Umetnik Dastin Jelin pravi spektakularne figure od slojeva stakla i isečaka iz magazina
„Bio je najčudnije dete, tvrdoglavi usamljenik“, rekla je Džeki Jelin za Vanity Fair. Kako je onda došlo do toga da se za njenog sina zainteresuje jedan od najpoznatijih magazina?
Kada je ušao u pubertet, Dastin Jelin se miljama udaljio od stare, povučene persone kakvu pamti njegova majka. Verovatno je ispunio svaki kliše ekstravagantnog umetnika koji se može zamisliti. Koristio je opojna sredstva, stopirao po belom svetu i završio u psihijatrijskoj ustanovi ubeđen da bi iz njujorškog Central parka trebalo da oslobodi Zeldu Ficdžerald, davno preminulu američku književnicu. Ta epizoda, izazvana narkoticima, snimljena je kamkoderom i kasnije pretvorena u video performans The Crack-Up.
Potreba za isticanjem, koja se kod Jelina ogleda i u nošenju različitih čarapa, postala je pomalo dosadna i izlizana u umetničkom svetu. Srećom, njegova dela, koja možete pogledati i u foto-galeriji na kraju ovog teksta, nisu takva. „Ljudi iskreno obožavaju Dastinove skulpture. Sada znamo kako bi javna umetnost mogla da izgleda“, rekao je pesnik i kritičar Kenet Goldsmit.
Jelinovi kolaži napravljeni su od slojeva stakla, na koje lepi bezbroj komadića papira, isečenih iz magazina ili knjiga. Ponekad se tu nađe i nešto akrilnih boja. Kad se ploče stakla spoje, rađaju se neki drugi ljudi. Neverovatno kompleksne ljudske siluete, često urađene u prirodnoj veličini, životinje i kompozicije jedinstvenih svetova, pršte od boja i odaju realističan utisak treće dimenzije. Podsećaju i na dela Hijeronimusa Boša.
„Ljudi ponekad demonizuju umetnike zato što su previše ambiciozni“, rekao je preduzetnik Andres Santo Domingo, ali Jelin nije posvećen samo sopstvenim kolažima. Prema Santo Domingovom mišljenju, on razoružava negativce željom da umetnost pretvori u oruđe za svačiji uspeh. Da bi ostvario taj san, kupio je oronulu fabriku u Bruklinu za 3,7 miliona dolara, prikupljenih od ušteđevine, unapred preuzetih honorara i zajma koji je podigla njegova majka. Ubrzo je od trošnog objekta napravio Pioneer Works, neprofitni kulturni centar za obrazovanje, prezentaciju i realizaciju umetničkih, naučnih i drugih ideja.
Od otvaranja 2012. godine, Pioneer Works je ponudio prostor i usluge stotinama kreativaca. Mnogo poznatih ljudi okuplja se oko njega i četrdesetpetogodišnjeg umetnika, koji je odavno shvatio da ne bi trebalo da se izoluje. Oko dvadesetak asistenata pomaže mu na sklapanju komplikovanih kolaža, za koje kaže da predstavljaju svest uhvaćenu u zamku. Tom Reis, dobitnik Pulicerove nagrade i Jelinov prijatelj, kaže da on voli svačiji kreativni ego. „Naučio je magičnu formulu, a to je da samo trošite energiju i uništavate sebe ako se nadmećete sa drugim kreativnim ljudima“.
Prvu samostalnu izložbu Jelin je održao pre oko 15 godina u njujorškoj galeriji Džejms Fuentes. U međuvremenu je postao jedan od najpoznatijih savremenih američkih umetnika. Više od 12 tona težak kolaž The Triptych prodao je za 1,7 miliona dolara, a mnoge važne institucije mogu da se pohvale akvizicijom njegovih dela. Zadovoljan je postignutim. „Uradio sam tačno ono što sam zacrtao pre 20 godina. Ja pogledam u svet i znam da mogu da ga promenim“, rekao je.
Izvori: dustinyellin.com, vanityfair.com, nytimes.com
Naslovna fotografija – kolaži Dastina Jelina iz serije Psychogeographies (izvor dustinyellin.com, collater.al)