polako sticale ravnopravnost sa muškim polom, ideal ženske siluete postala je dečačka figura. Po prvi put u istoriji, zaobljen, požudan izgled sa oblinama u potpunosti je nestao. Devojke su htele da izgledaju mršavo, bez oblina, i šišale su se na kratko.

Zahvaljujući Koko Šanel, suknje su drastično skraćene, što je omogućilo ženama da se kreću, plešu i konačno se zabavljaju. Pojava velikih ogledala i vaga za merenje težine omogućilo je ženama da steknu kompletan uvid u svoj izgled i težinu, čime je zapravo lagano započela naša savremena opsesija izgledom i savršenom figurom.

Kako su se ideali ženske lepote menjali kroz istoriju: Poenta je da smo sve savršene
Foto: Florilegius / Alamy / Alamy / Profimedia

1930-e I 1940-e

Nažalost, 20-te su se loše završile i Velika depresija je modu bacila u drugi plan.  Većina žena u tim okolnostima nije mogla da brine o mršavoj figuri, pa je idealan tip ženskog tela postao malo puniji. Zbog nedostatka sredstava, a potom i štednje tokom Drugog svetskog rata, žene su morale da budu kreativne sa svojom odećom. Tako su prekrajale muška odela u žensku odeću. To je dovelo do pojave naramenica, koje su stvarale iluziju peščanog sata. Osim toga, u to vreme niko nije želeo da izgleda mršavo, jer je to bila asocijacija na rat i period gladovanja, čega niko nije želeo da se seća.

Kako su se ideali ženske lepote menjali kroz istoriju: Poenta je da smo sve savršene
Foto: ÂTopFoto / Topfoto / Profimedia

1950-e i 1960-e

Velika depresija i Drugi svetski rat u to vreme već su bili istorija, a Amerika je posle dugog niza godina ponovo postala velika ekonomska sila. Ljudi su konačno bili raspoloženi za slavlje, a uz to opuštanje, alkohol i razne poslastice, stigla je i malo punija figura. Figura peščanog sata, sa posebnim akcentom na bujnom poprsju, bila je ideal ženskog tela, što najbolje znamo na osnovu fotografija Merilin Monro, Sofije Loren i pin-up devojaka tog vremena. 

Kako su se ideali ženske lepote menjali kroz istoriju: Poenta je da smo sve savršene
Foto: Pictorial Press Ltd / Alamy / Alamy / Profimedia

Od 1960-tih do 1990-tih

Od 60-ih godina, kultura je počela da se menja. Žene nisu bile srećne da samo sede kod kuće, kao domaćice, a sa Tvigi, koja je postala najpoznatija manekenka tog doba, mršav izgled se ponovo vratio u modu.

Seksualan revolucija i sedamdesete donele su veću slobodu ženama, ali mršav izgled je i dalje bio ideal kome se masovno težilo. Fara Foset, glumačka ikona tog doba, možda jeste imala veće poprsje od Tvigi, ali je i dalje bila prilično tanka. U pogledu šminke i mode, na ceni je bio što prirodniji izgled, a većina ljudi nosila je dugu, bujnu i puštenu kosu.

Kako su se ideali ženske lepote menjali kroz istoriju: Poenta je da smo sve savršene
Image: 354532845, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Riverheron / Alamy / Alamy / Profimedia

Dolaskom 80-ih, počela je era supermodela. U skladu sa tim, preplanuli ten, te visoka, mršava i pomalo atletska figura postali su novi ideal ženske lepote. Kukovi su se znatno smanjili, iako su velike grudi i dalje bile popularne. Na žene je više uticao izgled popularnih modela nego glumica, iako su modeli i dalje bili mnogo mršaviji od prosečne osobe.

I taman kada se činilo da idealno telo ne može postati mršavije, stigle su 90-e. Kejt Mos se pojavila na sceni da se sa Tvigi kandiduje za „najmršaviju manekenku svih vremena”. Čuveni britanski model sa svojim „heroin šik” izgledom postao je vrlo popularan. Tako se istorija ponovo vratila, budući da su 90-e, na sličan način kao i viktorijansko doba, dovele do izgladnjivanja i brojnih poremećaja u ishrani, a sve zbog najtanjeg struka u istoriji – najnovijeg ideala ženske lepote i seksepila.

