• Početna
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
Facebook Twitter Youtube Instagram
City Magazine

Unesi pojam i pritisni enter

  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
City Magazine
  • Vodič
  • PopKultura
  • Moda i lepota
  • Scena
  • Gastro
  • Lifestyle
  • Kolumne
In memoriam: Alan Parker – Darovi u sedam crtica

In memoriam: Alan Parker – Darovi u sedam crtica

Zoran Janković
03.08.2020. 5 min Film/TV

Napustio nas je i Alan Parker, britanski sineasta svetskog renomea, autor u čijoj filmografiji gotovo da su prisutni filmovi svih žanrova. Istina, teško je precizno detektovati i mapirati nedvosmisleno zajedničke odlike stila i pristupa u njegovim filmovima, podosta je tu eklektike, ali, s druge strane, sasvim je jasno da je Parker snažno pokazao zanat i umeće radeći i na žanrovski i stilski primetno raznolikim ostvarenjima. Evo kako bi podsećanje na to izgledalo u sedam kraćih crtica kao znak iskrene zahvalnosti za nemale darove koje je filmoljupcima ostavio u amanet i na čuvanje za neka buduća pokoljenja filmofila.

  • Bugsy Malone (1976)

Da je reč o velikom i osobenom rediteljskom daru bilo je evidentno već u slučaju prvog mu celovečernjeg filma. Pre 45 godina, Parker je stvorio ovu istinski neponovljivu ekstravagancu (koja je zbilja teško zamisliva u današnjim okolnostima) – gangsterski film, zapravo, gangstersku sagu u kojoj sve likove tumače deca, sa sve ambiciozno koncipiranim i koreografisanim muzičkim tačkama (Bugsy Malone je, po pitanju žanra, mjuzikl) i brojnim scenama okršaja u kojem zakrvljene strane za obračun koriste isključivo mašinke punjene šampitama! Šampita mašinke (kako je film bio preveden na ovim prostorima), naravno, zahteva podosta suspenzije neverice, ali trud se svakako isplati – u pitanju je šarmantan i dinamičan, izrazito zabavan film sa odličnom glumom malenih aktera (tu je i Džodi Foster kao mini-femme fatale), koji je gotovo nemoguće pomešati sa nekim drugim klasičnim ostvarenjem iz tog miljea, a u kome je bilo kristalno jasno da je Parker vešt i značajan autor na koga ima ozbiljno rezona računati.

  • Midnight Express (1978)

Samo dve godine kasnije Parker je bio spreman za novi susret sa bioskopskom i filmofilmskom publikom, ali u nečemu drastično drugačijem. Nadaleko čuveni Ponoćni ekspres je sinestetski trijumf na temu krupnih muka zatvorskog života, a stvar je dodatno hipertrofirana geografskim i društvenim okvirom priče – glavni junak, Amerikanac Bili (Bred Dejvis u ulozi svog pokratkog života), uhvaćen u krijumčarenju droge, dospeva u ozloglašeni turski zatvor, gde spoznaje širok opseg pakla ovde, na Zemlji. Stilski izbor ovde, dakle, bio je naglašeni i brižljivo stilizovani realizam, a našlo se podosta prostora i za priču o mogućoj evoluciji ljudske duše i psihe i u tim krajnje surovim egzistencijalnim  uslovima. Ipak, da budemo potpuno pošteni, Ponoćni ekspres, silno voljen i cenjen i kod nas, u velikoj meri je i delo i zasluga Olivera Stouna koji je tu autor scenarija, nastalog po memoarskoj prozi samog Bilija Hejsa. I da ne zaboravimo da istaknemo još jedan vrhunski muzički skor, za koji je tu zaslužan nepogrešivi Đorđo Moroder.

