„Refleksije našeg vremena” u Muzeju savremene umetnosti
Beogradski Muzej savremene umetnosti je otvaranje velike izložbe Refleksije našeg vremena: Akvizicije Muzeja savremene umetnosti 1993–2019 planirao za 28. mart. Kompleksna postavka koja obuhvata preko 200 reprezentativnih umetničkih dela zbog aktuelne situacije i vanrednog stanja uzrokovanog pandemijom nije otvorena, ali je beogradski muzej omogućio zainteresovanima da umetničke radove sa ove izložbe pogledaju na njihovom sajtu, i na društvenim mrežama.
Umetnička dela postavke Refleksije našeg vremena: Akvizicije Muzeja savremene umetnosti 1993–2019 svedoče o raznovrsnim fenomenima ovdašnje moderne i savremene umetnosti u poslednjh dvadesetak godina. U pitanju su slike, grafike, crteži, skulpture, instalacije, fotografije, i video radovi autora različitih generacija, i poetika, a povod za ovu izložbu je činjenica da se u periodu od 25 godina muzejski fond uvećao za preko 1.400 dela domaće, regionalne, i evropske moderne i savremene umetnosti. Dela su nabavljana putem otkupa i poklona, većinom od umetnika, sa domaćih i međunarodnih izložbi realizovanih u Muzeju savremene umetnosti, ali i sa drugih reprezentativnih samostalnih i grupnih izložbi. Muzej je u protekle dve decenije obogatio svoj fond i putem poklon zbirki i legata.
Autorke koncepcije izložbe Refleksije našeg vremena, kustoskinje Muzeja savremene umetnosti: Mišela Blanuša, Rajka Bošković, Svetlana Mitić i Žaklina Ratković, navode da se kroz izbor radova na njoj može pratiti politika otkupa Muzeja koja je sprovođena tokom poslednjih 25 godina.
„Prva je istorijska linija koja prati razvoj modernizma na jugoslovenskom umetničkom prostoru, dok je druga vezana za kretanje i dinamiku savremene umetničke scene.”
Izložba je koncipirana u trinaest tematsko-problemskih celina kao što su: Muzej u muzeju, Postulati modernizma, Društvo-Politika-Umetnost, Aporije savremene scene… I predstavlja mnoge zanimljive radove. Tako su u okviru celine Muzej u muzeju predstavljeni radovi koji se bave samom institucijom muzeja, zgradom na Ušču, dugogodišnjom rekonstrukcijom. Jedan od njih je i video rad umetnika Saše Tkačenka koji je sniman u samom muzeju, u vreme njegove rekonstrukcije. U njemu je prikazan umetnik koji vozi skejt po praznim hodnicima Muzeja savremene umetnosti problematizujući pitanje završetka njegove rekonstrukcije. (Muzej savremene umetnosti rekonstruisan je čitavih deset godina)
Dela savremenih umetnika na izložbi Refleksije našeg vremena, navode kustosi, prezentuju nove pojave u figurativnom slikarstvu, neokonceptualne umetničke pristupe, ali i savremene umetničke prakse. Većina savremenih radova prožeta je tematikom političkih previranja, krize i posledica transformacije postsocijalističkog društva.
Izložba na sajtu i društvenim mrežama
Da bi omogućili ljubiteljima umetnosti u vremenu krize koju živimo da vide šta se dešava u muzeju, i da pogledaju radove nove izložbe, kustosi MSUB-a odlučili su da neke od njih predstave na svom sajtu, na Facebook i Instagram stranici. Od početka aprila, ponedeljkom, sredom i petkom predstavljaju se umetnici i njihovi radovi u okviru rubrike Upoznajte umetnika. Tako su do sada mogle da se vide Uzorne fotografije Ivana Petrovića, celina koja je nastala izborom većeg broja fotografija snimljenih u Srbiji između 2006. i 2019. godine. Rad je formiran na povezivanju dve vrste pojava – neusklađenih promena u lokalnom društvenom, političkom i kulturnom prostoru sa nestabilnom prirodom fotografskog medija.
Umetnica Danijela Fulgosi predstavila je svoje grafike, i u propratnom tekstu objasnila svoj umetnički pristup. Navela je da oduvek koristi linorez, koji kao i drvorez ima bazičnu snagu grafičkog izraza visoke štampe, prve tehnike štampe koju je čovek otkrio. Umetnica je objasnila da isečene matrice linoleuma koristi do krajnjih granica, preklapa ih i kombinuje, oživljava uništene otiske, i koristi boju. Njene grafike predstavljene na izložbi su portreti njoj bliskih, ali i nepoznatih ljudi. Kompozicije su postavljene frontalno kako bi se dodatno naglasila linearno bogata nervatura grafičke površine i jednostavnost, kao i emotivna ogoljenost ljudskog lika bez identiteta i određenosti.
Predstavljen je i umetnik Zoran Kuzmanović i njegova skulptura Autoportret. Umetnik je u propratnom tekstu naveo da skulpturu odlikuju pogledi na njen unutrašnji prostor i oblik. Izrađena od vrlo tankog aluminijuma, materijala koji je podjednako učestvovao u dorađivanju i stvaranju kruga umetnosti. Korišćeni materijal i količina materijala na površini, ali i dubina skulpture pružaju mogućnost da se sagledaju i njeni drugi parametri – težina, dizajnirana frekvencija osvetljenja od aluminijuma, odraz svetlosti i zvuka itd. Pored samog materijala, element vazduha takođe učestvuje u obliku – količina vazduha koja ispunjava i okružuje skulpturu je njen integralni deo.
MSUB će okviru virtuelne verzije izložbe Refleksije našeg vremena nastaviti da predstavlja zanimljive i raznolike umetničke radove. Zamisao koju sprovode u onlajn prostoru, navode u MSUB-u, pokazuje solidarnost sa umetnicima u današnjem kriznom vremenu, održava kontinuitet rada muzeja, kao i kontinuitet komunikacije sa publikom.
Naslovna fotografija: MSUB