Kako su se ideali ženske lepote menjali kroz istoriju: Poenta je da smo sve savršene
Foto: FameFlynet.uk.com / Splash_ / Profimedia

Savremeni imperativ savršenstva

I tako smo došli do vremena u kome mediji konačno počinju da slave raznolikost rasa i građe ženskog tela – iako smo još uvek tek na početku. Pre Nedelje mode u Njujorku 2017, Savet modnih dizajnera Amerike poslao je memorandum kako bi podsetio dizajnere da traže zdrave modele i širi spektar tipova građe rekavši: „Nedelja mode u Njujorku je takođe proslava raznolikosti našeg grada, za koju se nadam da ću je videti na pistama.”

Ono što nikako ne treba gubiti iz vida je da je većina istorijskih standarda lepote zasnovana na crtežu ili maštarijama umetnika tog vremena. Danas Photoshop ima isti efekat, čineći da već vrlo mršavi modeli izgledaju nedostižno savršeno. Dakle, uzaludno je takmičiti se sa izmišljenim umetničkim delom ili majstorski obrađenom fotografijom. Uostalom, kao što vidite, ideali ženskde lepote su se tokom istorije toliko menjali, da ništa od toga nije večni trend kome se može i treba povinovati. „Savršenstvo“ fotošopiranih stranica je iluzija koju niko u realnom životu ne može dostići, a široko rasprostranjena plastična hirurgija, kao što znamo, može izazvati mnogo više štete nego koristi. Stoga, budite zahvalni na telu koje imate i slavite sve ono što ga čini tako (ne)savršenim!

Izvor: The list

Naslovna fotografija: IFA Film / United Archives / Profimedia

Podeli

Zaprati Autor

Marija Arsić Milosavljević

Esteta i večiti zaljubljenik u minimalizam, modu, umetnost i lepa putovanja. Voli trendove, ali bira klasiku. Veruje da je život lepši uz zagralje, muziku Vlade Divljana i malo fine crne čokolade.

Ostali članci

Ceo Dubrovnik divio se šik haljini Nine Janković: Džinovski pink cvet privlači poglede kao magnet
Prethodni

Ceo Dubrovnik divio se šik haljini Nine Janković: Džinovski pink cvet privlači poglede kao magnet

Penelope Kruz u izdanju na kakvo nismo navikli
Sledeći

Penelope Kruz u izdanju na kakvo nismo navikli

Sledeći
Penelope Kruz u izdanju na kakvo nismo navikli
17.09.2022.

Penelope Kruz u izdanju na kakvo nismo navikli

Prethodni
16.09.2022.

Ceo Dubrovnik divio se šik haljini Nine Janković: Džinovski pink cvet privlači poglede kao magnet

Ceo Dubrovnik divio se šik haljini Nine Janković: Džinovski pink cvet privlači poglede kao magnet

Trenutno nema komentara! Budite prvi

    Ostavite odgovor Odustani od odgovora

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Najnovije

    Kalum Tarner
    Da li je Kalum Tarner naš sledeći Džejms Bond? Evo šta znamo
    CityMagazine
    žikina dinastija
    Gledao sam novi nastavak filma “Žikina dinastija” i rešio da rangiram svih 11 naslova iz ovog serijala
    CityMagazine
    hbo max decembar
    Decembar na HBO Max-u: Od prazničnih specijala do horora
    CityMagazine
    mayales
    Mayales pred prvi nastup u Beogradu: Igra i eksperimentisanje, koncert u Karmakomi kao presek karijere
    CityMagazine
    hajduk u beogradu
    100.000 gledalaca filma „Hajduk u Beogradu” za manje od 20 dana prikazivanja u bioskopima
    CityMagazine

    PopKultura

    • Pozorište
    • Muzika
    • Knjige/Stripovi
    • Intervjui
    • Fotografija
    • Film/TV
    • Art

    Moda i lepota

    • Trend
    • Moda
    • Lepota
    • Dom i dizajn

    Scena

    • Zabava
    • Poznati
    • Flešbek
    • Društvene Mreže
    • Aktuelno

    Gastro

    • Restorani
    • Recepti
    • Kafići
    • Gourmet
    • Lifestyle
    • Zdravlje
    • Sex
    • Putovanja
    • Automobili

    Vodič

    • Tribine
    • Stand-up
    • Sport
    • Sajmovi
    • Predstave
    • Pozorište
    • Konferencije
    • Koncerti
    • Književne večeri
    • Izložbe
    • Humanitarni događaj
    • Festivali
    • Clubbing
    • Bioskop
    • Kontakti
    • Uslovi korišćenja
    • Pravila privatnosti
    • Kolačići

    Pratite City

    Youtube Facebook Twitter Instagram

    Prijavi se na newsletter

    Prijavite se na naš njuzleter i obezbedite sebi nedeljnu dozu gradskih dešavanja i zanimljivosti.

    Uspešno ste se prijavili na City Magazine njuzleter, hvala.

    ✖