Kvalitetni lokalni izbori
Podrška lokalnom biznisu snaži lokalnu ekonomiju. Ohrabruje protagoniste ove sfere da izguraju svoju priču, da se uspešno bave svojim poslom (da žive od toga i pristojno zarađuju), i da ne odustanu od svog dara. U vremenu u kom dominiraju brzina, površnost, nepromišljeni, instant izbori, i odsustvo autentičnosti, važno je podržati pokretače malog biznisa, one koji se bave iskrenim i originalnim idejama.
Drugačija ponuda
Vlasnici malih radnji, oni koji se hrabro i uporno bave svojom pričom, osetili su na svojoj koži sve prednosti i mane bavljenja malim biznisom. Sopstveni biznis dozvoljava slobodu da budete sam svoj gazda, da osluškujete tržište i kupce, budete inventivni i kreativni, i da istražujete ono što vas stvarno zanima. Nije lako, ali svaka sloboda ima i svoju cenu i svoju lepotu. Vođenje malog biznisa često prate stresovi, i finansijski rizici, a potresi se teže podnose i amortizuju. Teško je postaviti firmu na noge, izboriti se sa neminovnim oscilacijama u poslu, nositi se sa konkurencijom, održati se, i konačno-profitirati. Ali vođenje sopstvenog biznisa donosi i posebnu satisfakciju – investira se u ono što se poznaje, voli, prati, izučava. A pozitivna reakcija na ono što radite je nagrada sama po sebi.
Podrška lokalnom biznisu snaži lokalnu ekonomiju. Odnosno ohrabruje protagoniste ove sfere da izguraju svoju priču, da se uspešno bave svojim poslom (da žive od toga i pristojno zarađuju), i da ne odustanu od svog dara. U vremenu u kom dominiraju brzina, površnost, nepromišljeni, instant izbori, i odsustvo autentičnosti, važno je podržati pokretače malog biznisa, one koji se bave iskrenim i originalnim idejama. Ohrabriti ih da istraju u svojim naporima da tržištu ponude nešto drugačije.
Autentična moda
Kada je modno tržište u pitanju, danas je konkurencija veća no ikad. Veliki izbor ne znači nužno i zagarantovan kvalitet, naprotiv. A kad se pomene domaća modna scena, jedna od prvih asocijacija je – Čumićevo sokače.
U Čumićevo sokače su se pre deset godina uselili beogradski dizajneri. Choomich Design District otvoren je 1. novembra 2010. godine, vremenom je ime promenjeno u Belgrade design district, ali je koncept ostao isti – lokali u čitavom centru su male modne galerije u kojima se mogu videti zanimljivi i raznoliki modni komadi. Lokali se naravno, iznajmljuju, a u protekloj deceniji bilo je i posebno teških perioda tokom kojih se opstanak dizajnera i njihovih prostora dovodio u pitanje. Ipak, Čumić je opstao, i zadržao poseban duh i atmosferu.
Dizajneri u Čumiću često poznaju svoje kupce, tu su za modne savete i ideje, ili da vam prenesu modne novosti. Dizajnerska odeća je interesantna i raznolika, uglavnom se izrađuje u malim serijama, a postoji i mogućnost narudžbine, odnosno izrade po meri. Dizajnerski komadi mogu da pomognu da se modno osvestite i izrazite, da pronađete ili osvežite svoj stil. Prednost je i u dugotrajnosti, i u kvalitetnim materijalima. Većina stvari nastaje u umetničkim radionicama, a pored odeće u radnjama u Čumiću u ponudi su i cipele, komadi nakita, predmeti za kuću. Tu je i prodavnica prirodne kozmetike, i par umetničkih galerija.
U Balkanskoj ulici, nedaleko od tradicionalnih zanatskih radnji su i prodavnice novijeg datuma. Među njima je i Ofinger – radnja koja se bavi ženskom modom, i u prelepom enterijeru nudi jedinstvene modne komade od prirodnih materijala. I rukovodi se idejom da originalnu modu učini dostupnom svima.