  • Fame (1980)

Možda i pomalo neočekivano, nakon Ponoćnog ekspresa Alan Parker je krenuo u rikverc, a posledica te autorske i karijerne odluke je izvrsna drama Slava, koja prati živote i iskušenja mladih polaznika Škole izvođačkih umetnosti u Njujorku. Na tragu altmanovskog naturalizma, ova mnogoljudna drama sazrevanja predstavlja značajan filmski artefakt na temu tadašnjih života i naravi, kao i odu umetničkom porivu koji na koncu nužno mora da prevlada brojne izazove, zamke i trvenja moguće pogrešnih odluka, narcizama u povoju, nerezonski razmahanog takmičarskog duha i brojniih nesporazuma sa okolinom, ali ponajpre sa samim sobom. Slava dosta brzo prevazilazi okvire muzičkog i plesnog filma i lako može da očara i one koji naprosto ne ljube tu felu filmskog izraza.

  • Pink Floyd – The Wall (1982)

Naredni film se samo uslovno kretao u manje-više sličnim žanrovskim okvirima, uz podosta uspešno savladanih prepreka na putu ka stvaranju filmičnog filma koji izvorište ima u drugom i drugačijem mediju. Muzika narečenog benda ovde zaista predstavlja strog ograničavajući faktor, ali Parker je ipak uspeo da ne samo poštovaocima tog legendarnog i tada razmahanog benda (Rodžer Voters je tu i scenarista), nego i znatno šire shvaćenoj publici – pre svega onima koji od filma traže dovoljno narativno jasan film na temu uvek nezgodnih psihičkih nevolja i problema, pruži zadovoljavajuće rešenje. U tom smislu, ovo jeste film nadahnut krunskim delom opusa Pink Floyd-a, ali u isti mah jeste i metaforična priča, između ostalog, i o mašti kao mogućoj slamčici spasa tamo gde je konkretna pobuna teže moguća i izvodljiva. U filmu glume i Bob Hoskins i krajem te decenije netragom nestala Dženi Rajt.

  • Angel Heart (1987)

Ipak, čini se da je, uz pominjani Ponoćni ekspres, ključni naslov u filmografiji Parkera kada je u pitanju doživljaj većine ovdašnjih mu poklonika, ipak izvrsni neo-noar Anđeosko srce. Proistekao iz (i kod nas kasnije prevedenog) romana Vilijama Hjortsbega, Angel Heart je na veliko platno izneo glavolomnu, zavodljivu, enigmatičnu i veoma atmosferičnu priču o detektivskoj potrazi isprva za samozatajnim čovekom, a potom i o vlastitoj suštini i sopstvenim istinskom identitetu. Parker se odlično snašao suočen sa stilemama noara/neo-noara i prilično eluzivnim literarnim predloškom, stigavši na kraju do velikog i jedinstvenog filma koji dugo ostaje i u pamćenju onih koji su ga samo jednom pogledali. Po prvi put u karijeri Parker je imao priliku (i odlično se pokazao i na tom planu!) da radi sa velikim glumačkim imenima u naponu kreativnih snaga; tu su Miki Rurk i Robert de Niro, te Šarlota Rempling, kao i mlađana Lisa Bone.

  • Mississippi Burning (1988)

Noar/neo-noar bi kao dovoljno precizna i slikovita stilska odrednica mogao da ide i uz naredni Parkerov film i njegov naredni podvig: Misisipi u plamenu počiva na biografskoj prozi, koju dosta brzo nadilazi, a sve to zarad autorske namere da se stvori sugestivan i upečatljiv prikaz suštinske netolerancije i neprozirnog mraka u dušama onih koji se takvim porivima i konceptima manje-više svojevoljno predaju. Naravno, ovo je i povest o žrtvama koje nikada neće dočekati zadovoljenje ionako nekako uvek maglovite pravde, a istovremeno i podsećanje na često zanemarivanu snagu neustrašivog i nepokolebljivog duha (vidno malobrojnijih). Uloge za dugo pamćenje u ovoj odličnoj krimi-drami odigrali su: Džin Hekman, Vilem Defo, Frensis Mekdormand, Bred Durif, R. Li Ermi.

