Dvojni prikaz: TV serije „Avenue 5“ i „The Outsider“
Da, naravno, uz sve očigledne dokaze o vidnom napretku u domenu proizvodnje televizijskih serija u Srbiji na uzorku poslednjih nekoliko godina, niko ne spori da je i dalje reč o dva udaljena produkciona univerzuma, te, dok mi mahom gledamo varijaciju za varijacijom na kriminalističke priče ovog ili onog podtipa i/ili intenziteta, tamo daleko neko dalekosežnije promišlja potrebu o suštinskoj raznovrsnosti unutar ponude. Pa čak i kada je reč o ponudi istog finansijera/emitera. Tako nam je u razmaku od samo par sedmica svemoćni HBO predočio dve potpuno raznorodne serije – farsičnu satiru na SF teme, Avenue 5, i hororični triler, The Outsider. I obe su veoma snažni gledalački izazovi, a, uz to, i evidentno, veoma kvalitetne. Svaka na svoj način, dabome.
- Avenue 5
O čemu je: Svemirski kapetan Rajan Klark pokušava da izađe na kraj sa svima ostalima u industriji turizma u svemiru. Međutim, to biva otežano sa dve baš krupne nevolje – svemirski kapetan je zapravo samo nepoznati glumac, unajmljen da šarmira i impresionira bogatu klijentelu na svemirskom brodu kojim „upravlja“, a isti taj svemirski brod je, avaj, skrenuo sa putanje i osuđen je da najmanje nekoliko godina zaludno i beznadežno luta orbitom.
Zašto: Ovo je prilično lako predočiti pa da zvuči uverljivo u samo par faktografskih stavki – naime, ovo je nova serija u kojoj glavnu rolu tumači Hju Lori. A tu je i Džoš Gad (u blajhanom izdanju i vidno nadahnut mogućnostima lika sebičnjaka i egocentrika, vlasnika broda i stručnjaka opšte prakse). Osim toga, kreator (i podosta toga još važnog) je Armando Januči, ključni autor dve ranije briljantne serije – The Thick of It i američkog joj prepravka, Veep. I, premda, na dosadašnjem uzorku, Avenue 5 ne dobacuje do visova The Thick of It (i Veep), reč je o veoma zabavnoj, dinamičnoj, jetkoj satiri na temu sveopšte neozbiljnosti koja je iznikla iz opšteprihvaćenog načela – da je u svetu površnosti sve dopušteno, sve, pa i blatantna obmana, kao i da je najcrnji amaterizam možda tek predvorje neporecive profesionalnosti. A sve to je ovde izneto u formi komične SF sapunske opere, koja, ako ćemo iskreno i pošteno, dosta toga duguje friškom švedskom (mrtvo ozbiljnom) filmu, a, zapravo, ekranizaciji čuvene skandinavske poeme Aniara (2018). Janučijeva varijacija je dovoljno originalna i sveže postavljena, a krajnji ishod je ipak komedija o suštinskoj manjkavosti ljudske prirode, uz fokus na ono duhovito i smešno što iz tog poraznog suda svako malo može da proistekne i izrodi se. I, da, nakon briljiranja u Silicijumskoj dolini (Silicon Valley), i ovde smo svedoci još jedne maestralne komičarske kreacije dragocenog i zbilja unikatnog Zeka Vudsa. A posebnu pažnju obratitite i na glumačke bravure Rebeke Frant u ulozi zastrašujuće prodorne Karin.
- The Outsider
O čemu je: Istražitelji se bave neizrecivim zločininima pod velom dodatne tajne, a sve ukazuje da su nenadane ubice, uprkos snažnim fizičkim dokazima protiv njih, u vreme gnusnih ubistava zapravo bili na nekom drugom mestu, daleko od mesta ubistava.
Zašto: I ovo je lako – ključni adut moglo bi da bude ime nezaustavljivo-neumorno-sveprisutnog Stivena Kinga. Mada je, zapravo, kreator ove odlične nove serije nepogrešivi Ričard Prajs, zapažen i pravično u zvezde kovan na konto onoga što je uradio u slučaju ranijih mu radova – serija The Wire, The Deuce, The Night of…, te brojnih filmova. Prajsovo ime i njegov autorski potpis je ovde ključan i najdragoceniji, jer baš njegovo atipično umeće čini da ova adaptacija vidno odudara od manirizma većine ekranizacija proze ili scenarija Stivena Kinga. Naime, sada sledi jedna, može biti, krupna jeres, u Kingovoj filmografiji najkvalitetniji su upravo oni naslovi gde se horor skladno spajao sa nekim drugim žanrom, nekom drugom postavkom, nekim drugim filmskim svetonazorima (npr. kao u filmovima Carrie, Stand by me…). A to je baš slučaj sa serijom The Outsider – uz pomalo daška zavodljive amerikane na nivou tona priče, a u (zasad) potpuno naturalističkom izrazu, ova serija titra na samoj razmeđi horora, trilera i drame o gubitku i onome što ubrzo po toj osnovi usledi, kakvu znamo, recimo, iz filmova Ejtoma Egojana. I, zaista, tokom prvih par epizoda čini se da je u The Outsider-u sve moguće – i da se priča zadrži u vodama čistokrvnog realističkog trilera, ali i da krene put nadnaravnog i otvorenije hororičnog miljea. Ta ciljana nedorečenost, ta ambivalentnost, kao i ta odvažnost da se priča koja svoje prirodno ishodište nesporno ima u triler-oblandi izmesti u drugačiji stil i povest nesvakidašnjijeg pripovednog ritma unutar tog i srodnih žanrova, predstavljaju takođe krupne kvalitete i osobensti ove nove HBO-ove serije. Što se glumačke podele tiče, tu su Ben Mendelson, Sintija Erivo, Mare Viningam, Džejson Bejtmen (koji je i režirao dve epizode), Džulijen Nikolson, Padi Konsadajn, Bil Kemp, Jul Vaskes…
Fotografije: HBO