Najbolje serije 2023: Nismo kritičari, ali umemo da preporučimo, i ovu su favoriti
Listu najbolje serije 2023. bilo je više nego ikad teže sastaviti, jer televizijski svet je i pored štrajka glumaca i scenarista postao još veći, i više opterećujući.
Sati i sati televizije su čekali da budu odgledani, striming servisi su izbacivali na tone novih serija koje su umele da zabave ali i vrlo brzo nakon odgledane epizode odlazile skroz u zaborav.
S tim na umu, ove godine se pojavilo makar pet (a bilo je više) serija koje možemo da otvoreno nazovemo remek-delima TV-a, sa nekim likovima većim od života i poslednjim sezonama velikih saga. A jedna od ovih serija nastavlja i dalje sa svojom pričom.
Ovo su najbolje serije 2023!
Verovatno najveći hit ove godine se poklopio sa hajpom i kvalitetom. Ako čak i niste uživali u akcionom delu serije sa zombijima i post apokalipsom, postojale su epizode i likovi, koji su fukcionisali sami za sebe, mimo glavnog toka radnje. Dvoje glavnih likova, Džoel i Eli (Pedro Paskal i Bela Remzi) imali su svoj put i cilj. Međutim, na tom proputovanju su očigledno shvatili da će im trebati automobil, pa ih je put odveo u drugom pravcu. Taj drugi pravac je doneo priču za sebe, i u ostatku epizode smo pogledali 20 godina veze dva muškarca. Cela epizoda je posvećena Bilu i Frenku (Nik Oferman i Murej Bartlet) i njihovom upoznavanju i zaljubljivanju uz malo hrane, romantike i pesme Linde Rondštat, njih dvojica postaju par, negde na tragu dede i babe iz crtanog filma „Up“. Ta, specijalna epizoda se istakla kao jedan od najboljih sati na TV-u ove godine.
Ovaj miks komedije i trilera prati Čarli (Nataša Lione) koja je, pa hajde da kažemo nešto kao ljudski detektor laži, što je često u životu koristila za prevare u kartaroškim igrama (otud i naslov). Sticajem okolnosti, u prvoj epizodi nakon ubistva njene prijateljice, razotkrije mutne radnje sina vlasnika kazina. Nakon sinovljevog samubistva, otac samo jednu osobu smatra krivcem, a to je glavna junakinja. Ona kreće u bekstvo, a dok se krije, pomaže ljudima i rešava slučajeve svuda po Americi, jer joj pre svega đavo ne da mira, mora da istera stvar do kraja i ne može da je ignoriše. Stari “who dunnit” princip u malo novijem ruhu, gde u svakoj epizodi imamo novi slučaj, ali naravno sa tvistom, sve obogaćeno sjajnom glumačkom ekipom, i pametno konstruisanim scenarijom, koji je i pulp i b kvaliteta, ali koji pišu nagledani i načitani ljudi.
“Stan kultura” u kojoj vaš omiljeni selibriti postaje i najbitnija osoba u vašem životu, zvezda vodilja, a svako ko joj se u najmanju ruku suprotstavi ili ne daj bože je ne voli, postaje pretnja po ceo vaš svet. Upravo je to tema nove serije “Swarm”. U centru priče je Dre (u sjajnoj ulozi koja će joj otvoriti sva vrata – Dominik Fišbek) koju upoznajemo kao povučenu i nesnađenu devojku koja u životu ima samo najbolju drugaricu i Najdžu, pevačicu koju voli do imbecilnosti celog života. Kad se drugarica nakon raskida sa dečkom ubije, Dre kreće u osvetnički pohod, gde će prvo naleteti na istog tog dečka, a kasnije širom Amerike, u nekoliko godina upoznaće niz tužnih, ekscentričnih i loših ljudi, koji pored svega toga, i ne vole Najdžu, što će Dre pretovriti u krvožednog ubicu. Kao svojevremeno u “Američkom Psihou”, “Džokeru”, ili kod našeg “Davitelja protiv davitelja”, videćemo potpuno skliznuće u ludilo jedne osobe, koja će mnoge povući sa sobom. Ipak, kreatori serije će probati da nam približe njeno stanje, čisto radi objašnjavanja i neke vrste saosećanja sa njom. Ako je takva vrsta saosećanja u današnje vreme uopšte moguća.
“Barry” je bila crnohumorna drama iliti dramedija koja je pratila naslovnog lika, bivšeg vojnika sa traumama iz rata, koji radi kao plaćeni ubica. Komičnim zapletom postaje glumac amater i kreće na časove glume koji mu otvaraju nove puteve u životu. Ipak, previše su stvari otišle dođavola da bi on tek tako mogao da ostavi prošlost za sobom. Kako epizode napreduju, zaplet je sve komplikovaniji, a Barijevo pravo mentalno stanje isplivava u prvi plan i on nimalo nije lik za kog treba navijati. Kreator i glavni glumac Bil Hejder je uspeo da dekonstruiše popularni pravac belog antiheroja, toliko popularan na TVu 21. veka. Beri je toliko problema napravio da realno niko nije mogao da navija za njega. Hejder je maestralno zapakovao kraj u kom je dao društveni komentar, napravio slepstik koemdiju, i pozdravio se fascinanto mračnim likom kog je stvorio.
