Filmske osamdesete na bisovog bisa bis: Mogućih top 9 najboljih
Film Prošlog Božića, trenutno i u našim bioskopima, tokom promotivne mu kampanje najavljivan je kao romantična komedija nadahnuta pesmama dvojca Wham! i Džordža Majkla; to baš i nije tako, a, kada se pogleda film, nije posve jasno zašto u toj priči baš Wham! i Majkl. Biće, sva je prilika, uskoro još sijaset sličnih pokušaja i naleta, a u međuvremenu, mi možemo da se staloženo prisetimo najboljih primera novijih oživljavanja te neuništivo neprolazne magije osamdesetih na velikim platnima tokom ovih dvadesetak godina. I to pregledno – abecednim redom.
- Adventureland (2009)
Već je prošlo deset godina od ovog odličnog filma scenariste i reditelja Grega Motole (ako niste ranije, a budete u prilici, pogledajte i njegovu izvrsnu komediju The Daytrippers iz 1996. godine), koji je zadivljujuće uverljivo oživeo duh benevoletnih i vidno spokojnijih američkih osamdesetih. Glavne uloge su, podsećamo, odigrali: Džesi Ajzenberg, Kristin Stjuart, Margarita Leviva, Bil Hejder, Rajan Rejnolds, Kristen Vig…
- Baby Driver (2018)
Pre godinu i po dana mnogobrojne je neizmerno razgalio i oduševio ovaj izvanredan akcijaš u scenarističko-rediteljskom izvođenju definitivno nepogrešivog Edgara Rajta. Ovaj film je na planu duha, atmosfere, tretmana priče i likova, ali i filmske akcije probudio snažne uspomene na niz baš dobrih filmova iz osamdesetih godina prošlog veka.
- Bumblebee (2018)
Nešto slično se da izreći i u slučaju ovog nadasve šarmantnog filma, zapravo spin-off-a zabrinjavajuće istrajnih Transformers-a. Bumblebee se, naime, u značajnoj meri oslanja na nostalgični duh i za krunski uzor ima porodične filmove namenjene porodičnom gledanju, a ponajpre deci. Međutim, čini se da je upravo ta njegova bit stala na put srčanijoj reakciji kritike i publike na to vrlo dobro ostvarenje.
- Cold in July (2014)
2014. godina nam je donela ovaj odličan i vrhunski zaokružen neo-noir sa jasnim pečatom autorske fascinacije filmskom baštinom ovde višestruko pominjanih osamdesetih. Odlične uloge su ostvarili Majkl Si Hol, Vajat Rasel, Sem Šepard, Don Džonson i Vinesa Šo, a čini se da se reditelj Džim Mikl u kreativnom smislu nikada nije oporavio nakon ovog svog silnog truda i ovako visokih dometa.
- Sing Street (2016)
Odlično se pokazao i Džon Karni u slučaju ove nadahnute nostalgične muzičke drame o odrastanju i identitetskim lutanjima i damarima, pokazavši da je i dalje moguće u zvezde kovati osamdesete bez upliva ovovremenskog cinizma i postmodernih učitavanja značenja i dimenzija.
- Summer of ’84 (2018)
Može se ustvrditi da je u idejnom i kvalitativnom smislu ovaj nezavisni film postigao ono što je ciljao a što je omašio daleko probitačniji It u oba svoja povratnička dela. Summer of ’84 je superioran omaž izvrsnim pretečama i nadahnućima i fukcioniše kao dobar i zreo žanrovski film i kada bi se sa njega skinuo zavodljivi dizajn narečene dekade prošloga veka.
- Turbo Kid (2015)
A tri godine ranije, isti rediteljski trojac (Fransoa Simar, Anuk Visel, Joan-Karl Visel) raspametio je zahtevnije i upućenije filmoljupce ovom zapanjujuće konsekventnom i upečatljivom rekreacijom filmskih distopija iz fundusa srodnih filmova osamdesetih. Turbo Kid je izvrstan mali film sav u finesama, posvećen onima koji finese na filmu umeju da prepoznaju i cene, a pritom je i krajnje sugestivan film kojim se autori glasno i rečito preporučuju producentima za buduće poduhvate.
- The Babysitter (2017)
Osim sveukupnog kvaliteta i osamdesetih kao stilskog polazišta, zajednički sadržatelj u slučaju filmova Summer of ’84 i The Babysitter je malo je reći simpatični i ubedljivi Džuda Luis u značajnjim ulogama u oba filma. Horor-komedija Bebisiterka, zloćudna varijacija na Hjuzovu magiju iz Samog u kući, iznenađujući je film za reditelja Megija (Čarlijevi anđeli 1-2, Terminator: Spasenje, 3 dana za ubistvo…), koji je, na ushićenje mnogih, ubrzo uradio nešto slično – odličnu akcionu komediju Rim of the World.
- Wet Hot American Summer (2001)
Duh i dokazanu zavodljivost komičnih američkih filmova koji se zbivaju u letnjim kampovima uspešno i živopisno je oživela ova satira koja se docnije izrodila u jednako uspelu i smislenu televizijsku seriju. U filmu, a znatno kasnije i u seriji, igrali su ubrzo holivudske zvezde: Ejmi Poler, Pol Rad, Elizabet Benks, Kristofer Meloni, Bredli Kuper, ali i sjajni Dejvid Hajd Pirs, Ken Marino, Moli Šanon, Majkl Šavalter, Majkl Ijan Blek, Džanin Garofalo…
Naslovna fotografija: denofgeek.com