Moda u domaćim spotovima iz devedesetih (I deo)
Nostalgija je ukleta stvar. S vremenom sve što je bilo loše, mračno i teskobno, odjedanput biva zabavno, simpatično i čini se mnogo boljim od toga kako stvari realno stoje u datom trenutku. Tako često biva sa politikom i muzikom, ali ne i sa modom, koja uvek uspeva da održi dobar status. Kako smo već neko vreme obučeni u devedesete, red bi bio da se podsetimo domaćih spotova iz tog vremena, koji su mnogima od nas poslužili kao nekadašnja i sadašnja modna inspiracija.
1994. Đogani Fantastiko – Idemo na Mars
Ok, bilo bi zaista čudno upustiti se u analizu mode iz ovog perioda, a ne spomenuti klasik koji je na neki način postavio čitav trend tog vremena. Dakle, iako ovaj spot u neku ruku jeste očigledan izbor, mode u njemu ne manjka.., naprotiv! Tu su kačketi koji se nose i naopako, zlatne kajle na kojima vise i krstovi, popularne bandane zavezane oko glave, okrugle kapice koje su obeležile modu devedesetih, i karirane košulje. Želja da se isprate strani i svetski hip-hop, rep i R&B trendovi je vidno prisutna, kako u izgledu, tako i u koreografiji. Sve to uz malo narodnog melosa, podrazumeva se. Lepa Slađa Delibašić izgleda kao srpska verzija Madonne, Glorie Estefan i Selene Quintanilla-Pérez, dok Đoleta krase tregeri i naočare sa samo jednim staklom, jer ipak su to bile krizne godine.
1995. Beat Street – Opsesija
Evo još jednog mega hita koji se ne sme zaobići. Članovi benda: Ljuba, Husa i Beba, ovom su pesmom i spotom, kako se kolokvijalno kaže, „pomerili stvari“. U misterijama šume i među starim ruševinama (iliti na Kalemegdanu) neumorno igra pleme nekakvih opasnih žena, nalik amazonkama. Momci u trenerkama i farmerkama ubrzo im se priključuju u takođe neobičnim kostimima, i tada počinje pravo ludilo. Moda koja se javlja u spotu svakako nije bila nosiva, i razlikovala se od svega što se moglo videti, te je upravo zbog toga ostala upamćena. Koža, helanke, pelerine, kaiševi sa resama, sado-mazo prizvuk, i metalno-srebrni detalji postali su prava opsesija omladine devedestih.
Teško je bilo odlučiti se između ovog spota i onog za Džangl maniju iz iste godine, ali s obzirom da smo se sa ovom pesmom prvi put susreli sa sestrama Kovač, činilo se kao logičniji izbor. Aleksandra i Kristina su predstavljale nešto alternativniju i svakako viskobudžetniju pop muziku devedesetih godina, pa nije ni čudno što su u jednom trenutku pokušale da naprave karijeru u inostranstvu. Elem, uz melodiju koja se lako pamti, i entuzijazam koji izbija iz pesme, cure su unele i nekoliko dobrih modnih iskaza. Zavidni trbušnjaci izviruju iz crnih pantalona, teksas šorceva i kratkih majičica, dok su na nogama stare dobre Dr. Martens cipele. Aleksandra sa razbarušenom crvenom kosom i u kariranoj košulji, a Kristina sa dugim pletenicama, ukrasima i turbanom na glavi, podsećaju na snažne ženske individue, nalik onima iz grupa TLC ili Salt-N-Pepa.
1996. Ivan Gavrilović – Hoću s tobom da đuskam
Zaboravite pesmu 200 na sat sa kojom se Ivan probio, jer kad Deki Milićević uzme kameru u svoje ruke, nema mu premca. Sve biva tako preosvetljeno, upeglano i modno orijentisano. U spoju George Michaela i rejva, koji je devedesetih bio u ekspanziji, dolazi spot u kom svi đuskaju, i to u liftu. Ivan nas dočekuje u roze majici, a u liftu neumorno igraju manekeni i manekenke modnog studija Click. Srebrne pantalone, plave bunde, roze perje, satenske haljinice, majice sa logoima, konzerve u kosi, i providna plastična jakna, uneli su jedan nezaboravni fanky feeling. U tom kontekstu treba pomenuti i Ivanov crno-beli spot Biti najbolji iz iste godine, a koji je urađen u sličnom maniru. Oprostite na lošoj rezoluciji, ali će vam dobro pamćenje zasigurno osvežiti uspomenu na ovaj spot.
1997. Gru feat. Del Arno Band – Petak
Vikend se bliži, pa zašto ne bismo bili malo nostalgično-entuzijastični uz ovaj hit devedesetih. Nema tu mnogo mode, mada je golotinja uvek bila i ostala trendi. Dalibor Andonov Gru uživa na improvizovanom bazenu, dok se oko njega i njegovih drugara uvijaju devojke u malim kupaćim kostimima, mahom pastelnih boja. Tu i tamo sevne po koja tetovaža, naočare za ronjenje služe kao nesvakidašnji asesoar, dok visoke potpetice, zlatan nakit, preterana šminka i obavezni kokteli krase čitavu “svaki petak ista stvar” situaciju.
1999. Modelsice – Noć je vedra nad Srbijom
I dok su noći te godine bile relativno vedre, jer je na snazi većinu vremena bio signal za uzbunu zbog bombardovanja, to nije moglo da zaustavi naše Modelsice. One su se, najverovatnije, upravo iz patriotskih razloga obukle u narodnu nošnju i utegle u jeleke. Seksepil je apsolutno morao biti prisutan, pa su oskudnu odeću činile suknjice nalik pirotskim ćilimima, opanci na štikle, zlatni nakit koji podseća na stare kovanice, i pozamašne pletenice (zbog kojih je Sindi ličila na Pokahontas). Manekenski hod članica benda vredi naučiti, a na pitanje iz pesme: “Gde smo se zaputili?” još nema odgovora.
Ako neko želi da pogleda dobar fima na ovu temu, a i da bi imao sa čime da poredi, preporuka je Warrior iz 2011. sa Tomom Hardijem i Džoelom Edgertonom u glavnim ulogama.
A šta su to “šabanski klubovi”?
Al ga NAGRDI…čoče..
Pa ti sigurno imas: 3 Medjeda, par palmi i vise oskara… I nobelovu nagaradu za ‘kritiku’…
A da ti si zensko.. ( jesi li bila ikad Na box ,kik box, MMA?
Čisti zbog politicke korektnosti..
Akciono – šabanski srpski žanr! Svaka čast za klasifikaciju! Samo bih zamolila da uvek u tekstovima navedete da su ovi i ovakvi ‘filmovi’ podržani od strane Filmskog centra Srbije koji je glavni krivac za očajno stanje i još očajnije filmove u srpskoj kinematografiji. I tako decenijama unazad…
Nisam gledao film pa ne mogu da ga komentarisem, ali mogu da komentarišem članak iz kog se jasno vidi da imate jako loše mišljenje o porodici Balašević i ne trudite se da to sakrijete, naprotiv.
Film je odvratan….nula.nula..nula..mozda je zanimljiv za decu do petog razreda…
Realno dobar komentar sa obiljem opisanih nedostataka…ako je reditelj iz Bugarske, Maja Berpvic glumi Rumunku a Balasevicka muslimanku nije ni cudo sto film lici na Kazahtanski dugometrazni film sniman mobilnim telefonom.