Regionalna serija koja oduševljava i koja je više od svih drugih dobacila. Serija, iz našeg komšiluka, u kojoj glume i neki naši glumci, koje možete (i morate) da gledate otvorenih očiju, bez žmurenja na jedno oko i okretanje glave na amaterizam, jer pored toga što ima jako bitnu temu, potpuno ispunjava sve aspekte moderne svetske serije na koju ste navikli gledajući standardan program koji vam se nudi. Jasna Đuručič tumači tužiteljku kojoj kao slučaj stiže samoubistvo dečaka iz srednje škole. Iako deluje kao samo još jedna tužna priča o izgubljenom i depresivnom dečaku, novi dokazi, kao i ispovest njegovog školskog druga baciće novo svetlo na slučaj, u kom saznajemo da su dečaci bili vređani, seksualno zlostavljani od strane starijih dečaka iz škole. Stvari se komplikuju još više kad saznamo da tužiteljkin sin (Lazar Dragojević), mladi reper u usponu, jedan od dečaka koji je optužen za vršnjačko nasilje. U šest epizoda naša glavna junakinja će morati da bude majka, tužiteljka, bivša supruga i devojka, a pre svega žena, u svojim pedesetim, veoma realno napravljena, u ulozi kakve se retko pišu i glume na ovim prostorima.
#5. Beef
Milenijalski bes, opterećenost, burn out generacije koja je odrastala (i starila) uz sve moguće internet i tehnološke razvitke dobila je svoju seriju, baš onakvu kakvu je i zaslužila. Dvoje glavnih likova, sjajni Stiven Jan i Ali Vong glume dva suprotstavljena kraja jedne iste ravni. Bogatašica i šljaker, koji nakon prekršaja u saobraćaju reše da postanu najveći neptiajtelji ikada, samo da bi nakon svega shvatili da nikog bližeg jednog od drugog nemaju. Pravi reperezent trenutka ljudi u kasnim tridesetim sa sređenim i nesređenim životima koji na kraju dana pate od istih problema i nesreća.
U vremenu u kom su scenaristi Holivuda u štrajku jer je jedna od stavki da se plaše za svoje poslove upravo zbog razvitka AI, jako je zabavno gledati kako izgleda svet u kom mikročipovi zaluđuju svet. A nasuprot takvog sveta je jedna časna sestra. Ako bi probali ukratko da sumiramo o čemu je Mrs Davis, dobili bismo da je to komična SF priča o kaluđerici koja kreće na putešestvije da bi pronašla Sveti gral kako bi uništila veštačku inteligenciju. I da, pomaže joj parodična verzija tupana nalik na „Fight Club“ ekipu, sa doduše manje šizofrenih oboljenja. Ovo je kratak siže cele priče ali nije ni vrh ledenog breha inovativosti ali i apsolutno zabavnih gluposti koje nam „Mrs. Davis“ nudi.
Granica dokumentaristike je ponovo pomerana sa ovom serijom. Gospodin iz naslova, Džon Vilson, lik u svojim kasnim tridesetim, kamerom beleži ljude, situacije, ulice grada Njujorka, ali bez ulepšavanja, uvek sa dozom humora i ironije, ali pre svega, ogromnom količinom ljubavi i razumevanja, za sam grad ali i za “čudake” sa kojima priča. Njegovi monolozi naizgled jednostavni, koje čita kao dete iz drugog razreda osnovne sa velikom tremom, praćeni su snimcima, koji su toliko savršeno ukomponovani, da se većinu vremena pitate kako je sve uopšte snimljeno i kako se setio da svaka priča bude propraćena tom i tom slikom. Treća sezona je svakako i najbolja i najličnija u celom nizu. U njoj je možda više nego ikad pokazao sebe samog i svoja osećanja, bes, nemoć i razmišljanja. I smeće ali i cveće, kao najlepšu razglednicu Njujorka.
„Succession“ je završio svoje emitovanje na visokoj nozi, u traumatičnom finalu po glavne likove, nakon kog neće više ništa biti isto. Kako za likove, tako i za publiku koja ih je pratila, mrzela ali i navijala za njih. Porodica Roj, predstavnici onog ružnog, jednog procenta svetske populacije koja iza zavese rukovodi svime, i koristi svaku moguću ružnu, prljavu i zlu metodu da sve tako i ostane, a jedina promena se tiče samo njihovog prosperiteta. A opet, kreator serije Džesi Armstrong je uspeo možda kao i niko do sad, da baš za takve ljude, dugme za empatiju kod običnog čoveka ponovo proradi. Na kraju niko od dece Roj neće biti na vrhu firme koju im, realno nije ostavio u amanet otac Logan. Naslednici su naravno na ivici provalije, svako na svojoj. Sve su svojim radom, odnosno neradom i ponašanjem zaslužili. Umesto porodične sreće i odobravanja ostale su samo traume duboko u koži.
Ako pitate potpisnika ovih redova, najbolja serija za 2023. je o anksioznom kuvaru iz Čikaga i njegovim prijateljima koji žele da postanu bolji ljudi i uspešniji kuvari, ali život uvek ima drugačije planove. Nema nekog velikog objašnjenja zašto je serija kreatora Kristofera Storera sa Džeremi Alan Vajtom u glavnoj ulozi tako dobro kliknula sa čitavim svetom. Osim možda onog najosnovnijeg i najprizemnijeg, a to je da smo za desetak epizoda od po pola sata uspeli da vidimo obične ljude od krvi i mesa koji proživljavaju svakodnevne stresove koji možda nisu na prvu loptu toliko filmski i veliki, ali jesu upravo njima, kao običnim ljudima koji hodaju istim ili sličnim ulicama kao našim. Za razliku od prošle sezone gde je sve bilo besno, nervozno, brzo i eksplozivno, Storer se opredelio da ove godine priča priču na drugi način, staloženije i mirnije, dajući prostora celoj glumačkoj ekipi da se dokaže i ispriča svoju priču.