Zašto smo u 2022. najviše nosili bež?
Suočena s razmetljivošću i maksimalizmom zasnovanom na XL logotipima koje zagovaraju pojedini luksuzni brendovi, postoji još jedna struja unutar najekskluzivnije mode koja zagovara diskretnost kao obeležje. Bezvremeni krojevi, bez vidljivih logotipa i paleta boja u kojoj dominiraju neutralni tonovi (s posebnim naglaskom na bež), definišu sliku integrisanu u takozvani pritajeni luksuz.
Možete nositi torbu vrednu desetine hiljada evra, ali bez vidnih obeležja u obliku monograma, tako da je samo modni znalci prepoznaju. U prošlosti, što je tkanina bila šarenija i živahnija, to je osoba imala bolji društveni položaj, no čini se da je 2022. godine situacija znatno drugačija. Modna pista, televizijske serije i influenserke potvrđuju značaj bež boje kao simbola moći u odevanju. Osim toga, ovaj element blizak najprefinjenijem minimalizmu sve je prisutniji i na ulici.
Konsultantska kompanija za predviđanje trendova WGSN već je istakla potencijal ove palete neutralnih boja. Platforma je za jesen/zimu 2022. predvidela uspeh nijansi s opisnim imenima kao što su: Oat Milk, Honeycomb ili Golden Harvest.
Garderober u bež tonovima
Manekenka i poslovna žena Rouzi Hantington-Vajtli sjajan je primer na koji možemo da se ugledamo. Dovoljan je jedan pogled na fotografije koje deli na svojim društvenim mrežama da uvidimo zastupljenost krem boje u njenom garderoberu. Bež u njenom slučaju postaje sinonim za diskretan luksuz, bilo kroz torbe s potpisom Bottega Veneta, čizme brenda The Row ili džemper od kašmira iz Loro Piane. Uspehu ovog stila odevanja pridonele su influenserke sa nordijskog tla, predvođene Pernilom Tajsbek iz Danske, koja je minimalističku estetiku prenela i na polje enterijera, s dizajnerskim nameštajem u neutralnim bojama, baš kao u domovima poznatih, kao što su Kim Kardašijan, Kjara Feranji ili glumica Ešli Tisdejl.
Zašto je bež boja novca, upitao se jedan od urednika britanskog izdanja magazina Esquire, Čarli Tizdejl, u julu 2020. Stručnjak je aludirao na prisutnost ove nijanse na Nedelji muške mode. Nekoliko sezona kasnije, bež nijansa na modnoj pisti prerasla je u jedan od najmoćnijih trendova, parirajući stilskim hitovima poput sveprisutne fuksija ružičaste u trendu #Barbiecore.
Nesumnjivo, bež zadržava svoju relevantnost u tekućoj sezoni, ali i u letnje vreme, pokazujući svoju svestranu prirodu u bilo koje doba godine. Ove sezone ova boja (i njene varijante poput vanile, zemljane ili kamel) uživa privilegovano mesto. Osim kolekcija poznatih modnih kuća koje su se tradicionalno odlučile za neutralnu paletu boja, kao što su By Malene Birger ili Brunello Cucinelli, tim tragom su krenuli i drugi. Zapazili smo to na Versace reviji, koji je ovu bezvremenu nijansu odabrao za haljine koje naglašavaju obline. Burberry je takođe napravio očigledan naklon trendu, a predstavlja ga Šakira u svojoj potpuno novoj kampanji u ulozi ambasadorke. Zemljani tonovi brenda Jacquemus, večni kamel kaput Max Mara ili opuštena elegancija drapiranih haljina koje je Entoni Vakarelo dizajnirao za Saint Laurent samo su još neki od uspešnih primera. Nećemo preskočiti ni svečanu notu bež boje na mini haljinama LaQuan Smith, niti Louis Vuitton pravac sa prizvukom osamdesetih. Bež groznica nije zaobišla ni Zaru, a jedan od viralnih odevnih komada sezone pletena haljina upravo u ovoj nijansi.
Boja mladih i moćnih žena
Možda se ovo implicitno značenje bež boje kao simbola moći može objasniti u garderobi nekih od najuticajnijih ljudi na svetu. Političari, poslovni ljudi, intelektualci… oduvek su se, uglavnom, opredeljivali za diskretnu garderobu. Prisetimo se kultne crne rolke Stiv Džobsa ili večite trezvenosti Karla Lagerfelda. U novije vreme bež je nijansa koja je upila atribute klasične crne. Gde se danas ogleda ta dvojnost između moći i hromatske svedenosti? Među mladim ženama koje drže položaje moći. Dok neka od najmoćnijih svetskih muških imena sve više naginju ka ležernosti, oni se i dalje drže formalne odeće. S obzirom na to da se suočavaju s dodatnim poteškoćama zbog činjenice da su žene i mlade osobe, sklone trezvenosti kao alatu za jačanje imidža.
Stoga, odevni predmeti u neutralnim tonovima u tim slučajevima deluju kao otporan oklop protiv kritike. Ako će vaš rad i medijska izloženost neizbežno izazvati negativna mišljenja, neka odeća barem bude svedena. Žene poput političarke i aktivistkinje Aleksandrije Okasio Kortez ili finske premijerke Sane Marin gotovo glasaju za bezvremeni dizajn. Bilo da se radi o jednobojnom odelu ili običnoj rolci u zemljanim tonovima. Serije poput Succession, nagrađivanog HBO ostvarenja koje se bavi životom bogate poredice u rasulu, detaljno odražavaju ovu simbiozu između moći i pritajenog luksuza. Protagonisti, posebno ženski lik Sioban Roj (Sara Snuk), ne uvode inovacije u odevanje, a bež, siva ili zagasito smeđa boja obasjavaju svaki njihov izgled.
Nešto slično zapaža se i u još jednoj seriji o bogatima s problemima, Anatomy of a Scandal. U ovoj Netfliksom naslovu, Sijena Miler oživljava ženu britanskog političara umešanog u skandal, a odabir boja u garderobi njene bogatašice ponovo se vrti oko svemoguće kamel, bež i prljavo bele. Jasno je da čak i najdosadniji izgled može imati značenje i zato je moda istinski oblik izražavanja.
Izvor: Elle España
Naslovna fotografija: BACKGRID / Backgrid UK / Profimedia