Botičelijev „Čovek bola“ prodat na aukciji za 45 miliona dolara
Čovek bola, jedinstvena i emotivna slika čuvenog italijanskog slikara Sandra Botičelija, koja prikazuje Isusovo vaskrsnuće iz ranog 16. veka, prodata je na aukciji u Njujorku za 45,4 miliona dolara.
Iako cena premašuje procenu čuvene aukcijske kuće Sotheby’s (40 miliona dolara), upola je manja od rekordne cene koju je prošle godine postigla slika majstora italijanske renesanse Portret mladića sa rondelom (92.2 miliona dolara), piše Artnews.
Po stručnoj oceni, slika datira s početka 16. veka iz kasne faze stvaralaštva Sandra Botičelija (1445-1510) čije freske krase i Sikstinsku kapelu u Vatikanu, prenosi Nova.
Veruje se da je Botičeli postao veoma religiozan u poznim godinama života kada je postao poštovalac fratra Đirolama Savonarole i tokom tog perioda stvorio je slike koje su imale manje sličnosti sa njegovim poznatim delima poput Rođenja Venere i Proleća koje se nalaze u Galeriji Ufici.
Ova kontroverzna slika, objašnjava Nikolas Hol iz aukcijske kuće, u ljudima izaziva jake emocije, mada postoje mnogi kojima se ne dopada i koji osporavaju Botičelijev „Savonarola period” jer ga smatraju „previše pobožnim i puritanskim.”
Poslednji put kada se ova slika našla na aukciji 1963, postigla je skroman iznos od 26.000 dolara, jer je prepisivana Botičelijevim učenicima. Ronald Lajtbraun, tada najpriznatiji stručnjak za njegova dela, pripisivao je Čoveka bola njegovim učenicima, ali je 2009. ova dugo ignorisana slika iz privatne kolekcije uključena u opus italijanskog majstora izložbom u Štedel muzeju u Frankfurtu.
Ipak, upoređujući sa Leonardovim delom Salvator Mundi koje je prodato na aukciji za 450 miliona dolara, ova slika Sandra Botičelija otišla je za malu cifru.
Rođen u Firenci u radničkoj četvrti Onjisanti 1445, Botičeli je učio na početku zlatarski zanat, da bi ga otac po njegovoj želji povezao sa Filipom Lipijem u čijoj je školi proveo tri godine. Od 1465. do 1470. godine Botičeli slika nekolicinu slika Bogorodice. Na ovim delima ogleda se uticaj njegovog učitelja Lipija, ali i tada najznačajnijih slikara Firence, Antonija Polajuola i Andree del Verokija. U jesen 1481. pozvao ga je papa Sikst IV da zajedno sa drugim umetnicima oslika novosagrađenu Sikstinsku kapelu portretima prethodnih papa.
Smrću Lorenca de Medičija 1492. završilo se zlatno doba firentinskog slikarstva, a počeli su društveni i religijski neredi. To je bilo vreme kada je Firencom zavladao protivnik dinastije Mediči i ideja renesanse, sveštenik i propovednik Đirolamo Savonarola. Pod njegovim uticajem, Botičeli je slikao samo religijske teme. Iz tog perioda je upravo i slika Čovek bola.
Nedavno je objavljeno i da ovo delo u pozadini „krije” Bogorodicu koja u rukama drži dete. Naime, taj crtež koji je Botičeli, kako se veruje, prvo počeo da slika na platnu, pa preko nastavio sliku Čovek bola, pronađen je pomoću infracrvenih zraka.
Izvor: Nova
Naslovna fotografija: Ed JONES / AFP / Profimedia