100 godina od osnivanja dva velika modna brenda
Dva velika modna brenda koja ove godine slave stoti rođendan deo su evropske modne tradicije, sinonim za dobar ukus, večna inspiracija. Oba su odavno visoko pozicionirana među najvećim u modnom svetu, i oba su pokrenuta od strane vrlo upornih i vrlo talentovanih. I Guča Gučija i Koko Šanel ka uspehu su vodili istrajnost i jasne vizije.
Prepoznatljiv kvalitet
Gučo Guči je rođen u Firenci, 1881. Otac mu je bio zanatlija – majstor za kožu. Mladi Gučo se sa 16 godina odselio u London, gde je radeći kao lift-boj u hotelu posmatrao elegantne i bogate goste hotela, skupe kofere i odeću. I izoštrio čula za kvalitet i luksuz. U rodnu Firencu se vratio kada mu je bilo 40 godina. Iskustvo, znanja i kapital iz belog sveta uložio je u pokretanje sopstvenog biznisa. Brend Guči, rođen 1921, kao i mnoge druge slavne modne kuće, započeo je sa proizvodnjom kožnih torbi i kofera. Proizvodi su bili namenjeni pripadnicima više klase, a vremenom se u ponudi našla i vrhunska odeća, svileni aksesoar, cipele.
Pažnja usmerena ka brendu samo je rasla u narednim decenijama. Guči je postao jedna od najomiljenijih italijanskih modnih kompanija koja se u oštroj konkurenciji, osim po kvalitetu materijala i izrade, izdvajala i po svom inovativnom dizajnu.
Brend Guči karakterišu i dva prepoznatljiva znaka. Dva prepletena slova G osmislio je Aldo Guči 1933. godine (logotip sa dva G omaž je osnivaču brenda). Nešto kasnije nastao je još jedan trademark – zeleno-crvena Guči pruga. Između dve zelene nalazi se crvena traka, a ovaj simbol uočljiv je na mnogim Guči proizvodima.
Zenit tokom pedesetih
Stagniranje kompanije se dogodilo tokom Drugog svetskog rata, kada su materijalna ograničenja primorala brend da za izradu odeće koristi jeftinije i dostupnije pamučne materijale. Nakon rata, tokom pedesetih, firentinska kompanija doživela je novi uzlet. Mnogi bogataši, svetski putnici, i holivudske zvezde odlučivali su se za odeću i kožne proizvode sa potpisom brenda Guči.
Tokom pedesetih i šezdesetih Guči je postao posebno prepoznatjiv po raskošnom dizajnu sa notom ekstravagancije. Gučo Guči preminuo je 1953. godine, a posao su nastavila da vode njegova tri sina – Aldo, Vasko i Rodolfo. Sredinom šezdesetih brend je u svoju liniju proizvoda uneo i luksuzni aksesoar – naočare, satove, nakit. Ova linija je vrlo brzo postala veoma popularna, i počela da donosi kompaniji velike prihode.
Skandali i oporavak
Kraj 20. veka doneo je porodici Guči teška vremena, mnogo skandala, ružne naslovne strane. Mauricijo, koji je nasledio svog oca Rodolfa Gučija, ubijen je 1983. Ubistvo je, dokazano je na sudu, naručila njegova žena Patricija (ona je potom odležala u zatvoru 29 godina). Tih godina porodicu su potresale porodične svađe, borba oko nasledstva, optužbe za utaju poreza, sporenje oko prodaje firme…
Tokom devedesetih kompanija se oporavila zahvaljujući pametnim poslovnim potezima. Američki dizajner Tom Ford je 1994. postao kreativni direktor, vrlo brzo i zaslužan za početak nove modne ere. Ford je smanjio ponudu, racionalizovao proizvodnju, predstavio kolekcije koje su odlikovali raskoš i ekstravagancija – baš kao u starim dobrim vremenima.
Svoju poslednju kolekciju za Guči Tom Ford je predstavio 2004, i zatim se otisnuo u nove modne izazove. Na mestu kreativnog direktora smenila ga je Frida Đanini. Ona se na toj poziciji zadržala deset godina, tokom kojih je u modnom svetu počeo da preovladava utisak da je Guči postao predvidljiv i irelevantan, i da je vreme za promene i svežu krv. Očekivanja je ispunio Alesandro Mikele koji je 2015. postao kreativni direktor brenda.
Mikele, iskusan dizajner, iskoristio je svoje šanse. Usavršio je jedinstveni modni rukopis, spojio klasičnu eleganciju sa dozom raskoši, i zavodljivom notom kiča. Novi veliki uspeh brenda Guči rezultirao je novom, mlađom klijentelom, kao i velikim finansijskim uspesima. Početkom 2017. godine objavljeno je da je brend Guči postigao rekordnu prodaju, te da je zahvaljujući tome prihod Keringa (većinskog vlasnika) povećan na godišnjem nivou za čak 11 procenata.
Brend Guči danas se smatra veoma uticajnim, inovativnim i progresivnim. Modni stručnjaci navode da je sa Alesandrom Mikeleom na čelu kuća redefinisala luksuz za 21. vek, dodatno ojačavši svoju (utemeljenu i neprikosnovenu) poziciju.