U Balkanskoj je nedavno otvoren i novi concept store koji daje vetar u leđa manjim brendovima. Gnezdo doo okuplja lokalne dizajnerske brendove posvećene etičkoj proizvodnji, fer trgovini i zaštiti životne sredine. Brendovi koje ovde možete otkriti i zaljubiti se u njihove proizvode i ideje su Gugadžina, Dve Mame, Kloopko, Zevalice, PlayDay, MiniMo, Svetlana Vukov, Škrabac, Sk8rings, Ellika, Podrška, Ketz, Capitano Sirene, Koly Socks, Drugo Ja.
A na Dorćolu, u Kralja Petra 45, nalazi se multibrend prodavnica Koncept 45. Prodavnica u ponudi ima odeću, aksesoar, nakit, predmete za kuću. Pored ekskluzivnih modela stranih brendova, Koncept 45 sarađuje sa domaćim dizajnerima koji svoje kolekcije izrađuju posebno za njih. Poneke cene ovde deluju nerealno, a kvalitet neujednačeno. Ali zanimljivo je istražiti šta sve tu ima, i uporediti različite dizajnerske rukopise.
Inovativne ideje
I protiv instant, serviranih rešenja kako da uredite kuću možete lako da se pobunite. I da sve osmislite na svoj način investirajući u prave vrednosti.
Brend Dve stolice i majstorice to radi tako što redizajnira stari nameštaj. Njihova radionica u Zemunu je ujedno i prodajni prostor, mesto na kom možete videti i kupiti autentične komade nameštaja.
Dizajnerke Mila Rosić i Sanja Andrejević već godinama se bave recikliranjem i redizajnom nameštaja, i stvaraju jedinstvene komade od već postojećeg materijala. Dakle, starim komadima daju novi sjaj, funkciju i šarm.
Mila i Sanja navode da je ideja od starta bila oživeti nameštaj sa deponija, onaj od kog su ljudi odustali. Ističu i da se i staro može pretvoriti u nešto novo, korisno, i ponovo lepo, kao i da je njihova ideja da omoguće ljudima da po veoma povoljnoj ceni nabave komad nameštaja koji ima unikatnu vrednost, i adekvatnu namenu i upotrebu.
Šarmantni autorski pečat imaju i bicikli izrađeni u porodičnoj firmi iz Beograda – Moj bicikl. Vlasnici ovog brenda navode da su želeli da voze malo drugačije bicikle, pa su rešili da ih sami naprave. Novi modeli redovno se predstavljaju na sajtu (i prodaju putem onlajn narudžbina). A oni koji već voze neki od bicikala ovog brenda navode da su bicikli udobni, laki za upravljanje, brzi.
U kompaniji Moj bicikl navode da delove za bicikle nabavljaju iz cele Evrope, da pažljivo biraju svaki deo, i da vode računa o izradi. Važan je i estetski momenat – bicikli su raznobojni, imaju interesantne detalje, i prave se u malim serijama.
Hrana sa poreklom i potpisom
Radnje koje nude raznovrsnu i kvalitetnu hranu kojoj se zna poreklo, postale su omiljena mesta kupovine poslednjih godina. Ove radnje sarađuju sa mnogim poljoprivrednim proizvođačima koji garantuju za svoje proizvode, i na taj način stimulišu njihovu proizvodnju. Jedna od takvih prodavnica je Bio Pjaca na Vračaru, u Maksima Gorkog 29. Na svom sajtu Bio Pjaca navodi čitav spisak proizvođača organske hrane iz raznih delova Srbije sa kojima redovno sarađuje. Od njih nabavljaju mleko i mlečne prozvode, voće i povrće, čajeve, žitarice… Sveži proizvodi mogu se kupiti u samoj radnji, ili naručiti poštom – putem telefona ili u onlajn prodavnici.
