Najbolji filmovi Sandensa na Beldocs-u
Četrnaesti međunarodni festival dokumentarnog filma Beldocs, koji će pod sloganom „Reality Check“ biti održan od 9. do 16. septembra u Beogradu, s ponosom predstavlja izbor najboljih dokumentaraca koji su prikazani na prestižnom Sandens festivalu. Sa ovog, jednog od najvećih svetskih festivala nezavisnog svetskog i američkog filma u Beograd premijerno stižu tri dugometražna i jedan kratki film koji su na Sandensu privukli veliku pažnju gledalaca i kritičara.
U programu „Pejzaž“ biće prikazan švajcarsko-nemačko-gruzijski film Kako ukrotiti baštu (Taming the Garden) u režiji Salome Jaši (Salomé Jashi). Ova dokumentarna oda rivalstvu između ljudi i prirode, pripoveda priču o moćnom čoveku koji se prepušta neobičnom hobiju: on kupuje vekovna stabla, od kojih su neka visoka i po 30 metara, od zajednica duž gruzijske obale i presađuje ih u svoj privatni vrt, menjajući tako čitave pejzaže. Film prati taj neverovatan proces i prikazuje potrebe i vrednosti današnjeg gruzijskog društva, osvrćući se i na temu prisilnih migracija, gde „iskorenjivanje“ nije samo metafora.
U programu „Udarni termin“ uvršten je američki film Greška u Matriksu (A Glitch in the Matrix) Rodnija Ešera (Rodney Ascher), autora hit esej-filma Soba 237 (Room 237) o otkačenim teorijama iza filma Isijavanje (The Shining). Ovaj fascinantan i vizuelno stimulativan dokumentarac ispituje teoriju simulakruma a time i ideju da svet u kome živimo možda nije sasvim stvaran. Ova teorija stara je koliko i Platonova Republika i aktuelna kao Tviter nalog Elona Maska, pa Greška u Matriksu prati nastanak te ideje tokom vekova, od filozofskih angažmana starih Grka preko istraživanja Filipa K. Dika i autorskog rada sestara Vačovski pa do vodećih naučnika, teoretičara igara i entuzijasta.
Reditelj Teo Entoni (Theo Anthony) u američkom filmu Svuda samo svetlo (All Light Everywhere), nagrađenom posebnom nagradom za Nonfiction Experimentation, kreće od „efekta posmatrača“ koji se koristi u fizici za opisivanje procesa u kojem čin posmatranja ometa sistem koji se posmatra. U svom kaleidoskopskom eseju Entoni istražuje odnos između načina na koji vidimo stvari i alata i praksi uključenih u čin viđenja i vešto ističe kako je čin viđenja ispolitiziran i koliko naše metode uokvirivanja mogu biti pogrešne.
Švajcarsko-portugalsko-mađarsko-belgijski kratki film Duhovi i stene: Mit sa Azora (Spirits and Rocks: an Azorean Myth / Espiritos e Rochas: um Mito Açoriano) u režiji Ajlin Gukmen (Aylin Gökmen) dešava se na vulkanskom ostrvu, gde su stanovnici uhvaćeni u neprekidan ciklus: nad njima se nadvijaju pretnje predstojećim erupcijama i teret prošlih trauma. Neki se oslanjaju na mit i verska uverenja da bi protumačili svoju nesigurnu situaciju dok drugi pokazuju otpornost.
Tokom ovogodišnjeg Beldocsa biće prikazano 100 filmova u ustaljenim festivalskim programima: Međunarodni takmičarski program, Srpski takmičarski program, Vatromet, Meteori, Povetarac, Naslovna strana i drugim. U istim terminima biće održan i Beldocs Industry uz podršku EU kroz program Kreativna Evropa i podprogram MEDIA, Beldocs VR/AR Academy, Beldocs in Progress, Serbian Docs in Progress, Documentaries for Kids & Youth i Beldocs Market.
Naslovna slika: kadar iz filma „Svuda samo svetlo“