„Muzej revolucije” otvara Beldocs
Jubilarni 15. Beldocs festival otvoriće poetski dokumentarac, Muzej revolucije, nagrađivanog autora Srđana Keče, 11. maja u Domu omladine Beograda. Film kao polazišnu tačku uzima nikad dovršeni projekat izgradnje velikog muzeja u Beogradu, u slavu revolucije naroda Jugoslavije.
„Čast mi je da ovaj film otvara Beldocs, festival koji već godinama unazad neguje program pun filmskih dragulja i jača vezu dokumentarnog filma u Srbiji sa regionalnom i svetskom scenom. Premijera Muzeja revolucije u Srbiji je za mene poseban događaj. Nadam se da će publika u filmu pronaći jedan novi pogled na Beograd i na naše društvo, kao i bliskost sa životima koji su u njemu prikazani“, izjavio je Srđan Keča, autor filma, povodom premijere Muzeja revolucije u Beogradu i dodao: „Ovaj film se rodio iz želje da ispričam parabolu o životu u strukturi sačinjenoj od prekinutih snova i ideja. Za mene to predstavlja suštinsko iskustvo postjugoslovenskih društava, ubrzano uključenih u neoliberalni proces i vrtoglave nivoe nejednakosti. Film se fokusira na one koje je taj proces ostavio najranjivijim i pronalazi ih u tami prostora Muzeja revolucije, koji pokreće alegorijski nivo priče.”
„Raduje nas što će dugo iščekivana domaća premijera filma Muzej revolucij biti na Beldocs festivalu. U okviru našeg programa, predstavljamo autore koji nude svežu perspektivu i inventivne stilove, među kojima je i Srđan Keča. Posetiocima festivala nudimo mogućnost da upoznaju nove glasove srpskog dokumentarnog filma. Premijere domaćih dokumentarnih filmova na Beldocs festivalu prikazuju ideje, ljude i događaje koji oblikuju našu stvarnost“, izjavila je Mara Prohaska Marković, direktorka festivala Beldocs.
Ovaj poetski dokumentarac kao polazišnu tačku uzima nikad dovršeni projekat arhitekte Vjenceslava Richtera. Reč je o planu izgradnje velikog muzeja u Beogradu u slavu revolucije naroda Jugoslavije, ali vizija sa početka 60-ih nikada nije odmakla dalje od izgradnje podruma. Danas, 60 godina kasnije taj zapušteni prostor naseljavaju društveni izopštenici kasnog kapitalizma.
Priča prati devojčicu i njenu majku koje za život zarađuju čisteći šoferšajbne. U vlažnoj, mračnoj zgradi, „podrumu revolucije“, živi i starica sa kojom devojčica gradi blizak odnos. Na obodu grada koji se ubrzano transformiše, tri žene nalaze utočište jedna u drugoj. Portretišući odrastanje unutar napuštenih ruševina utopijskog projekta, film istražuje odnos kolektivnih i individualnih snova, način na koji krah prvih nagriza druge, postavljajući pitanje o mestu na kom ti snovi i dalje žive.
Film je imao svetsku premijeru na IDFA festivalu u Amsterdamu (Holandija), gde je uvršten među dvanaest filmova nominovanih za nagradu Best First Feature (Najbolji prvi dugometražni film).
Prikazan je i na festivalima: Human Rights Film Festival 2021 u Zagrebu, Hrvatska i filmskom festivalu u Trstu (Trieste Film Festival 2022), a za sada je selektovan i na čuvenom ovogodišnjem filmskom festivalu Hot Docs 2022 (Toronto, Kanada), kao i Crossing Europe 2022 (Linz, Austrija), Jean Rouch International Film Festival (Pariz, Francuska), te The Guadalajara International Film Festival (Gvadalahara, Meksiko).
Scenarista, reditelj i direktor fotografije ovog dugometražnog dokumentarnog filma je Srđan Keča, koji je uz Vanju Jambrović i producirao film. Montažerka filma je Hrvoslava Brkušić, muziku potpisuje Hrvoje Nikšić, a dizajn zvuka Jakov Munižaba.
Film je realizovan u okviru producenatskih kuća Uzrok (Srbija), Restart (Hrvatska) i ko-produkcijskih kuća Hrvatska radiotelevizija (Hrvatska), Al Jazeera Documentary Channel (Katar), i Nutprodukce (Češka).
Srđan Keča je autor zapaženih i nagrađivanih dokumentaraca Pismo ocu (2011), Miraž (2012), i Flotel Evropa (2015).
Jubilarni 15. Međunarodni festival dokumentarnog filma Beldocs 2022, koji će biti održan od 11. do 18. maja na sedam lokacija u Beogradu, predstaviće premijerno u našoj zemlji više od 100 dokumentarnih filmova u 12 programskih celina. Karte će uskoro biti u prodaji i online putem beldocs.rs sajta.
Naslovna fotografija: Promo