Bioskopske preporuke za kraj godine
I dalje je previše lično kad mislimo na citat Edvarda Rajta: Film će preživeti a bioskopi neće. Danas, kad se razmatraju opcije da se i novi Džejms Bond i Čudesna žena 1984 prebace na striming platforme i kad je 2021. neizvesnija nego ikada kad su u pitanju bioskopi, festivali, koncerti, ostaje nam skromna ponuda lokalnih distributera i vera u veliko platno. Daleko od toga da ne postoji repertoarski bioskop, ali izostaje „događaj” ili „ivent” koji prati blokbastere još od Ralja (1975) i Zvezdanih ratova. Da krenemo redom…
FANTASTIČNI POVRATAK U OZ (MCF) je još jedan u nizu eksploatisanja i ceđenja drenovine zaostavštine popularnog američkog dečjeg pisca Frenka Bauma. Naravno da ovaj film nema mnogo veze s izvornim avanturama u Ozu, a nema veze ni s mjuziklom iz 1939. godine. Međutim, osavremenjivanje je više nego uspelo, a i zemlja porekla nije SAD već Ruska federacija. Zloglasni Urfun Jus, gargamelovski negativac, vraća se u Oz da pomrsi konce svima koji mu se nađu na putu. Tu su Doroti, Strašilo, ali i eskapada novih likova. Naravno, Doroti je savremena plavuša, mobilni telefoni su uobičajena stvar, a stanovnici Oza su i dalje nepredvidljivi. Što se tiče starijih, neka se drže kanona, a za mlađe, ovo će biti prezabavna avantura.
PREVIŠE LIČNO (Taramount) je mali češki film u duhu malih čeških filmova kakve su šezdesetih snimali Mencl i Forman, naravno, propušten kroz filter duha vremena. Dramedija s mnogo više komedije bavi se razvedenom Simonom i njenim pronalaženjem ponovnog smisla u životu. Tu su još dve drugarice različite dobi i emotivni tobogan različitih iskustava. Ono što je nama posebno atraktivno jeste pojavljivanje i glumaca iz regiona. Pre svega dragi komšija iz Hrvatske Janko Popović Volarić, a onda i Branislav Trifunović, i pre svega iskusni Miki Manojlović. Konačno, film na koji ne morate da vodite ljubopitljivu klinčadiju, nego se lepo opustite u radosti trećeg doba.
Tu je i film KLOPA, PIĆE I DRUGARI (Taramount). Nekad atraktivna Šveđanka Malin Akerman (Heartbreak Kid, Watchmen) posle poluuspešnog sitkoma Trophy Wife ulazi u najgore godine za glumice kad je Holivud u pitanju – srednje doba. Međutim, ovde imamo potentnu i zabavnu komediju situacije u kojoj se odmor na Dan zahvalnosti preokrene u haos. Širok kasting poznatih kojima se sećamo lika a manje imena, mnogo humora i uobičajenog politički korektnog američkog insistiranja na porodici i zajedništvu po sistemu bolje i najgora porodica nego nikakva porodica.
Na kraju, tu je i jedan domaćin, JEDINI IZLAZ (Art Vista) u režiji Darka Nikolića. Maniristički i svesno urađen po matrici američkih ali i skandinavskih trilera, ovaj film donosi nekoliko zanimljivih pomaka u stereotipima domaćih tema. Prvo, Anđelka Prpić koju smo navikli da gledamo u komičnim ulogama u kojima se uvek raskošno razbaškari i dominira, ovog puta je napravila značajan dramski odmak. Nema ama baš ništa duhovito kad je lik Ane Kolar u pitanju. Dva zločina su isprepletena, u pitanju su porodične tragedije s poprilično hičkokovskog morbidnog saspensa. Odlična glumačka ekipa je nekako imperativ poslednjih godina u produkciji TV serija i filmova. Ljuba Bandović, poslovično uvek ubedljiv Nikola Ristanovski, Danica Maksimović, Milan Čučilović – Čuča, Boris Komnenić i Sonja Kolačarić koju smo pomalo i zaboravili.
Dok se situacija ne sredi, ova ponuda za prelazak novembra u decembar je skromna, ali obećavajuća. U tom smislu, nemojte sebi da dozvolite da zaboravite filmski mrak…