  • The Commitments (1991)

Kao i dosta puta do tada, Parker se i u ovom svom ostvarenju bavio ekranizacijom dobro poznatog proznog predloška. U njegovom viđenju, istomeni roman Rodija Dojla izrodio je prilično poletnu i zabavnu muzičku drama iz miljea irskog proleterijata. U pitanju je nesumnjivo najvedriji Parkerov film, a podno priče o brojnom dablinskom, radničkom soul bendu bije i hrabro srce povesti o borbi kao odrazu čistog instinkta, o muzici kao putu ka ličnoj emancipaciji, a sve to u ruhu filma koji stilski dosta toga duguje ostrvskom realizmu (preciznije, podžanru društvene dramedije) i nasleđu tzv. kitchen sink verizma. Imajući u vidu zdrav spoj humora i egzistencijane drame, te obilje dokaza vitalnosti i izvrsne muzike, ni ne čudi što je (i) ovaj Parkerov film u Srbiji tako srčano i zdušno prihvaćen.

Naslovna fotografija: Tri-Star Pictures

Oznake:

alan parkernajbolji filmovireditelj

Podeli

Zaprati Autor

Zoran Janković

Diplomirani profesor engleskog jezika i književnosti i uporni i ničim izazvani popularizator popularne kulture. Urednik je portala Filmskog centra Srbije. Prikaze iz tekstove iz oblasti muzike, filma i književnosti objavljivao ili objavljuje u narednim medijima: Popboks, Huper, Yellow Cab, Pressing, Hi Files, Status, Optimist, Mediantrop, Etnoumlje, Pazi, snima se, Bookvar, NIN, Espreso Kultura, Film New Europe, Vreme... Čitavog života se spremao za to. Sada čeka da kucne pravi čas pa da napiše i veliki roman za žene.

Ostali članci

Filmovi za dobro raspoloženje
Prethodni

Filmovi za dobro raspoloženje

Potvrđen kraj serije „La Casa de Papel”
Sledeći

Potvrđen kraj serije „La Casa de Papel”

Sledeći
Potvrđen kraj serije „La Casa de Papel”
04.08.2020.

Potvrđen kraj serije „La Casa de Papel”

Prethodni
03.08.2020.

Filmovi za dobro raspoloženje

Filmovi za dobro raspoloženje

No Comment! Be the first one.

    Ostavite odgovor Odustani od odgovora

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Najnovije

    minecraft film
    „Minecraft Film” stiže na striming 20. juna
    CityMagazine
    turnstile
    DA SE P(L)OČASTIMO: Može i za đuskanje, može i za batine – Turnstile summer počinje
    Miloš Dašić
    bend
    Ovako izgleda kad neko peva direktno iz slomljenog srca: Ljudi na mrežama nazivaju nastup ovog benda “najtužnijim ikada”
    CityMagazine
    28 godina kasnije
    “28 godina kasnije” konačno stiže u domaće bioskope
    CityMagazine
    Indira Paganotto
    Indira Paganotto je izbacila novi hit u saradnji sa legendom elektronske muzike
    CityMagazine

    PopKultura

    • Pozorište
    • Muzika
    • Knjige/Stripovi
    • Intervjui
    • Fotografija
    • Film/TV
    • Art

    Moda i lepota

    • Trend
    • Moda
    • Lepota
    • Dom i dizajn

    Scena

    • Zabava
    • Poznati
    • Flešbek
    • Društvene Mreže
    • Aktuelno

    Gastro

    • Restorani
    • Recepti
    • Kafići
    • Gourmet
    • Lifestyle
    • Zdravlje
    • Sex
    • Putovanja
    • Automobili

    Vodič

    • Tribine
    • Stand-up
    • Sport
    • Sajmovi
    • Predstave
    • Pozorište
    • Konferencije
    • Koncerti
    • Književne večeri
    • Izložbe
    • Humanitarni događaj
    • Festivali
    • Clubbing
    • Bioskop
    • Kontakti
    • Uslovi korišćenja
    • Pravila privatnosti
    • Kolačići

    Pratite City

    Youtube Facebook Twitter Instagram

    Prijavi se na newsletter

    Prijavite se na naš njuzleter i obezbedite sebi nedeljnu dozu gradskih dešavanja i zanimljivosti.

    Uspešno ste se prijavili na City Magazine njuzleter, hvala.

    ✖