Najomraženiji božićni film: Gledamo ga već 20 godina, a problematičan je na toliko mnogo nivoa
Film “Love Actually” jedan je od najpopularnijih božićnih filmova u poslednjih 20 godina. Neki ga smatraju klasikom, dok ga drugi – mrze. Tu prednjače mladi, odnosno generacija Z, koja na film gleda kao na – priču o nemoralu.
U filmu pratimo 10 različitih ljubavnih priča, a u njemu glume brojni poznati – Hju Grant, Ema Tompson, Alan Rikman, Kolin Firt, Lijam Nison, Kira Najtli, Klaudija Šifer, Rouan Atkinson, Bili Bob Tornton i mnogi drugi.
“Čini mi se da je ljubav svuda oko nas. Često nije posebna ili vredna naslovnica, ali uvek je tu – očevi i sinovi, majke i ćerke, muževi i žene, momci, devojke, stari prijatelji”, uvodna je reč filma. Ali, uprkos ljubavnoj poruci, mnogi ovaj božićni klasik smatraju problematičnim, prenosi Index.
Nekima je film problematičan
Posebna emisija je izašla 2020. godine povodom 20. godišnjice filma, The Laughter & Secrets of Love Actually: 20 Years On, u kojoj su se reditelj Ričard Kertis, Ema Tompson, Hju Grant i drugi prisećali snimanja filma, pa su se gledaoci još jednom zapitali da li je Laura Lini završila u krevetu sa zgodnim kolegom i hoće li brak Tompson i Alana Rikmana preživeti njegovu hladnu izdaju.
I watched Love Actually for the first time at a holiday party years ago and I was sincerely appalled by it and confused as to why people think it’s charming. I found it excruciating, and the subplot with Emma Thompson and Alan Rickman soured the whole thing for me. https://t.co/VZQppxOnkw
— Ashley Reese (@offbeatorbit) December 2, 2023
“Svaki dan ima potencijala da bude jednostavno predivan – to je način razmišljanja”, rekao je tad Kertis. “Ono što morate da zapamtite je da, kada (Kertis) piše o ljubavi, on to i misli”, dodao je Grant. Lini je pak za The Independent rekla da film “vredi zbog svog jedinstvenog optimizma”.
“Ali u našem hiperciničnom dobu društvenih medija, kako film koji kao svoju filozofiju koristi pesmu Wet Wet Wet ne bi bio ismejan?” pita se novinarka Džesi Tompson u recenziji za “The Independent” u kojoj je film dobio dve zvezdice i napomenu da je – pretenciozan.
Scene su neprijatne za gledanje
Prema nekim kritičarima, neke scene snimljene 2003. su “neprijatne za gledaoce u današnje vreme”. Tu je Markova (Endru Linkoln) opsednutost Džulijet (Kira Najtli), ženom svog najboljeg prijatelja s kojom nikada nije razgovarao i čudna bračna ponuda između Džejmija (Kolin Firt) i Aurelije (Lusija Moniz), koji takođe nikad nisu razgovarali jer ne govore istim jezikom.
Tu je i činjenica da Natali (Martin Makačen) tokom celog filma neprestano sprdaju zbog “debljine”. Čak je i redtelj Ričard Kertis priznao da je film zastario, priznajući u specijalu da mu se ne sviđaju neki zapleti. Priznaje da je film heteronormativan. “Zbog nedostatka raznolikosti u filmu se osećam nelagodno i pomalo glupo”, rekao je Kertis.
Tompson nadalje piše da filmu nedostaje raznolikosti. Tu je i činjenica da su sve veze heteroseksualne (istospolna priča s Fransis De La Tur i En Rid je izbačena). Ljudima smeta i lik Endrua Linkolna, koji se zbog uhođenja lika Kire Najtli ponaša, blago rečeno, čudno.
“Nisam sigurna da je reputacija filma kao dosadne muške fantazije pune podređenih žena sasvim pravedna. U filmu vidimo kako Bil Naj, isprana rok zvezda, shvata kako ga niko zapravo ne voli. Linin lik brigu za brata stavlja iznad sopstvenih želja jer život je težak i ponekad ljudi to moraju da učine. Lijam Nison mora da gleda prvu simpatiju svog deteta dok tuguje za svojom ženom. A tiho shrvana Ema Tompson koja pati zbog tajne afere svog supruga? Scena njenog plača u spavaćoj sobi jedna je od njenih najboljih izvedbi u bilo kom filmu”, piše ipak Tompson za “The Independent”.
Rediteljeva ćerka ga je kritikovala
Nedavno, tokom pojavljivanja na književnom festivalu u Čeltenhamu, Skarlet Kertis, feministička autorka i ćerka reditelja filma, ispitivala ga je o šalama oko debljine i kako su crnci zastupljeni u njegovim filmovima.
“Kao tvoja ćerka, mogu da potvrdim da si divan čovek i volim da mislim da sam te naučila puno o feminizmu. Ali poslednjih nekoliko godina bilo je sve više kritika načina na koje vaš film tretira ženski pol. Samo da spomenem neke: Bridžit Džons ima višak kilograma (iako je zapravo mršava belkinja), neprikladno muško ponašanje u filmu Zapravo ljubav i primetan nedostatak crnaca u filmu pod nazivom Noting Hil”, rekla je Skarlet.
“Sećam se koliko sam bio šokiran pre pet godina, kada mi je Skarlet rekla: ‘Nikad više ne možeš da upotrebiš reč debela.’ Vau, bila si u pravu. U mojoj generaciji nazvati nekoga bucmastim je bilo smešno, u filmu su postojale šale o tome… Te šale danas više nisu smešne. Ne mislim da sam bio zlonameran u to vreme, ali mislim da sam bio nepažljiv i nisam bio pametan”, rekao je Kertis.
Voleli ga vi ili ne – film je klasik
Dakle, ako čak i sam Ričard Kertis kaže da je Zapravo ljubav problematičan klasik, svi se možemo složiti da film nije dobro ostario. Mnogi su podeljenog mišljenja o njemu, ali čini se da ga, bez obzira na to voleli ga ili ga mrzeli, svejedno svake godine iznova gledamo.