Sajt Organico je internet kutak čiji je podnaslov– kuća organske hrane. I ovde su u ponudi sveži, i organski proizvodi – voće i povrće, proizvodi od meda, biljna mleka i sokovi, ulje i sirće, puter, namazi i džemovi, brašno, testenine, začini, čajevi, sušeno voće, slatkiši… Vlasnici Organico internet prodavnice ističu da posebnu pažnju posvećuju odabiru organskog voća i povrća koje stiže sa bio gazdinstava iz Srbije.
A na sajtu Ručak za 200 dinara (autorsko delo Ane, dvadesetsedmogodišnjakinje koja uživa u kuvanju i zna da ekonomiše i bira kvalitetne namirnice) nalazi se zanimljiva lista – spisak malih proizvođača hrane u Srbiji, onih koji sami proizvode hranu (i prodaju je putem dostave). Lista donosi korisne informacije o gazdinstvima, farmama, domaćinstvima, i zadrugama u Srbiji, i o njihovim proizvodima.
Među ovdašnjim internet prodavnicama hrane nalaze se i one koje nude sasvim originalne proizvode. Tako kompanija Stanišić Bio pod robnom markom Šumska Tajna predstavlja namaze od šumskih (organskih) pečurki koji spadaju u visoko kvalitetnu premijum hranu.
Na internetu (zvaničan sajt i Fejsbuk stranica) i u nekoliko radnji u gradu mogu se kupiti zanatske čokolade Aguara. Reč je o čokoladama koje nastaju u porodičnoj radionici, po originalnim receptima. Aguara čokolade se ručno izrađuju i pakuju, u malim, ograničenim serijama, i nemaju veštačke dodatke.
Gradske manifestacije
Originalne ideje, različiti ukusi, tradicionalni specijaliteti… predstavljaju se redovno na raznim gradskim manifestacijama. Gradski marketi i bazari nude relativno povoljne zakupe prostora izlagačima, a posetiocima pružaju mogućnost da se upoznaju sa raznolikom ponudom lokalnih proizvoda, da ih isprobaju, uporede, da odmere odnos cene i kvaliteta.
Mnogi mali proizvođači hrane predstavljaju se na popularnoj manifestaciji Beogradski noćni market. Svoje radove na marketu predstavljaju i prodaju i mnoge zanatlije i dizajneri.
Šetnja po ovom delu noćnog marketa idealna je prilika da se oslušnu domaći kreativci, vide novi radovi, i dođe do modne inspiracije.
A u Dorćol placu se jednom mesečno održava Handmade festival koji predstavlja razne kreativce. Posetioci imaju priliku da se upoznaju sa handmade trendovima, da kupe nešto autentično, i da tako podrže one koji žive od svoje kreativnosti.
Ako neko želi da pogleda dobar fima na ovu temu, a i da bi imao sa čime da poredi, preporuka je Warrior iz 2011. sa Tomom Hardijem i Džoelom Edgertonom u glavnim ulogama.
A šta su to „šabanski klubovi“?
Al ga NAGRDI…čoče..
Pa ti sigurno imas: 3 Medjeda, par palmi i vise oskara… I nobelovu nagaradu za ‘kritiku’…
A da ti si zensko.. ( jesi li bila ikad Na box ,kik box, MMA?
Čisti zbog politicke korektnosti..
Akciono – šabanski srpski žanr! Svaka čast za klasifikaciju! Samo bih zamolila da uvek u tekstovima navedete da su ovi i ovakvi ‘filmovi’ podržani od strane Filmskog centra Srbije koji je glavni krivac za očajno stanje i još očajnije filmove u srpskoj kinematografiji. I tako decenijama unazad…
Nisam gledao film pa ne mogu da ga komentarisem, ali mogu da komentarišem članak iz kog se jasno vidi da imate jako loše mišljenje o porodici Balašević i ne trudite se da to sakrijete, naprotiv.
Film je odvratan….nula.nula..nula..mozda je zanimljiv za decu do petog razreda…
Realno dobar komentar sa obiljem opisanih nedostataka…ako je reditelj iz Bugarske, Maja Berpvic glumi Rumunku a Balasevicka muslimanku nije ni cudo sto film lici na Kazahtanski dugometrazni film sniman mobilnim telefonom.