Netfliks za seku i za batu, za nju i za njega: Prikaz filmova „Outside the Wire“ i „The Dig“
Neka već u prvom retku ovog kraćeg dvojnog prikaza bude kristalno jasno – neka nam što je duže moguće poživi Netfliks (a neka, pritom, cveta i onih poslovičnih hiljadu cvetova), neka njegova ponuda ostaje bezmalo pa nerezonski bogata, neka se nižu barem samo potencijalno slasni novi i još noviji naslovi… Neka tako bude, neka tako i ostane, ali, ako ćemo pošteno, već neko vreme pada u oči da nešto škripi u tamošnjem odeljku koji se bavi produkcijom ili nabavkom premijernih filmskih ostvarenja krupnijeg produkcionog kalibra. Filmovi, premda upotrebljivi, često zastaju na pola puta ili čak, mimo te polazne funkcionalnosti, dobrim delom i promašuju metu. Eto, otprilike tu negde bi mogla da počne priča o dometima dva nova Netfliksova filma, koji su, da lutanja ne bude, pozicionirana i sročena tako da ponuda ide na ravne časti a prilično strogo po liniji pretpostavljenog rodnog razgraničenja – nešto za seku, nešto za batu, odnosno, malo za nju i malo za njega.
Ženski primerak: The Dig
Damskom odeljku armije pretplatnika nedvosmisleno se obraća Iskopavanje (The Dig), neprikriveno rutinski u delo sprovedena retro-šik drama sa pričom o odluci mlađe aristokratkinje da uz pomoć pouzdanog, samoukog arheologa iskopa zagonetno čudeso koje se krije ispod njenog gospodskog imanja, a sve to u osvit Drugog svetskog rata, što onda u ne toliko dobronamernim, pa i otvoreno zajedljivim očima taj poduhvat čini bizarnijim i dokazom damine samoljubive svojeglavosti i hirovitosti.
U pitanju je krajnje, do visokog sjaja gotovo uprizorena ostrvska drama iz poodavne prošlosti u kojoj je sve iole relevantno na mestu, osim što na kraju ipak prevladava utisak mehaničnosti i odsustva iole iskrenije emocije. Film, gle čuda, proistekao iz popularnog romana, je sasvim očekivano scenografski i kostimografski dovoljno ubedljiv, sa, sveukupno, besprekornom rekonstrukcijom ere, a praćenom svim mogućim tropima iz filmova srodno-slične tematike i postavke. Tome treba pridodati i jasnu mrežu likova, kao i nimalo iznenađujuće prikladnu glumu čitavog ansambla, koji predvode već osvedočeno pouzdani Keri Maligan, Rejf Fajns, Džoni Flin, Lili Džejms, Monika Dolan, Ben Čaplin… Dakle, sve je tu manje-više kako treba, ako izuzmemo to bolno i teško odusustvo iole upečatljivije emotivnosti, što onda dovodi do toga da se ovaj znalački upakovan proizvod prati uz primetnu ravnodušnost ponajpre prema arhetipskim likovima sazdanim od brojnjih jalovih opštih mesta.
Muški primerak: Outside the Wire
Sasvim je upotrebljiv i ovaj distopijski akcijaš usredsređen na brzu konzumaciju prevashodno tu i tamo snažnijeg pola. Istini za volju, pomenuti distopijski okvir ni nije bio neophodan u slučaju ove povesti o nastojanjima američke vojske i njihovih stratega da upotrebom futurističke tehnologije, uključujući tu veštačku inteligenciju, robotiku i androide, spreče novi genocid na geografski nonšalantno prikazanom i određenom Balkanu (!!!). Naprosto, tako rudimentarno utemeljenu priču lako je zamisliti i bez tog zavodljivog ruha mračne a bliske budućnosti, te je distopija tu na prvom mestu smokvin list. Gde je smokvin list, naravno, tu je onda sigurno i nečija želja da se nešto prikrije, zatomi, baci u drugi plan, a to se ovde prvenstveno odnosi na lako uočljivu neinventivnost i neosporno odsustvo mašte, što je, dakako, teško oprostiti posebice u domenu distopije.
Reditelj Mikael Halfstrom (nekada davno primećen kao ključni autor izvanrednog filma Evil) i ovoga se puta pokazao kao siguran izvođač rediteljskih radova, film teče i pregledan je, mada, ruku na srce, donekle zbunjuje niz rutiniranih akcionih segmenata, koji, istina, služe svrsi ali zadržavaju ovo ostvarenje na tački srednjačkog proseka, odnosno, filma koji se da pogledati, ali koji u isti mah ne pruža previše osnova da gledaoci to učine do samog kraja. Entoni Meki u jednoj od dve glavne uloge donekle izdiže ovo delo za barem pola ocene više, ali, s druge strane, ostaje žal što su i neke zanimljive ideje i mikro-postavke (na primer, android počesto donosi daleko srčanije i empatičnije odluke i izbore od svog stopostotno ljudskog partnera) ostaju na nivou skice, nagoveštaja i sramežljivo implicitnog. Nažalost, i Izvan žice (Outside the Wire), poput „damskog“ mu parnjaka iz ovozimske premijerne ponude vodećeg striming-servisa na planeti, bira da zauzme busiju na sredini puta, na tački spoja sigurnih rešenja i krajnje konsekventnosti niže klase.
Fotografije: Netflix