Istorija pamti nekoliko istina o grupi Sex Pistols, a jednu nam nudi nova serija Deni Bojla
Kao što je možda muzika i zaostavština kultne grupe Sex Pistols loše ostarila, pa je moguće danas posmatrati samo kao artefakt nekog drugog vremena, i serija Pistol u režiji Deni Bojla ne može da se shvati kao neko preterano ozbiljno delo, ali da je zabavna putašestvija za sve muzičke fanatike, jeste.
U slučaju same istorije benda Sex Pistols, kultne londonske atrakicje koja je uvela pank u mainstream britansku kulturu, ne postoji samo jedna istina. Svako ko je bio svedok tih dana, ima svoju verziju priče i spreman je da ide i na sud da bi opovrgao onu drugu. Tako da čuveni Džoni Roten, pevač benda priča jedno, a menadžer Malkom Meklaren priča drugo. Publika koja je s kraja sedamdestih živela taj pank seća se trećeg, a četvrto stanovište ima Stiv Džons, gitarista benda, koji je sve što je imao istresao u svojoj autobiografiji po kojoj reditelj Deni Bojl (Trainspoting, Slumdog Millionaire) snimio 6 epizoda serije Pistol. Po jednini u naslovu naslućujete da je ovo ipak priča samo jednog od njih. I da, zbog te priče je Roten vodio na sud svoje bivše drugare iz benda.
Priča o 4+1 klinca (Sid Višiz je došao malo kasnije) koji su bes, apatiju i bezizlazno osećanje života radničkih porodica u Engleskoj sedamdesetih rešili da prenesu na muziku iako ne znaju da sviraju ni da pevaju, verovatno dobro poznajte. Znate sigurno i za čuvenog manipulatora koji je sa suprugom držao butik Sex, koji je video priliku da provokacijom dođe do slave i love. Međutim, pored svega ovog, priča nudi vizuru koja do sad nije toliko gurana u mainstrem pop kulturu, iz perspektive dečaka, naučenog da ne postoji ništa lepo u životu, zlostavljanog od ranog detinjstva, naviknutog na tuče i ulicu. Priča Stiva Džonsa (Toby Vallace) opravdava taj bes koji izlazi iz samog pokreta, koji ponekad deluje samo kao bezrazložna poza. Pored originalne četvorke, (velike rokenrol) prevare Malkoma Meklarena (Thomas Brodie Sangster) koju je progutao, dolaska Sid Višiza (Louise Partrige) jer je bio lepši na bini od Glena Metloka (Christian Lees), sama priča dobija nešto emotvniji zaokret sa ubacivanjem lika Krisi Hajnd (Sydney Chandler) iz benda Pretenders. Ona je kao amerikanka živela u Londonu i da, radila je u Sex butiku, ali nije bila u vezi sa Džonzom kako je on za potrebe knjige i serije izmaštao. U samoj priči njen lik je više kao simbol otvorenije i šarenije Amerike i njenog sna, koju sivi London sanja ali nikako i da dosanja. U jednoj od sporednih uloga je i čuvena Arija Stark iliti Maisy Williams koja već u nekoliko uloga šminkom i maskom pokušava da pobegne od svog Game of thrones lika koje je proslavio.
Džonz je na komentare da nije sve baš tako bilo odgovorio sa – pa morao sam da malo ulepšam, ipak je to šou biznis. Jako pank od njega, nema šta. Roten (Anson Boon) je besni klinac i mamin sin, a Višiz glupson koji se zaljubio i navukao na heroin. Dobro ovo sve za Višiza je popričično tačno jer svaka vizura istorija ga je ovako predstavljala, a sa čijom smrću je grupa i prestala da postoji (spoiler alert).
Relativno nepoznati glumci su možda i najveći plus cele priče, jer su uradili dobar posao, nikad previše u imitaciji, ali dovoljno da liče na svoje parnjake. Možda i veći problem u seriji predstavljaju one “tačne istorijske” scene koje znamo kao triviju iz pop kulture, nego one koje se nisu. Sid Višiz je dobio ime po hrčku Džonija Rotena, a ta scena u kojoj ga ujeda hrčak je mnogo bolnija za gledanje i krindž što bi rekli mladi, više od svega izmaštanog.
Međutim, na kraju, reditelj Deni Bojl i scenarista Kreg Pirs, izvlače najbolje što su mogli iz ovakve postavke. Likovi su stilizovani i istorisjki ulepšani (ili poružnjeni) ali i kao takvi su mnogo “filmskiji” i veći, pa tako i sam Roten koji se naljutio na ovakvo predstavljanje je ipak prikazan do kraja možda i boljim i većim, nego kakvim se pokazao u stvarnom životu. Zato je Bojlova vizija cele priče hrabra, jer čak i kad nas ne radi na pravi način, emotivnija je, iako je već svi, ili barem oni koji prate muziku, dobro poznaju.
Uspeo je da izvuče maksimum emocije čak i iz likova koje je istorija zapamtila kao negativce cele priče (Nensi, Malkom…). Jedino što ova serija nije uspela da ulepša su zubi Džonija Rotena, jer ipak ovo nije science fiction. Ako nekog ipak zanima kako jeste bilo, Dva dokumentarca Džulijana Templa su obradila već samu temu iz više uglova (Great Rock’n’roll swindle, Filth and Fury).
Naslovna fotografija : Hulu Promo