Kad stolice postanu problem: Bespotrebna preispitivanja radne etike Kristofera Nolana
Kritičari su veoma bučni na društvenim mrežama, ali oni najoštriji odlaze toliko daleko da izazivaju pravi haos. Gotovo da nema teme koja se na internetu ne može pretvoriti u razularenu neman. U upotrebu je odavno ušla čak i terminologija koja opisuje razne oblike bahatog digitalnog ponašanja. Doksing, na primer, označava ciljanu potragu za informacijama koje bi nekome mogle naškoditi posle objavljivanja.
Stolice sa snimanja filmova reditelja Kristofera Nolana poslednje su se našle na meti rasprava. Lavinu je nenamerno pokrenula glumica En Hatavej. Gostujući u video intervjuu Actors on Actors, koji organizuje magazin Variety, ćaskala je sa kolegom Hjuom Džekmanom o ograničenjima koja pojedini reditelji postavljaju na filmskim setovima. Daren Aronofski (Black Swan) i Deni Vilnev (Blade Runner 2049), saznali smo, zabranjuju korišćenje mobilnih telefona, ali se moglo čuti i da Kristofer Nolan zabranjuje upotrebu stolica.
„Ne dozvoljava stolice jer je njegovo rezonovanje da će, ako ih imate, ljudi sesti na njih, a ako sede znači da ne rade. Filmovi su mu neverovatni kada je reč o opsegu, ambiciji, pronicljivosti i emocijama, što uvek postiže prema rasporedu i bez prekoračenja budžeta. Mislim da je na tragu nečega sa tom odlukom o stolicama“, rekla je glumica koja je sa britanskim rediteljem sarađivala na filmovima The Dark Knight Rises i Interstellar.
Uprkos tome što je govorila pohvalno o iskustvu sa snimanja, i što je stolicama pristupila sa šaljivim prizvukom, glavna tema na društvenim mrežama ubrzo je postala Nolanova radna etika. Filmski stvaralac koji nema nijednu mrlju u karijeri – neki od njegovih filmova su Memento, Insomnia, The Prestige, Inception i Dunkirk, umalo da završi potpuno ocrnjen. Negativne reakcije u osnovi sumira mišljenje Meta Zolera Zajca, kritičara magazina Vulture, koji je na Tviteru napisao da bi Nolana trebalo tužiti do kraja poznatog univerzuma i nazad ako je pravilo o zabrani sedenja tačno, dok je bilo i prozivki na račun diskriminacije, radnih uslova i drugih.
Niko ne voli nadređenog koji je preuzeo ulogu diktatora i lepo je podići glas da bi se radnici zaštitili. Ali, komentari su na društvenim mrežama brži od provere onoga što se komentariše. Ispostavilo se da je burna reakcija neopravdana. Ljudi poput scenariste Arona Stjuarta Ana, koji je radio kao statista na Nolanovom filmu The Dark Knight Rises, pokušali su da umanje kontroverzu. Stjuart An je potvrdio da je bilo mnogo stolova i stolica na snimanju, što su učinili i novinari koji su posetili set. Pojavile su se i fotografije koje su poslužile kao dokaz da se prilikom snimanja filmova zaista sedi. Bilo kako bilo, ovo „krucijalno“ pitanje ponegde je šaljivo nazvano Afera: Stolica (Chair-gate) i toliko je uzelo maha da je iz Nolanovog štaba ubrzo pristiglo zvanično obaveštenje.
„Čisto da se zna, jedine stvari koje su zabranjene na setovima Kristofera Nolana su mobilni telefoni (ne uvek uspešno) i pušenje (veoma uspešno). Stolice o kojima je En govorila su rediteljske stolice grupisane oko video monitora, dodeljene na osnovu hijerarhije, a ne fizičke potrebe. Kris bira da ne koristi svoju, ali nikada nije zabranio stolice na setu. Glumci i filmska ekipa mogu da sede gde god i kad god imaju potrebu, što često i čine“, rekla je Keli Buš Novak, rediteljeva predstavnica za odnose s javnošću. Afera je time okončana u roku od 24 časa. Internet konačno može mirno da spava, iako je prikazivanje filma Tenet, poslednjeg Nolanovog ostvarenja, nedavno odloženo po drugi put. Ako budemo imali sreće sa epidemijom korona virusa, stolice će biti slobodne za premijeru koja bi trebalo da se održi 12. avgusta.
Naslovna fotografija: wired.com