Kako su nastale kaubojke – omiljene čizme poznatih ličnosti?
Od Artura Velslija, prvog vojvode od Velingtona, do Nensi Sinatre, Doli Parton, Šer i Majli Sajrus, kaubojski stil nadograđuje se gotovo tri veka. Poslednjih sezona, nevezano od godišnjeg doba, čizme se izrađuju u različitim formama, od luksuznih do komercijalnih. Hari Stajls u mnogim prenosima i na naslovnicama časopisa širom sveta jedan je od svetlih primera. Film Spencer podsetio nas je na često ležerna izdanja princeze Dajane, nesvesne trendseterke i velikog obožavaoca ove posebne vrste čizama.
Pariske modne piste dale su neke od najboljih interpretacija koje potpisuju: Džon Galijano za modnu kuću Margiela, Demna Gvasalia za brend Balenciaga, zatim Entoni Vakerelo za Yves Saint Laurent, i Hedi Sliman za Celine. Samim tim sedamdesete su ponovo u modi, i bar kada su u pitanju kaubojke, ne poznaju pol.
Sve je počelo krajem osamnaestog veka kada je evropskim, britanskim i španskim vojnicima bila potrebna poboljšana verzija klasičnog Hessian modela za jahanje konja u kanjonima i beskrajnim prerijama koje su vodile na Daleki zapad – počela je zlatna groznica koja će obležiti 19. vek Amerike.
Divlja priroda ne dozvoljava nežnu uniformu pešadije starog kontinenta pa tako, zajedno s odećom koja postaje grublja u tkaninama i krojevima, čak i obuća poprima otporniji oblik: čizme su krute, jer koža mora da spreči moguće ugrize zmija, đon je napred izdignut, kako bi se olakšao uspon na konja i omogućilo brže naleganje stopala u uzengiju. I tako je ostalo sve do sredine dvadesetog veka.
Zahvaljujući rokenrolu i izgledu Elvisa Prislija, Džejmsa Dina i Marlona Branda, počinje proces transformacije i radikalizacije koji dovodi do prihvatanja ležernog odevanja od strane aristokratije i buržoazije; Pin up verzija Merilin Monro biće šlag na torti. Ako možete hodati u farmerkama i beloj majici, onda možete pozajmiti i druge karakteristične elemente raznih popularnih kultura – koje su od osamdesetih postale supkulture podstaknute sve većom brzinom informacija i razmene slike, između Zapada i Istoka.
Pokretač ove revolucije je Nudi Kon. Rus jevrejskog porekla, sin obućara koji ga je smestio na brod za ostrvo Elis – gde je u registru krivo transkribovano njegovo pravo ime Nutija Kotlirenko. Sa samo jedanaest godina postaje jedno od lica američkog sna. Radio je na ulici, u bioskopu, a potom i kao kostimograf, a sve njegove ideje su toliko briljantne, neobične, a na mestu, da zavređuje slavu u redovima poznatih.
Kasnije Roj Rodžers pozajmljuje nacrte od njega, a za kreacije, među ostalima, nadmeću se: Džon Vejn, Dajana Ros, Tvigi, članovi grupe Rolling Stones, Elton Džon, spomenute Doli Parton i Šer, a potom i Klint Istvud i članovi benda The Beatles. Ispod kamenčića, perli i resa koje krase kaubojske jakne, nalaze se neizbežne teksaške čizme. Sa svojom etiketom Made in USA, uspele su da pronađu svoje mesto u svakoj epohi i u svakoj vrsti narativa – napisanog, otpevanog, dokumentovanog na filmu ili fotografiji, uz uvek podeljena mišljenja, i upravo zato, nastavljamo da negujemo legendu.
Izvor: Harperʼs BAZAAR Italia
Naslovna fotografija: EPA/SRDJAN SUKI