Šta se krije iza platna: Bošov „Vrt uživanja”
Triptih Vrt uživanja sastoji se od tri slike rađene u tehnici ulje na platnu, koje su raspoređene na panelu od hrastovog drveta. Dimenzije celokupnog otvorenog triptiha su 205,5 cm x 384,9 cm. Hijeronimus Boš naslikao je ovo remek-delo između 1503. i 1504. godine. Vrt uživanja je u XVI veku bio vlasništvo španskog kralja Filipa II, a od 1939. godine nalazi se u muzeju Prado, u Madridu.
Hijeronimus Boš je holandski umetnik, koji je stvarao u poznoj gotici. Rođen je kao Jeroen van Aken oko 1450. godine, u gradu Hertogenbošu. Treba naglasiti da je Boš bio vernik, i da svi njegovi radovi imaju religioznu tematiku. Vrt uživanja smatra se Bošovim najpoznatijim i najmisterioznijim delom. O slici bi mogla da se napiše doktorska disertacija (a i pisane su), ali hajde da zagrebemo površinu, i probamo da otkrijemo glavne simbole na Bošovom Vrtu uživanja.
Triptih govori o istoriji vere. Na levoj slici su Adam i Eva, na centralnoj vrt uživanja, a na desnoj pakao. Poruka je jasna: ako zgrešite – završićete u paklu. I dok slika prezentuje maštovite ludorije, dominantne teme su telesno zadovoljstvo, greh, i kazna.
Kada je zatvorena, slika prikazuje treći dan stvaranja, biblijski događaj koji predstavlja kreiranje zemaljskog raja. Svet je ovde urađen kao monohromna prozirna kugla, koja je u kontrastu sa šarenim razvratom koji se krije iza nje.
Pošto se slika otvori i postane triptih, primećuje se specifična perspektiva koja stvara utisak da je svaki deo dodatno podeljen na tri horizontalna nivoa. Neprekidna linija horizonta javlja se na svakoj od tri slike, i tako doprinosi da se postigne jedinstvena naracija.
Na levoj, prvoj slici, vidimo Adama i Evu koje sam Bog upoznaje. Ispod njih nalaze se razuzdane životinje. One kao da dociraju haos koji će uskoro uslediti.
Najveća, centralna slika, je vrt uživanja, i predstavlja požudu. U ovom lažnom, ili bolje rečeno izgubljenom raju, govori se o prolaznosti telesnih užitaka. Na sve strane prisutne su nage figure, prepuštene raspusnosti, orgijama i bahanalijama. Od simbola izdvaja se grickanje voća, koje govori o moralnoj korupciji. Zatim su tu razularene životinje koje takođe aludiraju na telesne pobude. Sove pak nagoveštavaju zlo. Vulgarni detalji nalaze se na svakom ćošku, dok se ljudi bukvalno kupaju u svom grehu.
Desna, to jest poslednja slika, vodi nas direktno u pakao. Ovde su poroci jasno prikazani, naravno na Bošov način. Sujeta, požuda i pohlepa, stigle su na naplatu. Tako, na primer, ptica guta ljude, dok dijabolična stvorenja ubijaju. Jedni se fizički kažnjavaju muzičkim instrumentima, drugi bukvalno trule, a treći su vidljivo napaćene duše. Tu se javlja i misteriozni čovek-drvo, za kojeg se po portretu smatra da je sam Hijeronimus Boš. Poruka slike je da nas opomene i pokaže gde će nas razvrat odvesti.
Važna značenja kriju se iza jagode, ribe, ptice, kaluđerice-svinje, društvene igre tavla, i drugih detalja. Njih možete sami dalje istraživati ako vas je Vrt uživanja zainteresovao.
Dva bitna aspekta posebno se izdvajaju kod Vrta uživanja. To su kolorit i humor. Zatvoreni triptih krasi crno-bela kombinacija, a kad se otvori – na prvim dvema slikama dominira raskoš veselih i pastelnih boja. One su u kontrastu sa trećom mračnom slikom, i samo dodatno ističu njene tamne nijanse. Po Bošu, uz patnju ide i humor. To je ono što ovu sliku izdvaja od drugih religioznih prikaza. Stvari koje nas plaše u isto vreme nas na neki bizaran način i zasmejavaju.
Bošova groteskna mašta stvorila je hibridna čudovišta, fantastične sprave za mučenje, deformisana ljudska tela, i neočekivane prizore. Kod njega se flora, fauna i ljudi međusobno mešaju, stvarajući hibride. Boš je na neverovatan način uklopio realnost i fantaziju, prikazavši nastranost kroz religiozne motive. Patnje kod Boša nisu samo na fizičkom nivou, već i na psihološkom. Ali, zahvaljujući ironiji, Vrt uživanja je jasan komentar na ljudsku slabost i površnost. Boš je bio vizionar koji je oduvek znao da je čitavo čovečanstvo, baš kao i mi danas, u isto vreme tragično i komično.
Naslovna slika: www.en.wikipedia.org