Gnevni filmovi: „Kratki filmovi za dugo pamćenje”
Deseta tribina u okviru ciklusa Gnevni filmovi, a druga u 2021. godini, zakazana je za petak, 5. mart i biće, sa početkom od 20 časova, održana u Tribinskoj sali Doma omladine Beograda. Tema jubilarnih Gnevnih filmova biće kratki metar, a u čast predstojećeg duplog izdanja Martovskog festivala. Gosti kritičara Zorana Jankovića i Đorđa Bajića na tribini pod nazivom Kratki filmovi za dugo pamćenje su rediteljka Maja Novaković, scenaristkinja Nađa Petrović i reditelj Nikola Stojanović, mladi filmski stvaraoci čiji su kratki filmovi osvojili brojne nagrade u zemlji i svetu. Ulaz na tribinu je slobodan.
Kratki filmovi ne izlaze iz mode, iako su često u senci svoje dugometražne braće. Beogradski festival dokumentarnog i kratkometražnog filma, poznati i pod nazivom Martovski festival, već gotovo sedam decenija neguje kratku formu – igranu, dokumentarnu, animiranu i eksperimentalnu. Da li je kratki film samo odskočna daska za dugometražne projekte ili može biti prava mera i autohtona umetnička forma? Gosti tribine Kratki filmovi za dugo pamćenje su mladi autori koji su ostvarili sjajne rezultate sa svojim kratkim filmovima i koji se sa svojim najnovijim ostvarenjima nalaze u selekciji predstojećeg 67/68. Martovskog festivala. A sad se spušta veče u režiji Maje Novaković je jedan od najuspešnijih srpskih kratkih filmova u ovom milenijumu. Nakon svetske premijere u takmičarskom programu prestižnog festivala Visions du Reel u Nionu, ovaj polusatni dokumentarni film je prikazan na preko 100 festivala širom sveta, gde je za sada osvojio 35 nagrada. Reditelj Nikola Stojanović i scenaristkinja Nađa Petrović sarađivali su na tri veoma uspešna kratka igrana filma: Mi smo videli leto, Šerbet i Sve kako treba. Mi smo videli leto je na 66. Martovskom festivalu proglašen za najbolji kratki igrani film u nacionalnoj selekciji, dok je Šerbet nagrađen na Filmskom festivalu u Lazarku (najbolji kratki film) i Sarajevskom filmskom festivalu (Srce Sarajeva).
Info…
Gnevni filmovi
Dom omladine Beograda je u februaru 2020. godine pokrenuo ciklus filmskih tribina koji vode filmski kritičari Zoran Janković i Đorđe Bajić, dugogodišnji hroničari srpskog filma. Drugi ciklus Gnevnih filmova će tokom 2021. godine predstaviti osam tribina u čijem će fokusu biti najnovija filmska i serijska ostvarenja srpskih autora, kao i problemi i fenomeni savremenog društva koje oni problematizuju i koji se u njima oslikavaju. Kako živimo u turbulentna vremena puna buke i besa, taj sveprožimajući gnev je neretko pokretačka snaga filmskih autora. Ovaj ciklus tribina i u novoj sezoni predstavlja svojevrsnu hronologiju aktuelnih filmskih dešavanja u Srbiji i svetu, a istovremeno će, sagledavano kroz vizure naših stvaralaca, biti i svedočanstvo vremena u kome živimo.
Bajić i Janković duže od dve decenije pasionirano i kontinuirano prate srpski i svetski film. Već četiri godine uređuju portal Filmskog centra Srbije, a zajedno sa Ivanom Velisavljevićem autori su nagrađivanih knjiga Kritički vodič kroz srpski film i Najbolji srpski filmovi XX veka. O filmu i popularnoj kulturi pišu za City Magazine, Vreme, Film New Europe i Optimist, a njihovi tekstovi objavljivani su na Popboksu, u NIN-u, Filažu, Presingu, Espreso Kulturi… Zoran Janković je stalni saradnik RTS-ove Velike iluzije, dok je Bajić autor četiri romana, od kojih su tri kriminalističkog žanra. Janković i Bajić su svoje prve filmske tribine počeli da osmišljavaju i moderiraju pre deset godina, upravo u Domu omladine Beograda.