Koko Šanel – ikona, simbol, nadahnuće
Stoti rođendan ove godine slavi i brend koji je, možda i najviše, uticao na razvoj ženske mode u XX veku. Koko Šanel je 1921. započela hrabru modnu misiju, i potom vladala modnom scenom čitavih šest decenija.
Koko Šanel je rođena u siromašnoj porodici u francuskoj provinciji. U dvanaestoj godini ostala je bez majke, a otac ju je smestio u lokalno sirotište. U njemu je živela do 18. godine. U sirotištu je naučila da šije i otkrila svoj dar.
Dvadesetogodišnja Koko Šanel otvorila je svoju prvu modnu prodavnicu uz pomoć mladog i bogatog Artura Kapela. U nevelikoj radnji u pariskoj ulici Rue Cambon Šanel je 1910. započela prodaju šešira. Kasnije je u svojim radnjama u Dovilu i Bijaricu počela da prodaje odeću koju je sama dizajnirala. Radilo se o jednostavnoj sportskoj odeći, nastaloj od starih haljina, a ti rani radovi privukli su pažnju žena koje su tragale za ležernom modom.
Od parfema do male crne haljine
Finansijsku osnovu za razvoj Šanel carstva omogućio je Šanel 5, parfem koji je Koko Šanel predstavila 1921. godine uz pomoć Ernsta Beauka, jednog od najtalentovanijih kreatora parfema u Francuskoj. Kombinacija jasmina i nekoliko drugih cvetnih mirisa bila je složenija i misterioznija od tadašnjih parfema. Rukovodeći se dobrim osećajem za biznis, Koko Šanel udružila se sa biznismenima iz robne kuće Galeri Lafajet i iz kozmetičke kompanije Buržoa. Potpisala je ugovor i ostvarila značajnu dobit od parfema.
Nastavila je da istražuje u polju mode, dizajnirala jednostavne modele težeći udobnosti (navela je jednom prilikom da luksuz uvek mora da bude udoban).
Kao dizajner, svedoče savremenici, Koko Šanel je bila tvrdoglava i uporna. Njen revolucionarni dizajn nije odlikovala samo elegancija – njeni modeli su oslobađali. Ona se usudila da kreira haljine i suknje koje su otkrivale članke i noge – a to je u prvoj polovini XX veka bilo ne samo neuobičajeno već i prilično skandalozno. Elegantne, a opuštene Šanel kreacije su nadahnule žene da napuste podsuknje i steznike, slojevitu, komplikovanu i sputavajuću modu koja je dominirala tokom 19. veka. Koko Šanel je, dakle, oslobodila žensku modu, ponudila nove forme, ideje, odevne kombinacije… Donela je i hrabro predstavila novo poimanje stila. Vrlo brzo se pročula, a njeni modeli postali su cenjeni, traženi, nezaobilazni.
Koko Šanel je pozajmljivala i elemente iz muške mode, dolazila do interesantnih rešenja i suptilno, na drugačiji način, naglašavala ženstvenost. Među slavnim inovacijama koje su žene tokom 20. veka brzo prigrlile bili su Šanel kostim, prošivena tašna, unikatan nakit i mala crna haljina.
Posleratni uzlet
Već nakon prve decenije postojanja, krajem dvadesetih godina 20. veka, Šanel industrija je već mnogo zarađivala i zapošljavala više od 2000 ljudi – u modnoj kući, laboratoriji za parfeme, tekstilnoj fabrici i zlatarskoj radionici.
Koko Šanel je, zbog rata, zatvorila svoju modnu kuću 1939. godine. Tokom rata boravila je u Parizu. Stekla je lošu reputaciju zbog druženja sa nemačkim oficirom, a posle rata je napustila Pariz, i provela nekoliko godina u Švajcarskoj. U modu se vratila tek 1954. Te godine predstavila je verziju svog čuvenog kostima koji su činili kardigan jakna bez kragne sa pletenicama i elegantna suknja. Svetlo dana su ugledale i klasične, elegantne zvoncare, a potom i drugi vanvremenski modeli.
O jednostavnosti i stilu
Posle smrti Koko Šanel 1971. godine, na čelu modne kuće Šanel bili su mnogi dizajneri, a poseban pečat ostavio je Karl Lagerfeld koji je predvodio Šanel od 1983–2019. Kuća Šanel danas predstavlja kolekcije sa modelima koji spajaju tradiciju i duh današnjice. I ima čvrstu, stabilnu poziciju u modnom svetu, utemeljenu na zaslugama za razvoj ženske mode u proteklih 100 godina.
Koko Šanel je jednom prilkom ženama poručila da je jednostavnost glavni element prave elegancije. A svima koji nisu sigurni šta je moda i zbog čega je uopšte značajna, slavna dizajnerka je jednom prilikom plastično objasnila – Obucite se otrcano i zapamtiće vašu haljinu, obucite se besprekorno i zapamtiće – ženu.
Fotografije za naslovni kolaž: By Time Getty Hal Vaughan Chanel Wikipedia; Guccio Gucci c.1940/Wikipedia/ Unknown author – Available in SAN – Archivi della moda del Novecento and uploaded in partnership with the Istituto centrale per gli archivi