Filmski kadrovi inspirisani slikarskim delima
Filmski stvaraoci umeju vešto da iskoriste nadahnuće koje izvire iz stihova poezije i redova proze. Međutim, nekad reč nije dovoljna, pa se okreću vizuelnim umetnostima, kakvo je slikarstvo. Ovakva inspiracija je obostrana, kao što su reditelji kultnih filmova uticali na moderne slikare, tako su i veliki slikari imali udela u stvaranju filmskih kadrova koje pamtimo. Motivi prepoznatljivih slika na bioskopskim platnima predstavljaju svojevrsni kratak omaž, a često oblikuju čitavu scenu ili film. U nastavku teksta, otkrijte tanku nit koja spaja velika slikarska imena sa kinematografijom. Nadamo se da ćete se zabaviti i proširiti svoje znanje iz ovih oblasti.
- Snovi (1990), Akira Kurosava – Žitno polje sa gavranovima (1890), Vinsent van Gog
Peti kadar filma Snovi interesantan je po tome što je u njegovom stvaranju učestvovao reditelj Martin Skorseze, u ulozi Visenta van Goga. Predstavljeno je sanjarenje zanesenog umetnika koji nailazi na velikog slikara dok povlači poteze po štafelaju usred žitnog polja. Nakon što mu ukratko objasni kako je ostao bez uha, Van Gog dodaje da ima neodložnu potrebu da slika što više može dok se dan ne ugasi. Kurosava, koji je u tom trenutku imao 80 godina, ovom scenom metaforično prikazuje svoje stvaralaštvo, i želju za novim ostvarenjima. Nakon ovog filma, režirao je još 2 filma. Snovi nas dalje uvode u svet drugih Van Gogovih dela, do trenutka povratka u žitno polje, gde se jato gavranova razleti po plavom nebu.
- Marija Antoaneta (2006), Sofija Kopola – Napoleon prelazi Alpe (1801), Žak Luj David
Sofija Kopola se odlučuje da prikaže svoj lik kao mladu naivnu ženu, nesvesnu srdžbe i nadolazeće revolucije, koja ju je naposletku uništila. Mlada kraljica, u izvođenju glumice Kirsten Danst, bačena je u svet koji joj je velika nepoznanica. Tokom scene raspleta, kada masa probija kapije Versaja, slika Napoleona ukazuje se na ekranu. On sedi na konju, koji se pobedonosno propinje na zadnje noge, što je ogledalo čuvene slike Žaka Luja Davida. Uloga Francuza na lošem glasu poverena je glumcu koji tumači lik kraljičinog ljubavnika, Džejmiju Dornanu. Kao i na Davidovom platnu, Napoleon je predstavljen kao muževan i zgodan mladić, koji požudno gleda u posmatrača. Kopola ovim potezom naglašava naivnost Marije Antoanete, koja ni u poslednjim trenucima svoje vladavine ne shvata ozbiljnost situacije.
- Duelisti (1977), Ridli Skot – Napoleon Bonaparta (1830), Bendžamin Robert Hejdon
Mnogo pre nego što je odlučio da uništi franšizu Osmi putnik, reditelj Ridli Skot stvarao je dela vredna pažnje. Inspiraciju za film prvenac pronašao je na stranicama novele Džozefa Konrada, Duel. Rezultat je istorijska drama koja oživljava dela romantizma. Skot je kreirao lik Ferua, koga tumači Harvi Kajtel, po ugledu na platno Bendžamina Roberta Hejdona. On stoji na litici zagledan u horizont, dok zalazak sunca stvara bljesak, koji je slikarima sa početka 19. veka bio potpuno stran.
- Istorija sveta: Prvi deo (1981), Mel Bruks – Tajna večera (druga polovina 15. veka), Leonardo da Vinči
Sa jedne strane majstor parodije, sa druge majstor renesanse. Istorija sveta: Prvi deo, u režiji Mela Bruksa pre se može nazvati laganom komedijom, u vidu istorijskih skečeva, nego dovršenim filmom. U poslednjoj sceni ovog ostvarenja, vidimo konobara, samog Bruksa, koji pita goste da li treba odvojeno da naplati račun. Pored njega, tu je i mladi Džon Hart, koji tumači mesiju. Tokom sledećeg kadra, Da Vinči teturajući ulazi u prostoriju, gde govori prisutnima da se pomere u jednu stranu stola, kako bi nepomično pozirali. Čini se da je reditelju pošlo za rukom da ismeje jedan od najvećih murala ikada.
- Avanture Barona Minhauzena (1988), Teri Gilijam – Rađanje Venere (oko 1486. godine), Botičeli
Tokom svoje karijere, reditelj Teri Gilijam često je izražavao divljenje prema čuvenom Botičelijevom delu. „Otvorite školjku i unutra se nalazi biser, o kakvo iznenađenje! Onda počinju da duvaju vetrovi, i svi žure da joj prinesu odeću… A ona je tako lepa, nepomična i zrači verom u sebe, i čitav taj prizor stane u jednu sliku. To me zadivljuje.“ Pre filma Avanture Barona Minhauzena, reditelj se poslužio ovim platnom kako bi pripremio animirani materijal za Leteći cirkus Montija Pajtona. Međutim, tek je u ovom ostvarenju uspeo da do detalja predstavi scenu sa slike. Likovi okupljeni oko Venere koja izlazi iz ogromne školjke, u izvedbi Ume Turman, gledaju je u neverici. Zatim joj prilaze leteće nimfe koje je oblače u belu tkaninu.
Izvor: Taste of Cinema