Denzel Vošington u plavom: Sve bude mleko i med kada Denzel krene da zavodi javni mir i red
Neposredan povod za ovo brzinsko podsećanje na najviđenije uloge Denzela Vošingtona u ulogama policajaca, detektiva, poručnika… je novi film The Little Things u kome ovaj superstar glumi policijskog detektiva koji pokušava da uđe u trag zlokobnom serijskom ubici, a u kome deli ekran sa još dva oskarovca – Džaredom Letom i Ramijem Malekom. I, da, naravno, uskoro ćemo i zaista utvrditi da li se ovaj, kako najavljuju, turobni neo-noar uklapa u kanon sada već mikro-žanra u sklopu kojeg na svakih par godina Denzel Vošington na velikim ekranima na ovaj ili onaj način zavodi javni red i mir.
- Ricochet (1991)
Ovaj film ima izrazito zanimljivu predistoriju – pisan je kao mogući nastavak filmova o Prljavom Hariju (Istvudu se nije dopalo ponuđeno), potom je bio plan da se film zbiva u istom „uverzumu“ u kome su i Umri muški i Umri muškije, ali se i od toga odustalo… Na kraju smo dobili solidan psiho-triler tipičan za rane devedesete (dakle, krcat preterivanjima) u režiji Rasela Malkahija, te film u kome Denzel Vošington utabava stazu za buduće poduhvate na tu temu – u ulozi bivšeg policajca, sada cenjenog i voljenog javnog tužioca koji postaje meta osvete psihotičnog ubice (u blago posprdnom tumačenju Džona Litgoua). Uloženo se ubrzo i isplatilo.
Virtuosity (1995)
Ovaj film je jedan od retkih primera kada je Vošingtona izneverio instinkt, te se našao u filmu koji je zastao na pola puta – na pola puta ka uspehu, ali i na pola puta ka dobrom filmu za poduže pamćenje. U njemu on srčano glumi bivšeg policajca koji mora da stane na put simulaciji iz domena virtualne stvarnosti ostvarene na temelju ličnosti nekoliko serijskih ubica. Sve u svemu, osim Denzela Vošingtona i partnerke mu, Keli Linč, te rane pojave u Holivud tek pristiglog Rasela Kroua, ništa posebno.
- Fallen (1998)
Posrnuli, film reditelja Gregorija Hoblita, zaslužnog i za remek-delo Arlington Road, nesporno je jedan od najubedljivijih i najzanimljivijih trilera o lovu na serijske ubice koji su stigli na talasu Finčerovog nedostižnog maestralnog ostvarenja Sedam koncem prošlog veka. U Posrnulom Vošington suvereno igra, gle čuda, požrtvovano-neustrašivog detektiva odeljenja za ubistva koji biva svedok pogubljenja serijskog ubice i koji onda brzo uvidi da se ubistva nastavljaju, i to u primetno sličnom stilu. U ovom filmu, koji definitivno zaslužuje nova reprizna gledanja, glume i Džon Gudmen, Donald Saderlend, Embet Davic, Džejms Gandolfini, Ilajas Kotijas, Robert Džoj…
The Bone Collector (1999)
Podosta rutine je lako primetno u ovoj ekranizaciji knjige iz pera Džefrija Divera, a u režiji prekaljenog Filipa Nojsa, u kojoj Vošington igra visprenog kvadriplegičara, ranije inspektora odeljenja za ubistva, koji svojoj mlađanoj partnerki pomaže da ulovi… ponovo serijskog ubicu. U ovom upotrebljivom ali i prosečnom filmu, u kome je on ponovo vidno ponajbolja stavka, Vošington je igrao sa Anđelinom Džoli, Kvin Latifom, Majklom Rukerom, Luisom Guzmanom, Lilandom Orserom, Bobijem Kanavaleom…
- Training Day (2001)
Novi vek je Vošingtonu doneo i drugog Oskara (ovog puta za glavnu ulogu, jer je za pokazano u filmu Rat za slavu (Glory) ovenčan „samo“ Oskarom za sporednu ulogu), a okvir je ovog puta priča o korupciji unutar policije. Tu je Vošington dobio i iskoristio priliku da manje-više u sklopu istog ipak promeni fah i glumački registar, te se danas ovaj film scenariste Dejvida Ajera i reditelja Antoana Fukve, film koji je očigledno znatno bolje napisan nego što je režiran, uglavnom pamti upravo po toj Vošingtonovoj glumačkoj kreaciji posrnulog „anđela“.
- Out of Time (2003)
Taj novi film, The Little Things, reklo bi se, na tragu je sada već punoletnog filma Out of Time (Trka sa vremenom); u ovom vrlo dobrom ostvarenju i, nakon filma Đavo u plavoj haljini, u kom je odigrao privatnog detektiva, novoj efektnoj saradnji sa rediteljem Karlom Frenklinom, on tumači lik detektiva koji mora da reši ubistva u cajtnotu, pre nego što i sam postane osumnjičeni. U ovom filmu je sve na svom mestu – Denzel je u vrhunskoj formi, priča je inteligentna i naglašeno ritmično ispripovedana, Florida je znalački iskorišćena kao okvir…
- Inside Man (2006)
Spajk Li i Denzel Vošington su ponovo udružili snage, i u ovom za Lija ne toliko tipičnom filmu stvorili su upečatljiv glavnotokovski triler sa pričom o policijskom detektivu, pljačkašu banke i vrhunskom brokeru koji stupe u napetu igru pregovaranja nakon što se, naoko, briljantna pljačka ipak izrodi u talačku krizu. U ovom ostvarenju, očito usredsređenom na zreliju i zahtevniju publiku, sve štima, uključujući i „zvezdanu“ glumačku podelu – uz Vošintona, tu su i Džodi Foster, Klajv Oven, Viljem Defo, Kristofer Plamer…
- Deja Vu (2009)
Premda evidentno rutinski napisan, ovaj film nosi jasan žig pouzdane i dovoljno osobene rediteljske egzekucije velikog Tonija Skota (sa kojim je Vošington sarađivao i na filmovima Krvava plima, U žaru osvete, Nezaustavljivo, Otmica u metrou 123). I zbilja, ovaj ipak ziheraški postavljen tehno-triler u dobroj meri je određen tim očito plodnim i komplementarnim spojem reditelja i glavnog glumca. Time se ovaj film skladno nadovezao na niz visokooktanskih akcionih trilera kojima dominira Denzel Vošington, ovde u ulozi agenta Odeljenja za alkohol, duvan i vatreno oružje, a u glumačkoj pratnji Pole Paton, Džima Kavizela, Vala Kilmera, Brusa Grinvuda, Adama Goldberga…
Naslovna fotografija: Warner Bros. Pictures